Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Chevrolet selv sier ofte at det var de som oppfant SUV-modellene, med sin Suburban Carryall for nesten 80 år siden. Nå så det imidlertid ut som om den flunkende nye Chevrolet Trax sto godt på egne hjul, slik at det ikke er noen grunn til å ta en diskusjon om hvorvidt den nye stammer fra verdens eldste. For det er ikke tvil om at Trax er en SUV, en kompakt SUV, og det er vel et av de segmentene som øker mest. Publikumsinteressen på den første åpne dagen i Paris, der den debuterte, tyder på at Chevrolet har truffet en eller annen spiker på ett eller annet hode her. Bilen var tett innpakket av rekker av tilskuere. Og ikke glem at femten meter unna hadde den meget sterk konkurranse av den like nye Opel Adam. Den nye Chevroleten måler 425 x 178 x 67 cm. Akselavstanden er på 256, og den leveres med 16 eller 18 tommers hjul og et definitivt muskel-preget eksteriør. Og så har den en grill som det, heldigvis, ikke går an å ta feil av. Fremdeles er tversover-sløyfa en av de best kjente logoene i bransjen, og Chevrolet utnytter den her for alt den er verd. Fem personer er det plass til, og en kjapp prøvesitting avslørte god plass foran og bak, og en generøs sittehøyde. En uendelighet av lagringsrom fantes på innsiden, fleksible seteløsninger der også setet ved siden av føreren kan legges ned, og visstnok kan bagasjerommet ta inn 1370 liter med alt som kan slås ned, slått ned. Det fantes også smart navigasjon og smartfon-muligheter - dessuten introduseres det de kaller MyLink som standard på denne bilen. Det er visstnok en av industriens mest omfattende infotainment-systemer. Hva som er mer interessant er vel at motorene nå er nede på 120 gram CO2 per kilometer, for 1,7-liters dieselmotor, mens 1,4-liters bensinmotor ligger på 149 g/km. Her finnes det sekstrinns manuell og sekstrinns automat, mulighet for firehjulsdrift på noen og hestekrafttall på mellom 115 og 140 hk. De av dere som er glade i tre-bokstavers akronymer, vil kunne glede dere over ESC, HSA, ABS, EBD, TSA, og HDC – pluss et på to bokstaver: TC. Spør ikke meg, jeg orker ikke disse kodene. Prisene betyr selvfølgelig meget, men om vi forutsetter at de blir ryddige, og at den flunkende nye importøren får til en god, flunkende ny distribusjon, er det ingen grunn til at ikke Chevrolet igjen skal bli et merke vi må regne med. Husk: det er bare 75 år siden merket hadde nesten 15 prosent markedsandel.
|