Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg var der i 1968, da de startet med sitt første, famlende motorshow. Siden har det bare balla på seg. Nå har de faktisk to hvert år. Techno Classica i april, et slags tysk Retromobile, og Motor Show i desember. Og når jeg sier show er det fordi dette er SHOW! Ikke noen trøtt bilutstilling der er rekke nye modeller er parkert. Her er det overraskelser rundt hver sving. Flunkende nye biler. Flunkende nye biler som egentlig er gamle, men som bare har gått 10 kilometer siden fullrestaurering. Gamle biler, motorsykler. Rotte-biler og de mest massive AmCars. Sammen med deler og skinnvester og alt hva hjertet begjærer. Og i sentrum står trimming. Både mekanisk og optisk. Egentlig er det underlig at det kan være et så stort marked for disse tjenestene. Når så du sist en bil der dørene var bygget om til måkevinge-åpning på din nærmeste parkeringsplass? Her er det masser av dem. Og alle hobbyaspektene er representert. Hot Rods, Dragster, Drifting – ADAC, Tysklands NAF, viser seg som en beskytter av all denne villskapen – de har racerbåter og arrangerer veteranløp og er store på motorsport i Tyskland. En slik klubb kunne man kanskje vært medlem av. Arrangørene gjør også litt innsats, de overlater ikke alt til utstillerne. I år hadde de en stor designparade – med sterke innslag av Franco Sbarro som aldri sier nei til å låne bort noen av sine kreasjoner. Og de hadde laget en praktfull parade av biler som hadde deltatt i Sportsbil-VM så lenge det eksisterte - fra 1953 til 1992. Du finner en ganske komplett bildedekning fra disse to. (Du finner faktisk en ganske fyldig bildedekning fra hele utstillingen her!) Sammen med det som finnes av tyske trimme- og tuningfirmaer, deltok også ganske mange bilprodusenter. Opel var på pletten, Adam er jo midt i blinken for denne gruppen. Skoda var der som eneste medlem av VW-familien. Porsche, BMW og Mercedes behøvde ikke være der, for deres biler fantes overalt – det vil si, det begynner å bli tynt mellom Mercedesene – det burde kanskje bekymre dem litt. Som alltid i Essen var det eksesser i år også. Jeg glemmer aldri en strukket limo her for mange år side, ut av de 12 dørene på hver side, kom til sammen 24 langbeinte pinups. Vi hadde verken lange limoer eller yppige damer (i noen særlig grad) i år, men vi møtte da en utrolig trike – en Harley-limo, og en finskættet superflipp fra USA, som ikke kan beskrives, men den er velfotografert. Pluss en tømmerhytte som en semi etter en Scania. Pluss et og annet traktormonster – hva sier du til 2 Allison V12-motorer? Full Pull, heter det der. Eller, forresten, hva sier du til en 9-sylindret stjernemotor i en nybygd motorsykkel? Klart den ble kalt for Røde Baron, motoren kom fra et fly. Men det nytter ikke å beskrive. Bilder er bedre – og de ligger her. Men det aller beste er å besøke utstillingen selv. Den varer til og med søndag. Du kjører lett ned på litt mer enn en god arbeidsdag, og får en kort natts søvn før du gyver løs på den. Den ble besøkt av 122.000 mennesker i åpningshelgen – jeg er med andre ord ikke helt alene om å være litt betatt.
|