Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
TÜV-rapporten for nyttekjøretøy Over 20 prosent av femårige yrkesbiler kjører rundt med alvorlige sikkerhetsmessige mangler i Tyskland. Svenske lastebiler kjører lengst i Tyskland. Og VW har de mest feilfrie varebilene. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TRAFIKKSIKKERHET: På bakgrunn av 1,2 millioner «EU-kontroller» av nyttekjøretøy i Tyskland, har TÜV nylig produsert en interessant rapport om den grunnleggende tekniske tilstanden på tyske nyttekjøretøy. Hovedresultatet i seg selv er betenkelig. Tar vi biler i kategorien fem år gamle, finner de tyske kontrollmyndighetene alvorlige trafikksikkerhetsmessige feil på hvert femte kjøretøy. Det gjelder både varebiler opp til 3,5 tonn og tunge lastebiler. Den gjennomgående storsynderen med klar margin er lysutrustningen. I tillegg fremhever TÜV og bladet som har publisert rapporten, verkehrs RUNDSCAHU, feil ved bremsene som synder nummer to. Overførbart til Norge? Både og. Tysk bilbruk, klima og sammensetning av bilparken gir grunn til en rekke forbehold og justeringer. Det ligger likevel mye gull i tallene og tabellene for bileiere, bilprodusenter og kontrollmyndigheter. For eksempel: * Gjennomsnittlige kjørelengder for kjøretøygrupper og merker * Hyppighet av feiltyper både på kjørelengde og merke Når er jo såkalte «Mängelreport» produsert i årtier for personbiler i Tyskland. Så hvorfor først nå for yrkesbiler? En vesentlig årsak ligger i nyttekjøretøyenes utrolige mangfold i forhold til antallet. En Golf er stort sett en Golf, men en Mercedes Actros kommer i utallige konfigurasjoner. Utfordringen er da at man selv med over en million kontroller, risikerer å sitte med for lite statistisk holdbart grunnlag. Renault mangler bl.a. fra lastebilstatistikken grunnet for få kontrollerte biler. TÜV har altså likevel fått ut materiale nok til å spesifisere varebiler på modellnivå, og tunge lastebiler på merkenivå. Svenskene kjører lengst Det vi oppfatter som en underliggende svakhet når man skal lese tabellene er likevel at merkene er rangert etter år, og ikke kjørte kilometer. Det er nemlig stor forskjell på hvor langt bilene fra de forskjellige merkene kjører. I gjennomsnitt kjører tyske lastebiler over 18 tonn 422.000 km på fem år. Når Volvo da kan notere seg for lengst kjørte merke, med i snitt 555.000 km på fem år, betyr det at merket er blant favorittene på langtransport i Tyskland. DAF følger med 515.000 km, mens Scania ligger rett bak med 482.000 km. Hvorfor da kun 219.000 km for Iveco, 264.000 km for Mercedes og 314.000 km for MAN? Jo, ganske enkelt fordi bilparken til disse merkene har større innslag av andre biltyper (anlegg, distribusjon mm) med annen type kjøring. Til sammenlikning kjører biler mellom 7,5 og 18 tonn i snitt 188.000 km på fem år. For mangeltabell lastebiler, se YrkesBil 12/12, som utkommer på onsdag. Mangeltabeller varebiler (utdrag) Med mer enhetlige produkter som varebiler har TÜV altså statistisk grunnlag for å rangere ned på modell. Men også her må vi be leseren ta høyde for at dette er basert på det tyske markedets sammensetning, klima og bruksmønster. Vi har her tatt ut tallene for populære modeller ved 4. årskontrollen. Det er ingen tvil om at VW scorer best i samtlige av disse tre kategoriene vi har delt inn i.
Hele rapporten kan kjøpes gjennom verkehrs RUNDSCAHU. Du finner kontaktopplysninger på www.verkehrsrundschau.de (kun tysk), der rapporten også kan lastes ned som pdf av betalende abonnenter. For mangeltabell lastebiler, se YrkesBil 12/12, som utkommer på onsdag.
|