img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Nytt Le Mans eksperiment
Om det var fargene, karbonsvart og oransje, eller fasongen som gjorde det, vet jeg ikke, men jeg stoppet opp inne i et mørkt hjørne på Paris-utstillingen. Og der var neste års eksperimentracer til Le Mans.

Pit nummer 56 er en spesiell del av Le Mans tradisjonsrike Pit Lane. Der sto i sin tid BRMs Roverturbin-drevne bil kjørt av Graham Hill og Richie Ginther det ene året – neste gang var laget enda mer stjernespekket, Hill ble supplert av Jackie Stewart.

I år var det den Nissan-sponsede Delta-raceren, med nesten ingen sporvidde foran, som tok opp plassen reservert for «Un voiture technologiquement innovante» og neste år er det denne: Green GT H2.

Og i navnet ligger forklaringen. Dette er en racer som skal bruke hydrogen som drivstoff. Brenselceller som mates av denne flytende gassen, skal omforme energien til elektrisitet som igjen driver bilens el-motorer.

Det var de to kompositt-tankene, en på hver side, som gjorde at bilen hadde et litt annerledes utseende enn en vanlig LMP-bil. Og det var de som var malt veldig oransje, nettopp for å gjøre oppmerksom på at her er det noe som er annerledes.

Bilen på utstillingen har allerede trillet med strøm fra eget el-verk, og den ble presentert i forbindelse med årets Le Mans løp.

God i fransk? Se presentasjonen her (saken fortsetter)

Men ingen av de forestillingene ga antydning av hva bilen egentlig kan. For til nå har det sittet en 100 kW brenselcelle i bilen – for øvrig den samme drivlinjen som Citroën brukte til sin konseptbil Survolt.

Det er selvfølgelig alt for lite for folk som mener alvor over 24 timer, så nå har man under bygging to forskjellige brenselceller, den ene på 340 kW og den andre på 460 kW.

Hvilken som skal brukes neste år, er ennå ikke klart. Sammen med disse utvikles det en to-motors drivlinje med ytelse på inntil 400 kW – eller 540 hk.

Men det som er klart er at sekstimers på Spa neste år, blir generalprøven foran Le Man.

Det er noen gamle Le Mans rever som er hentet med til dette prosjektet. For eksempel Gerard Welter, Peugeots tidligere designsjef (og mannen bak de mange WM Le Mans bilene) er med på konstruksjons- og designsiden.

I gruppen finner vi også Soulignac Vincent som var Peugeot-direktør i den tiden Peugeot var i angrepsposisjon på Le Mans, og Stanislas de Sadeleer, som etter å ha kjørt ski på VM-nivå, har gått over til historisk racing – blant annet med en M1 i årets historiske Le Mans.

Bilen selv er en typisk Le Mans maskin, bortsett fra drivstoff og drivlinje. Den måler 515 x 200 x 120 cm og veier foreløpig 1240 kg. Men med de nye lettvekts-stackene som utvikles, er målet å få vekten under 1000 kg neste år.

Dagens bil, med forholdsvis lav ytelse har også en forholdsvis beskjeden rekkevidde: 40 minutter før de ca. 10 kg. Med hydrogen er brukt opp.

Målet er å komme opp i en time mellom hver fylling (som for øvrig skjer ved 350 bar til tanker som er ti ganger så sterke som FIAs krav til de skrogene som inneholder racing bensintanker).

Chassis og opphengning er også standard LM, karbon og kompositter og doble parallellogram og pushrods og Brembo og BBS som det sitter Dunlop på: 300/660 R18 foran og 310/710 R18 bak.

Her har vi ingen annen transmisjon enn en spesialutviklet differensial med et eget momentfordelingsgeni. En elbil trenger jo heller ingen clutch, så der er det enda en komponent mindre å bekymre seg om.

Vi blir jo også minnet om at en elmotor bare har en brøkdel så mange bevegelige deler som en forbrenningsmotor, det er med andre ikke utholdenheten her teamet bekymrer seg for.

Det vi bekymret oss for da Audi kom med dieselbiler til Le Mans, var at noe av moroa, i klartekst lyden, ville forsvinne. Denne bilen er enda mer ekstrem, i praksis lydløs.

Men på den annen side vi kan jo ikke kreve at utviklingen skal stanses fordi vi vil ha litt musikk. Heldigvis har jeg mange nok innspillinger av motorsang til at jeg kan kræsje resten av hørselen min flere ganger om dagen, hvis jeg vil.

Jeg gleder meg med andre ord til den hviskende racerbilen legger ut på sine 24 timer neste år.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer