img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Avgjørende for Krognes
Norske Christian Krognes leder sammen med sine to tyske teamkompiser sin klasse i det tyske langdistansemesterskapet - denne helgen er det sesongavslutting.

Før siste løp leder Christian Krognes og hans teamkompiser Dominik Brinkmann og Ullrich Andree det tyske langdistansemesterskapet i racing sammenlagt, og det hele skal avgjøres når det siste løpet går av stabelen førstkommende helg.
 
Nesten tusen sjåfører deltar i mesterskapet og før løpet er det fortsatt fem team fra forskjellige klasser som kan vinne sammenlagt. Alle løpene i serien kjøres på legendariske Nürburgring Nordschleife, populært kalt “det grønne helvete”, som er nærmere 25 kilometer lang og regnes for å være en av verdens mest krevende racerbaner.
 
Christian Krognes fra Ridabu har konkurrert på Nürburgring siden 2010, da han fikk sjansen til å debutere med Møller Bil Motorsports Audi TT, og har nå over 300 runder på den legendariske banen.
 
Han har hatt banerekorden i sin klasse (to liters motor med turbo) i over et år og regnes allerede som en av de aller raskeste førerne på Nürburgring uansett klasse.
 
Krognes kjører i år for det tyske teamet Lautner Motorsport i en VW Scirocco GT24 med ca. 350 hestekrefter og en toppfart på over 250 km/t.
 
Det går godt unna med bare litt over 1000 kg bil og 350 hk?
”Ja men toppfarten er ikke det viktigste i VLN. Selv de raskeste bilene med over 100 hk mer enn Sciroccoen har ikke så veldig mye høyere toppfart, og årsaken er at Nordsløyfa er veldig kupert.
 
Den bratteste stigningen er for eksempel på hele  17%, og høydeforskjell mellom høyeste og laveste punkt på banen er over 300 meter. På Nürburgring må derfor bilen være sterk, ha nok marktrykk og være godt balansert.”
 
Hvordan har sesongen i år gått?
”Det har vært en fantastisk sesong for oss og vi har vært det beste teamet. Lautner Motorsport er svært profesjonelle og dyktige på alt som er viktig i dette gamet. I tillegg har vi en sterk førertrio som samarbeider godt.
 
Vi har vunnet syv av de ni løpene som er kjørt til nå. I ett løp måtte vi bryte på grunn av tekniske problemer og i ett løp ble vi kjørt av banen av en overivrig fører i en høyere klasse allerede i første sving. Nå er det slik at 8 av de 10 løpene er tellende, så vi må vinne siste løpet for å ta hjem sammenlagtseieren i kampen mot kandidatene fra de andre klassene.”  
 
Med 7 av 9 seiere i lomma allerede burde vel det kunne gå greit?
”Så enkelt er det dessverre ikke. Klassen for to liters motorer med turbo er en av de hardeste klassene. Dessuten skal det svært lite til for å komme borti et uhell.
 
Mellom 30 og 50 biler er innblandet i uhell hvert løp og selv om man er forsiktig kan det være vanskelig å komme utenom deler og olje på banen. I tillegg er det jo viktig at bilen holder. Fire timer er lenge i racing-sammenheng og bilene utsettes for belastninger ulikt alle andre racerbaner i verden, så her er ingenting avgjort før målflagget er nådd.
 
Har du noen planer for neste sesong?
”Nei, vi må gjøre oss ferdige med denne sesongen først. Jeg kjører jo på en svært god kontrakt i år og synes jeg har gjort jobben min.
 
Hva Lautner Motorsport vil gjøre neste år har vi ikke snakket mye om enda, men jeg vet i alle fall at de er svært fornøyde med det jeg har levert. Drømmen ville vært å få prøve meg i et konkurransedyktig GT3 team her i Tyskland, og spørsmålet nå er vel egentlig hvilken type bil og klasse LMS ønsker å satse med neste år.
 
De har ytret et ønske om å satse i en større klasse, noe som i tilfelle er interessant også for meg. Jeg er ferdig med økonomistudiene til høsten, og vet at jeg kan satse på motorsport på fulltid om sjansen skulle by seg – så nå gjelder det bare å holde hodet kaldt og forsøke å sikre en god avtale for 2013 ”

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer