Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er Opels nye Adam (vet du hvordan du kan skrive Eva, så det blir likt forlengs og baklengs? Madam adaM. Med andre ord: for et håpløst modellnavn) som byr på flere valgmuligheter fra katalogen enn jeg har vært med på noen gang. Det er selvfølgelig moderne produksjonsteknologi og inventarstyring som gjør denne form for fleksibilitet mulig, men hvordan importør og forhandler skal kunne greie å foreta fornuftige forhåndsbestillinger til lager her, er meg en gåte. Men først: da jeg endelig traff Adam på Opels store stand i Paris var det ingen tvil: Jeg likte ham. Bilen var frisk og kul på en måte som den første Minien (i BMW-regi) var. Den hadde en tøtsj av fransk eleganse, av italiensk frekkhet og av et gedigent Opel-preg. Fronten etterlot liksom ikke noen tvil om hvem denne bilen var oppkalt etter. Men selv i fronten opptrer de første muntrasjonene. Du kan nemlig få forskjellige fargepakker til denne bilen, Grønn, Brun eller Rød. Da er det ikke bare fargepreg på felgene og dashbordet, også tverrbjelken over grillen får en slik fargeantydning. Det finnes tre utstyrsnivåer, og når jeg forteller at de heter Glam, Slam og Jam kan du kanskje ane at dette er en bil som skal appellere til ungdommen. Det er mulig Opel har oppdaget noe som andre bilfabrikker fremdeles ikke har skjønt: at ungdom igjen har begynt å kjøpe nye biler. Selv når det gjelder Up! tror jeg Folkevogn fremdeles kan fortelle en helt annen historie. Det er mulig at ordspillene også vil gå den typiske kunden hus forbi, men de er jo fantastiske noen av dem. Adam byr nemlig også på en gulfarge som heter James Blond, en svart en som heter I’ll be black, Saturday White Fever kan du nok tenke deg hva er, akkurat som A star is Brown og White my fire. Brosjyrene med alle disse oppskriftene MÅ bli collector’s item! (saken fortsetter) Det er da også ganske fantastisk at de eneste tekniske data om bilen, i den store 20-siders brosjyren jeg sitter med, som skal få hedersplass i samlingen, dreier seg om felgstørrelse og hjul-karakteristika. Ikke et mål, ikke en hestekraft finner du ellers spor av! Så for en gangs skyld er pressemeldinger nyttige. Der kan jeg i hvert fall lese meg til 370 cm lang og 172 bred, uten speil. Midt mellom Folkevogn Up! og Polo. En sitteprøve avslørte førsteklasses forhold foran, og jeg kom ut og inn av baksetet uten store problemer, og fikk også plass der til slutt. Jeg så også et omfattende musikkstudiolab som blant annet inneholdt noe jeg ble forsikret var muligheten til å hente ned 10.000 podcasts eller levende stasjoner fra hele verden. Sikkert moro. Jeg er imidlertid mer fornøyd med at nå har vi snart en A-segment bil som kan leveres med full pakke utvendige LED-lys. Foreløpig snakker de om 1,2- eller 1,4-liters bensinmotor. Den minste gir 70 hk og fra den store kan du velge mellom 87 eller 100. 118 gram CO2 er laveste utslippsverdi. Jeg vet alt for lite om mål og vekt foreløpig, det eneste jeg kan fortelle er at den er bygget på en kappa Corsa-plattform. Men også at hele bilen er unik i plateverket rund baut. Ikke noe av det du finner på Adam vil dukke opp på den neste Corsa. De landene der bilen allerede er prisen viser et nivå tilsvarende rimeligste Mini. Det kan sikkert skje ting med prisen her hjemme, men dersom vi skal sammenlikne med Mini snakker vi om ikke så veldig langt unna 200.000 kroner. Med andre ord, godt over billigste Corsa. Men dette er jo en helt annen bil, dette er Opels første DS, bare enda mer deessere enn Citroën har klart å få til, så langt. Det må jo være mer ved en bil enn at den er utstyrt med en festlig meny og at den kan konfigureres i et par millioner forskjellige versjoner, men kjenner jeg Opel rett vil det ikke være noen grunn til å klage på bilens dynamiske egenskaper. Men det får vi ikke greie på før utpå nyåret en gang. Mange markeder har åpnet ordrebøkene alt, og Opel lover at de første skal være på plass i januar.
|