Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Snart 30 millioner Golfer har funnet veien til nybilkjøpere siden den ble lansert i 1974. Siden 2008 har den vært Norges mest solgte bil. Nøkkelen har vært en bra bil kombinert med en sosial status som glir inn i alle samfunnslag. Likevel, det er vanskelig å lansere en ny bil når rammene om fortsatt å beholde et tydelig DNA er så klart til stede. Resultatet kan fort bli kjedelig, det gjelder å bevege seg forsiktig fremover. Det er ikke lett i en klasse hvor konkurransen er tøffere enn noen gang. Innvendig løft Bak rattet er det lett å oppdage at materialkvaliteten og finishen ikke står tilbake for mer premium slektninger. Ergonomien er som du forventer god, men Volkswagen har tatt grep. Instrumenter og knapper er en anelse mer orientert mot føreren. Alle utgavene av nye Golf leveres med en 5-tommers berøringsskjerm som standard, men med en oppgradering får du en ny brukeropplevelse. De to største skjermene på 5,8 eller 8 tommer, har en funksjon som registrerer når du beveger hånden mot skjermen, og henter opp knapper som ellers er skjult i bildet. Knappene har fått en metallomramming som bidrar til premiumfølelsen, rattet har også fått en avrunding som gjør at det er lett å finne knappene når du har grepet rundt rattet. Når det gjelder til sittekomfort tilbys du nå nye sportskomfortstoler. Det gir 14 ulike justeringsmuligheter. Det er bare å krysse av, og betale de få tusenlappene det koster ekstra. Du kommer til å bli fornøyd. Utvalget i førerassistanse er svært bredt. Her finner du radarstyrt fartsholder, multikollisjonsbrems som skal redusere skader ved kjedekollisjoner, filholderassistent og en mye annet sikkerhets- og teknogodis hentet fra konsernets større modeller. Fortsatt kompakt Golf har blitt 56 millimeter lenger, 13 millimeter bredere og 28 millimeter lavere. Akselavstanden er økt med nesten seks centimeter, det gir bedre plass innvendig. Den nye modulære plattformen som Golf er bygget på, sørger for at førerplassen har blitt bedre. 20 millimeter høres ikke mye ut, men når det kombineres med bedre justeringsmuligheter av rattet, gjør det mye. Bakseteplassen har også økt med 15 millimeter og ikke minst har bredden i skulderhøyde økt med 31 millimeter. Resultatet er at den syvende Golfen både er, og virker større. Bagasjerommet på Golf har økt med 30 liter. Den økte plassen er først og fremst et resultat av at man har gjort bagasjerommet mindre firkantet. Det betyr at antallet kofferter du kan frakte med deg kanskje ikke har økt, men gir plass til mer stapping. Til tross for dette oppleves Golf som kompakt når du står på utsiden, men som en større bil når du kjører den. 105 diesel med firehjulsdrift Golf har i dag et utall av motorvarianter og utstyrsnivåer. Også den syvende generasjonen Golf gir deg mye å velge mellom. På lanseringen var det bare to motoralternativer tilgjengelig, 1,4-liters TSI med 140 hester og toliters diesel med 150 hester. Når lanseringen her hjemme straks er i gang, vil stort sett hele utvalget være på plass, blant dem den svært viktige 105 hesters dieselen som også blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Volummodellen vil nok ganske sikkert bli 105 hester diesel, men med den prisingen som bensin har fått, ville jeg ikke kjøpt diesel av gammel vane, men tatt en titt på den nye bensinmotoren, og da særlig 140 hesteren med sylinderkutt. En highlineutgave av 105 hester diesel med DSG koster snaut 10.000 kroner mindre enn 140 hesteren med DSG og samme utstyrsnivå. Overraskelsen Ingen skal si at Volkswagen har tatt sjanser når de lanserer den nye Golfen. Utseendemessig ser den riktignok mer moderne ut, men det er ikke akkurat noen designrevolusjon vi snakker om. Ute på veien derimot, oppleves Golf virkelig som ny. Selv når den blir presset friskt på folketomme veier fremstår den som bortimot helt nøytral. Tendensene til understyring er fraværende, i hvert fall frem til du gjør noe virkelig dumt. Et forbehold skal tas. Alle bilene jeg kjørte på Sardinia var satt opp med det justerbare chassiset, DCC. Det gir deg mulighet til å velge mellom Eco, Comfort, Normal, Sport og Individual. Det gir deg kontroll over styring, gassrespons, demperoppsett og giring, om du har DSG-kasse. 9000 kroner koster den pakka, men vi må kjøre bilen uten DCC før jeg kan si sikkert om det er verdt pengene. Skal jeg trekke frem to hovedmistenkte for de forbedrede kjøreegenskapene er det følgende: 1. Den elektroniske differensialbremsen, XDS, som kom på dagens generasjon GTI, er nå standard på alle utgaver av Golf. Den sørger for å overføre kreftene til det drivhjulet som har best grep, noe som bidrar godt i aktiv svingkjøring. 2. Økt akselavstand med 59 millimeter. Totalinntrykket etter mine timer bak rattet er at syvende generasjonen Golf er blitt mer stillegående, spiser ujevnheter i veien meget godt – og føles som en langt dyrere bil enn den faktisk er. På toppen får du en bil som føles som om den tangerer klasselederen på kjøreegenskaper, Ford Focus. Førsteinntrykket er svært godt, men det virkelige svaret på hvor god Golf VII er, får vi når den settes opp i test mot et stadig tøffere felt av konkurrenter som Audi A3, Mercedes-Benz A-Klasse, BMW 1-serie og Volvo V40. + Komfortabel, mye storbilfølelse, godt utstyrt og nå også svært velkjørende. - Konservativt utseende. FAKTA VW Golf 1,4 TSI ACT Highline
Konkurrenter: Ford Focus, Opel Astra, Audi A3, Mercedes A-Klasse og alt annet i kompaktklassen.
|