img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Nye Golf prøvekjørt
FØRSTEINNTRYKKET: Norges mest solgte bil de siste fem årene kommer i en helt ny versjon. BilNorge.no har kjørt den, og lar seg imponere.

Snart 30 millioner Golfer har funnet veien til nybilkjøpere siden den ble lansert i 1974. Siden 2008 har den vært Norges mest solgte bil.
 
Nøkkelen har vært en bra bil kombinert med en sosial status som glir inn i alle samfunnslag.
 
Likevel, det er vanskelig å lansere en ny bil når rammene om fortsatt å beholde et tydelig DNA er så klart til stede.
 
Resultatet kan fort bli kjedelig, det gjelder å bevege seg forsiktig fremover. Det er ikke lett i en klasse hvor konkurransen er tøffere enn noen gang.
 
Innvendig løft
Bak rattet er det lett å oppdage at materialkvaliteten og finishen ikke står tilbake for mer premium slektninger.
Ergonomien er som du forventer god, men Volkswagen har tatt grep.  Instrumenter og knapper er en anelse mer orientert mot føreren.
 
Alle utgavene av nye Golf leveres med en 5-tommers berøringsskjerm som standard, men med en oppgradering får du en ny brukeropplevelse.
 
De to største skjermene på 5,8 eller 8 tommer, har en funksjon som registrerer når du beveger hånden mot skjermen, og henter opp knapper som ellers er skjult i bildet.
 
Knappene har fått en metallomramming som bidrar til premiumfølelsen, rattet har også fått en avrunding som gjør at det er lett å finne knappene når du har grepet rundt rattet.
 
Når det gjelder til sittekomfort tilbys du nå nye sportskomfortstoler. Det gir 14 ulike justeringsmuligheter. Det er bare å krysse av, og betale de få tusenlappene det koster ekstra. Du kommer til å bli fornøyd.
 
Utvalget i førerassistanse er svært bredt. Her finner du radarstyrt fartsholder, multikollisjonsbrems som skal redusere skader ved kjedekollisjoner, filholderassistent og en mye annet sikkerhets- og teknogodis hentet fra konsernets større modeller.
 
Fortsatt kompakt
Golf har blitt 56 millimeter lenger, 13 millimeter bredere og 28 millimeter lavere.
 
Akselavstanden er økt med nesten seks centimeter, det gir bedre plass innvendig.
 
Den nye modulære plattformen som Golf er bygget på, sørger for at førerplassen har blitt bedre.  20 millimeter høres ikke mye ut, men når det kombineres med bedre justeringsmuligheter av rattet, gjør det mye.
 
Bakseteplassen har også økt med 15 millimeter og ikke minst har bredden i skulderhøyde økt med 31 millimeter. Resultatet er at den syvende Golfen både er, og virker større.

Bagasjerommet på Golf har økt med 30 liter. Den økte plassen er først og fremst et resultat av at man har gjort bagasjerommet mindre firkantet. Det betyr at antallet kofferter du kan frakte med deg kanskje ikke har økt, men gir plass til mer stapping.
 
Til tross for dette oppleves Golf som kompakt når du står på utsiden, men som en større bil når du kjører den.
 
105 diesel med firehjulsdrift
Golf har i dag et utall av motorvarianter og utstyrsnivåer. Også den syvende generasjonen Golf gir deg mye å velge mellom.
 
På lanseringen var det bare to motoralternativer tilgjengelig, 1,4-liters TSI med 140 hester og toliters diesel med 150 hester.
 
Når lanseringen her hjemme straks er i gang, vil stort sett hele utvalget være på plass, blant dem den svært viktige 105 hesters dieselen som også blir tilgjengelig med firehjulsdrift.
 
Volummodellen vil nok ganske sikkert bli 105 hester diesel, men med den prisingen som bensin har fått, ville jeg ikke kjøpt diesel av gammel vane, men tatt en titt på den nye bensinmotoren, og da særlig 140 hesteren med sylinderkutt.
 
En highlineutgave av 105 hester diesel med DSG koster snaut 10.000 kroner mindre enn 140 hesteren med DSG og samme utstyrsnivå.
 
Overraskelsen
Ingen skal si at Volkswagen har tatt sjanser når de lanserer den nye Golfen. Utseendemessig ser den riktignok mer moderne ut, men det er ikke akkurat noen designrevolusjon vi snakker om.
 
Ute på veien derimot, oppleves Golf virkelig som ny.
 
Selv når den blir presset friskt på folketomme veier fremstår den som bortimot helt nøytral. Tendensene til understyring er fraværende, i hvert fall frem til du gjør noe virkelig dumt.
 
Et forbehold skal tas. Alle bilene jeg kjørte på Sardinia var satt opp med det justerbare chassiset, DCC. Det gir deg mulighet til å velge mellom Eco, Comfort, Normal, Sport og Individual.
 
Det gir deg kontroll over styring, gassrespons, demperoppsett og giring, om du har DSG-kasse.
9000 kroner koster den pakka, men vi må kjøre bilen uten DCC før jeg kan si sikkert om det er verdt pengene.
 
Skal jeg trekke frem to hovedmistenkte for de forbedrede kjøreegenskapene er det følgende:
1. Den elektroniske differensialbremsen, XDS, som kom på dagens generasjon GTI, er nå standard på alle utgaver av Golf. Den sørger for å overføre kreftene til det drivhjulet som har best grep, noe som bidrar godt i aktiv svingkjøring.
 
2. Økt akselavstand med 59 millimeter.
 
Totalinntrykket etter mine timer bak rattet er at syvende generasjonen Golf er blitt mer stillegående, spiser ujevnheter i veien meget godt – og føles som en langt dyrere bil enn den faktisk er.
 
På toppen får du en bil som føles som om den tangerer klasselederen på kjøreegenskaper, Ford Focus.
 
Førsteinntrykket er svært godt, men det virkelige svaret på hvor god Golf VII er, får vi når den settes opp i test mot et stadig tøffere felt av konkurrenter som Audi A3, Mercedes-Benz A-Klasse, BMW 1-serie og Volvo V40.
 
+ Komfortabel, mye storbilfølelse, godt utstyrt og nå også svært velkjørende.
- Konservativt utseende.
 
FAKTA VW Golf 1,4 TSI ACT Highline

Motor:

4-syl. turbo bensin, 1395 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4500 o/min. 
250 Nm v/1500 o/min.

Mål:

425,5 x 179 x 145,2 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,7 cm

Egenvekt u/fører:

1268 kg

Bagasjevolum:

380 / 1270 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

212 km/t

Snittforbruk:

0,47 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra*:

kr 288.900

Lansering i Norge:

November

 
Konkurrenter: Ford Focus, Opel Astra, Audi A3, Mercedes A-Klasse og alt annet i kompaktklassen.
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer