img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
TÜV-rapporten for nyttekjøretøy
Over 20 prosent av femårige yrkesbiler kjører rundt med alvorlige sikkerhetsmessige mangler i Tyskland. Svenske lastebiler kjører lengst i Tyskland. Og VW har de mest feilfrie varebilene.

TRAFIKKSIKKERHET: På bakgrunn av 1,2 millioner «EU-kontroller» av nyttekjøretøy i Tyskland, har TÜV nylig produsert en interessant rapport om den grunnleggende tekniske tilstanden på tyske nyttekjøretøy.
 
Hovedresultatet i seg selv er betenkelig. Tar vi biler i kategorien fem år gamle, finner de tyske kontrollmyndighetene alvorlige trafikksikkerhetsmessige feil på hvert femte kjøretøy. Det gjelder både varebiler opp til 3,5 tonn og tunge lastebiler.
 
Den gjennomgående storsynderen med klar margin er lysutrustningen. I tillegg fremhever TÜV og bladet som har publisert rapporten, verkehrs RUNDSCAHU, feil ved bremsene som synder nummer to.
 
Overførbart til Norge?
Både og. Tysk bilbruk, klima og sammensetning av bilparken gir grunn til en rekke forbehold og justeringer.
 
Det ligger likevel mye gull i tallene og tabellene for bileiere, bilprodusenter og kontrollmyndigheter. For eksempel:
            * Gjennomsnittlige kjørelengder for kjøretøygrupper og merker
            * Hyppighet av feiltyper både på kjørelengde og merke
 
Når er jo såkalte «Mängelreport» produsert i årtier for personbiler i Tyskland. Så hvorfor først nå for yrkesbiler?
 
En vesentlig årsak ligger i nyttekjøretøyenes utrolige mangfold i forhold til antallet. En Golf er stort sett en Golf, men en Mercedes Actros kommer i utallige konfigurasjoner.
 
Utfordringen er da at man selv med over en million kontroller, risikerer å sitte med for lite statistisk holdbart grunnlag. Renault mangler bl.a. fra lastebilstatistikken grunnet for få kontrollerte biler.
 
TÜV har altså likevel fått ut materiale nok til å spesifisere varebiler på modellnivå, og tunge lastebiler på merkenivå.
 
Svenskene kjører lengst
Det vi oppfatter som en underliggende svakhet når man skal lese tabellene er likevel at merkene er rangert etter år, og ikke kjørte kilometer. Det er nemlig stor forskjell på hvor langt bilene fra de forskjellige merkene kjører.
 
I gjennomsnitt kjører tyske lastebiler over 18 tonn 422.000 km på fem år.
 
Når Volvo da kan notere seg for lengst kjørte merke, med i snitt 555.000 km på fem år, betyr det at merket er blant favorittene på langtransport i Tyskland.
 
DAF følger med 515.000 km, mens Scania ligger rett bak med 482.000 km.
 
Hvorfor da kun 219.000 km for Iveco, 264.000 km for Mercedes og 314.000 km for MAN?
 
Jo, ganske enkelt fordi bilparken til disse merkene har større innslag av andre biltyper (anlegg, distribusjon mm) med annen type kjøring. Til sammenlikning kjører biler mellom 7,5 og 18 tonn i snitt 188.000 km på fem år.
 
For mangeltabell lastebiler, se YrkesBil 12/12, som utkommer på onsdag.  
 
Mangeltabeller varebiler (utdrag)
Med mer enhetlige produkter som varebiler har TÜV altså statistisk grunnlag for å rangere ned på modell. Men også her må vi be leseren ta høyde for at dette er basert på det tyske markedets sammensetning, klima og bruksmønster.
 
Vi har her tatt ut tallene for populære modeller ved 4. årskontrollen. Det er ingen tvil om at VW scorer best i samtlige av disse tre kategoriene vi har delt inn i.
 

Ved 4- årskontroll
Feilfri
Alvorlige mangler
Citroen
Berlingo
70.000 km
57,2 %
18,3 %
Fiat
Doblo
82.000 km
51,6 %
18,9 %
Opel
Combo
72.000 km
61,4 %
13,4 %
Peugeot
Partner
70.000 km
57,3 %
15,0 %
Renault
Kangoo
67.000 km
58,6 %
16,7 %
VW
Caddy
64.000 km
68,6 %
12,0 %

 
 

Ved 4- årskontroll
Feilfri
Alvorlige mangler
Citroen Jumpy
80.000 km
56,1 %
17,7 %
Fiat
Scudo 84.000 km
53,8 %
20,2 %
Ford Transit
82.000 km
55,7 %
16,5 %
Mercedes Vito
89.000 km
59,8 %
18,7 %
Opel
Vivaro 83.000 km
55,0 %
25,0 %
Renault Trafic
79.000 km
56,6 %
24,1 %
VW
Transporter 81.000 km
65,5 %
10,2 %

 
Ved 4- årskontroll
Feilfri
Alvorlige mangler
Citroen
Jumper
88.000 km
52,5 %
17,7 %
Fiat
Ducato
105.000 km
49,3 %
20,0 %
Iveco
Daily
98.000 km
43,9 %
21,4 %
Mercedes Sprinter
108.000 km
51,5 %
18,5 %
Opel
Movano
94.000 km
53,2 %
18,7 %
Peugeot
Boxer
88.000 km
51,6 %
19,0 %
Renault
Master
89.000 km
54,8 %
17,5 %
VW
Crafter
92.000 km
59,9 %
14,9 %
 
Hele rapporten kan kjøpes gjennom verkehrs RUNDSCAHU.
 
Du finner kontaktopplysninger på www.verkehrsrundschau.de (kun tysk), der rapporten også kan lastes ned som pdf av betalende abonnenter.
 
For mangeltabell lastebiler, se YrkesBil 12/12, som utkommer på onsdag.  
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer