Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Blygrå novembertall for varebil VAREBIL: Isolert sett er novembertallene begredelige som en influensa, med 24 % nedgang målt mot november 2011. Men noen holder stand. |
||||||||||||||||
SALGET: Nå skyldes deler av tilbakegangen at november i fjor ble ganske heit. Akkumulerte tall for hele 2012 viser imidlertid at de aller fleste merkene taper terreng, og til dels dramatisk, mot fjoråret. Av dem som taper minst, er det kanskje Peugeot som har mest grunn til å feire når de bremser seg forbi Toyota på statistikken. 2. plass blant varebilmerkene altså, tross en nedgang på 7,4 prosent målt mot 2011. Det andre store Bertel O. Steen-merket, Mercedes, utmerker seg på sin side med en pen framgang på 6,7 prosent. De er blant de få med plusstall, og hvor det er Vito som har gjort det skarpest. Fiat gjør det enda penere, med hele 21,2 prosent akkumulert fremgang. Fiat klatrer dermed hele tre plasser på statistikken. Med 7. plass er de likevel langt bak Mercedes på 6. plass i antall biler. Fiatsuksessen skyldes ikke bare Doblo som man kanskje skulle tro, men flott framgang på både Scudo, Ducato og Freemont. Også Renault bør nevnes for sine plusstall, i all hovedsak takket være bra salg på store Master. Den har fått bra drahjelp av Crafter-Sprinter-trøkket instigert av VW, og selger bedre enn Opel Movano. Den helt store bautaen blant varebilene er likevel VW Nytte. I et marked som synker med 8,1 prosent for varebiler klasse 2, øker VW Nytte med 3,9 prosent. Og det fra et allerede svært høyt volum. Markedsandelen kan fort vekk passere 35 prosent før året er omme. Alle piler peker oppover. Bare en sky finnes det på VW-himmelen: Touran. Et fall på 41 prosent kan bare kalles dramatisk. Men dette gjelder også konkurrentene i dette segmentet – hvor Touran fortsatt er ubestridt klasseleder. Kort om segmentene per 1. desember 2012: Sprinter/Crafter-segmentet viser nå totalt 20,3 prosent oppgang. Crafter står for brorparten av veksten, men den har fått med seg Renault Master og Fiat Ducato på oppturen. Mercedes Sprinter leder fortsatt «sin» klasse, med 36,7 prosent segmentandel. Caddy-segmentet måtte også tåle kraftig motbør i november, og er nå totalt 4,7 prosent bak 2011. Caddy er likevel fortsatt soleklar leder, med omtrent samme antall biler som Partner, Berlingo og Connect til sammen. VW Transporter/Mercedes Vito-segmentet fortsetter å stupe, nå 14,8 prosent ned fra i fjor. Toyota registrerte 3 Hiace-er i november, og har overlatt scenen til Vito. Også Peugeot Expert viser svært gode takter i prosent i november, men i antall biler er det fortsatt litt å gå på Av de øvrige fortsetter Touran-segmentet stødig å falle med 37 prosent tilbakegang, og Touran selv med 41 % akkumulert, men «bare» 34,2 prosent i november. Varebil-SUVene holder brukbare stand, med kun 3,5 prosent nedgang. Toyota Land Cruiser er klar markedsleder og øker faktisk med 17 prosent mot 2011. Også pickup-segmentet er sterkt, opp 2,9 prosent. Toyota Hilux er stadig klar segmentleder, men VW Amarok kan faktisk titulere seg som vinner i november.
|