Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bra varebilsalg i oktober REGISTRERINGENE: Etter tilbakegang tidligere i år, ble oktober ble en god måned også for varebilselgerne – på 2011-nivå. Og kampen om tredjeplassen er hard. |
||||||||||||||||
STATISTIKK: Hittil i år er volumet av varebiler KL. 2 ned 5,1 prosent målt mot 2011. Men med et oktobersalg på høyde med 2011, kan trenden altså være snudd. Sprekest i oktober er pickupsegmentet hvor Isuzu D-Max (bildet) er oppe og snuser på VW Amarok, begge foran klasseleder totalt, Toyota Hilux. Generelt er det likevel fortsatt de største og minste varebilene som klarer seg best – på bekostning av de mellomstore bilene tydeligvis Nå har også pickup-segmentet kommet godt i gang igjen, med en rekke spennende nyheter ute på markedet. I andre enden av skalaen er det Touran-klassen som fortsatt stuper mot undergangen. Merkefordelingen er også mer eller mindre avgjort – unntatt om det skal bli Peugeot eller Ford som skal ta bronsemedalje. Akkurat nå takter det franske merket best – men Ford kan fortsatt ha noen ess i ermet frem mot jul. SE KOMPLETTE TABELLER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL Kort om segmentene per 1. november 2012: Sprinter/Crafter-segmentet vokser og vokser, nå med total 22,5 prosent oppgang. , hvor Crafter står for brorparten av veksten, dobling i forhold til 2011, men som også har fått med seg Renault Master på opptur. Fiat Ducato er også på tur, men Mercedes Sprinter leder fortsatt «sin» klasse med betryggende 36,4 prosent segmentandel. Caddy-segmentet fortsetter bare å forsterke seg på Caddy (nesten 20 % opp), men segmentet som helhet gikk tilbake 2,1 prosent. Tvillingene Fiat Doblo og Opel Combo selger veldig likt, men selv ikke om tallene slås sammen klarer de å hente inn de fire i tet VW Transporter/Mercedes Vito-segmentet fortsetter å falle, nå 11,1 prosent ned fra i fjor. Hiace er nå helt ute av dansen, og har overlatt scenen til fremmadstormende Vito, samt oppkomlinger som Peugeot Expert og Fiat Scudo. Citroen Jumpy har tydeligvis ikke klart å interessere de gamle Hiace-kundene ennå. Av de øvrige fortsetter Touran-segmentet sitt kraftige fall, med 37 prosent tilbakegang, og Touran selv med 41 %. SUVene holder noenlunde stand med likt volum som i fjor, og Toyota Land Cruiser som klar markedsleder. Pickup-segmentet har omsider tatt seg opp med de nye bilene på markedet. Toyota Hilux er stadig klar segmentleder, tilsynelatende uaffisert, men både VW Amarok og Isuzu D-Max gjorde det skarpere i oktober måned. KOMPLETTE TABELLER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL
|