Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norske bilister vil ha godt isgrep Når nye vinterdekk skal kjøpes, er kardinalspørsmålet om man skal velge piggdekk – eller piggfrie dekk. En spørreundersøkelse Nokian Tyres har gjennomført viser at norske bilister først og fremst vil ha godt grep på isete veier. |
||||||||||||||||
Hele 48 prosent hadde godt isgrep som første prioritet, mens 25 prosent prioriterte godt grep på snø. Fire prosent ville helst ha stillegående dekk. * Moderne piggfrie vinterdekk gir godt grep også på vanskelig føre, mens piggdekk av høy kvalitet fremdeles gir bedre grep på isete veier. På snø gir piggfrie vinterdekk nesten like godt grep som piggdekk. På isete veier gir piggdekk kortest bremsestrekning og best kjøreegenskaper. Gode piggdekk gir tidlig beskjed dersom man er i ferd med å miste sidegrepet. Det er også lettere å rette opp en skrens med en bil som har piggdekk. - En erfaren sjåfør som tilpasser kjøringen etter underlaget, kan velge enten piggdekk eller piggfrie vinterdekk. En bilist som føler seg utrygg på vinterføre, bør velge piggdekk. Skal man ofte avgårde tidlig om morgenen, uavhengig av om det snør tett eller er glatt, er piggdekk det klokeste alternativet. Piggdekk jevner best ut forskjeller på føre og gir sikre kjøreegenskaper, sier Allan Ostrovskis, teknisk sjef i Nokian Tyres. Nordiske piggfrie vinterdekk et sikkert valg Mange venter med dekkomlegging til den første snøen kommer, og tror at det er best ikke å kjøre med vinterdekk for tidlig. - Mange er redde for at vinterdekkene skal slites ut fortere dersom man skifter for tidlig. Noen tror også at grepet blir bedre jo senere man begynner å kjøre med vinterdekk. Det er imidlertid ingen grunn til å være redd for dekkslitasje. Faktisk er asfalten glattest om høsten, og da slites også dekkene mindre. Verst er det på grovere asfalt om våren, sier Allan Ostrovskis. Dersom det er på tide å kjøpe nye vinterdekk og du velger piggfrie dekk, er det viktig å passe på at dekkene er utviklet for skiftende og krevende nordiske vinterforhold. På markedet finnes også sentraleuropeiske vinterdekk som er laget for tørre eller våte asfaltveier, og som derfor gir dårligere vintergrep på is og snø. EUs nye dekkmerking, som trer i kraft 1. november, vil også påvirke valget av dekk. Dekkmerkingen gir forbrukerne sammenlignbar informasjon om dekkenes drivstoffeffektivitet, våtgrep og ekstern dekklyd. Hensikten med dekkmerkingen er å hjelpe forbrukerne til å velge dekk med høyere kvalitet – og dermed også sikrere dekk. LES: EU-merking til glede og bekymring http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39904 Når det gjelder vinterdekk vil ikke dekkmerkingen gi fullstendig informasjon fordi den bare omfatter piggfrie vinterdekk og ikke piggdekk. Dekkmerkingen tar heller ikke hensyn til de vinterforholdene som er typiske for Norden. Under krevende og skiftende vinterforhold er is- og snøgrep den viktigste egenskapen. Dessuten informerer dekkmerkingen bare om tre egenskaper, mens eksempelvis uavhengige biltidsskrifter tester titalls egenskaper i sine dekktester. Nokian Tyres testprogram omfatter over 300 standardiserte dekktester. Ved kjøp av vinterdekk er det derfor en god idé å innhente mer informasjon om dekk gjennom å lese bilbladenes dekktester og spørre om råd fra fagfolk i profesjonelle dekkverksteder.
* Undersøkelsen ble gjennomført via Internett i april/mai 2012 i YouGovs forbrukerpanel i Norge, Sverige og Finland. Målgruppen var nordboere i alderen 18-74 år som enten kjører bil selv eller er med og bestemmer hvilken type dekk man kjøper til bilen. I Norge svarte 808 personer, i Sverige 770 og i Finland 762 personer. Respondentene tilsvarer befolkningen i disse landene både med hensyn til alder, kjønn og hjemsted.
|