img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Den nye dunder-DAF-en
PRØVEKJØRT: Nye DAF XF 105 Euro 6 2013-modell er kanskje ikke voldsomt spennende. Men bilen er imponerende effektiv i all sin rett-på-sak-funksjonalitet.

ANTEQURA, SPANIA: Det går betydelig flere XFer på norske veier enn markedsandelen skulle tilsi - i hvert fall den norske markedsandelen.
 
Men i Europa er situasjonen en annen. Og det er der bilene kommer fra. På IAA Hannover i høst kunne DAFs toppsjef Harrie Schippers vise en riktig imponerende graf for verdenspressen:
 
På det europeiske markedet har DAF over de siste 10-12 årene, nesten umerkelig, men jevnt og trutt, klatret fra å være minst til helt opp i hekken på Daimler – på en delt 2. plass med MAN og Volvo.
 
Og ser man kun på trekkbiler er DAF antagelig europaledende.
 
Norgesperspektiv
Sett her nordfra, er det tydeligvis noe de amerikanskeide nederlenderne fått til ganske uten show, glamour og store fakter.
 
For det ville vært direkte galt å si at den utgående XF-utgaven eller AF-merkevaren er spesielt spennende. I beste fall kan du si at trippelsettet med vindusviskere er tøft. Ellers kjennetegnes bilen både innvendig og utvendig av FFF - form følger funksjon.
 
Men sagt på en annen måte: "Showing by doing" er åpenbart også en metode som kan gi suksess. Europeiske lastebileiere har erfart at DAFs biler holder hva de lover - i slitestyrke og transporteffektivitet.
 
Paccar-sekser
Så hva viser de med nye XF? En nesten splitter ny bil. Altså bare nesten fordi grunnkonstruksjonen i hytta er beholdt. Resten er splitter nytt. Chassiset. Drivlinjen. Eksteriørdesign og innredning.
 
Nyhetene er selvsagt timet til Euro 6-utslippsstandard fra 2014. Og det å oppnå Euro 6 krever såpass mange tilpasninger at det passer godt å samtidig tegne det meste av bilen på nytt.
DAF oppgir kjølebehovet til Euro 6-motoren til å være 28 prosent høyere enn for forgjengeren
 
DAF bruker såklart en Paccar MX-rekkesekser. I dette tilfellet er MX-13 på 12,9 liter, som leveres med henholdsvis 410, 460 og 510 hester. Maks dreiemoment på den kraftigste versjonen er 2500 newton, mellom 1000 og 1425 omdreininger.
 
Den nye motoren har fått common rail innsprøytning med 2500 bar, variabel turbogeometri, og EGR. Og selvsagt urea-etterbehandling av eksosen.
 
Serviceintervallene strekker seg mot 150.000 km, og motoren er designet for en levetid på 1,6 millioner kilometer.
 
Øker i USA
Foreløpig er det kun denne 13-literen med Euro 6 i DAF-programmet.
 
På direkte spørsmål kunne ikke produktutviklingssjef Ron Borsboom si noe klart om større eller flere motorer på paletten fremover. Han svarte likevel akkurat kryptisk nok til å antyde at mer kommer.
 
Det er samtidig ganske imponerende at det er denne 13-literens amerikanske tvilling som bidrar til kraftig økte markedsandeler også "over there" - på bekostning av 15- og 16-literne.
 
Downsizing er tidens trend. Den amerikanske EPA10-utgave yter for øvrig maks 485 hester og 2350 newton.
 
DAF og Paccar er som alle konkurrentene dessuten nøye på å understreke at de nye Euro 6-tiltakene ikke har ført til økt forbruk. Den nye motoren oppgis å bruke det samme, eller i nedre sjikt, av den den utgående og høyst effektive Euro 5 ATe-utgaven bruker.
 
ZF-kasse med ecoroll
En del av dette må garantert tilskrives AS-tronic girkassene fra ZF med henholdsvis 12 og 16 gir.
 
De har nå eco-roll-funksjon - altså frirulling når veiprofilen tilsier det, slik vi fra før kjenner i blant annet Volvos og Daimlers kasser.
 
Men de har også spedd på med en artighet som kalles Fast Shift. Det er en funksjon som benyttes for å gi ekstra raske skift mellom 11. og 12. gir.
 
Girskiftene både opp og ned går uten å åpne klutsjen, og de hurtige skiftene bidrar til både forbruket og komforten.
 
Et annet nytt tilskudd er at du nå som standard får en "sjåførassistent" - Driver Performance Assistant - som coacher sjåføren til drivstoffeffektiv kjøring.
 
Bedre kjøreegenskaper
Det er selvsagt også gjort en lang rekke smarte forbedringer på chassis og demping. Både for å bedre kjøreegenskapene og samtidig spare vekt og plass.
 
Totalt betyr det at bilen tross et stort tilfang av ny teknologi, ikke vokser mer enn maks 90 kilo ekstra i vekt (som 4x2 trekkvogn).
 
Og DAF-filosofien om transporteffektivitet? Jo, den strekker seg faktisk så langt som til å markedsføre at de fortsatt har plass til 1500 liter dieseltank – fordi det er viktig for å kunne utnytte å fylle der hvor drivstoffet er billigst.
           
Utvendig er bilen knapt til å kjenne igjen. Her på lanseringen er alle testbilene lakkert i nederlandsk oransje, riktig tøft i seg selv. Det er ikke noe feil med de nye linjene heller, men uten at jeg kan finne noen spesiell designfilosofi bak det hele. DAF oppleves først og fremst som FFF - form følger funksjon.
 
DAF-emblemet kommer imidlertid virkelig godt frem nå, plassert midt i trynet over luftinntakene.
 
"Fordi vi er stolt av merket vårt" utbasunerte Borsboom. Før han elegant balanserer det med "Og siden våre kunder sikkert er stolte av sine selskaper også, har vi latt det være stor god plass til egne skilt mellom DAF-emblemet og vinduet".
 
Tre vindusviuskere, lavt innsteg
Apropos vinduet: DAF har beholdt sine sære tre vindusviskere. For øvrig kan bilen leveres med både med superkraftige LED hovedlys og svingbare hjelpelys.
 
En av XFens klare fordeler er lavt innsteg. Du klatrer inn med bare tre trinn. Gulvet på 147 centimeter over bakken bidrar til at totalt volum inne i hytta også er øket, til markedsledende 12,6 kubikkmeter i følge DAF. For øvrig er også sengen større, nå med 220 centimeter lengde.
 
Vel inne finner du en nyutviklet førerstol, nytt ratt med betjening av cruisefunksjoner og lydanlegg, et helt nydesignet dashboard - og nye koppholdere. Speilene er blitt større, men samtidig som det er åpnet for bedre siktlinjer og færre blindsoner.            
 
Også DAF har selvsagt hele rekken av avanserte elektroniske sikkerhetshjelpere, som VSC, ACC og FCW. Mot slutten av 2013 kommer også et AEBS-system, som vil si at bilen selv vil ta over nødbremshelt dersom nødvendig.
 
Nye XF settes i produksjon våren 2013. For Norge tror direktør Kai Abrahamsen at han er leveringsdyktig med den nye XFen rundt august. Prispåslaget for Euro 6 ligger i antagelig i det samme sjiktet som konkurrentene, og komplett modellpalett med treakslede biler kommer utover året.
 
 
Slik opplevde jeg bilen
Med et par andre blodferske Euro 6-biler friskt i minne, nye Actros og nye FH, er jeg spent på hvilket nivå nye DAF XF legger seg på.
 
Opp tre trinn og etablert i DAFs nye førerstol oppdager jeg først en veldig fin todelt vinkling av rygg/hodestøtte. I tillegg har stolen fått totrinns kjøling i sete og rygg – i tillegg selvsagt til varme. Vel posisjonert i forhold til de nye plassbesparende pedalene, savner jeg likevel noe lengdejustering på rattet.
 
Blikket sveiper over dashbordet, og det første som slår meg at betjeningsknappen for AS-tronic-kassen fortsatt er like lite seksy som betjeningshjulet på vaskemaskinen min hjemme. Ikke særlig altså, men i all sin enkelhet er det jo genialt plassbesparende.
 
I motsetning til Volvo, har DAF beholdt et tradisjonelt håndbrekk, og etter en kjapp sjekk i de svært gode speilene (ikke like stilige som på nye FHen, men sannsynligvis like gode) siger vi mykt og smidig ut fra parkeringsplassen.
 
Rett opp i motorveihastighet er det det fine lydnivået som markerer seg. Men at motor og vindstøy forsvinner, betyr selvsagt bare at man oppdager nye små lyder, som at det plystrer i solskjermen…
 
Vi ruller videre, og fartsholder med radarbasert avstandsholder, sammen med eco roll og fast shift jobber særdeles fint sammen utover de småkuperte andalusiske slettene. Dette er det høy klasse over -selv om DAF ennå ikke har GPS-assistert cruisecontrol.
 
Etablert i marsjfart sveiper blikket nøyere over det helt nye instrumentpanelet. Det er i mine øyne ikke på tysk/svensk nivå verken i design eller logikk og brukerergonomi. Når du likevel først har funnet menyvelgeren skjult bak retardspaken finnes all ønskelig informasjon tilgjengelig i det gode senterdisplayet.
 
Det er riktignok ikke alt man får opp når bilen kjører, som for eksempel akseltrykk og totalvekt. Spesielt den nye førerassistenten er flott og pedagogisk utformet, og norsk språk er tilgjengelig.
 
Totalt kjører jeg to timesrunder med litt forskjellig utstyrte 460-utgaver. Begge har parabelfjæring foran, og luftfjæret hytte. Motoren jobber som et godstog, og styringen er helt ubesværet. Men på spansk millimeterfrisert asfalt skulle det bare mangle.
 
Forskjellen på de to bilene ble dermed i hovedsak en demonstrasjon av kjøring i lange bratte utforbakker kun med forsterket motorbrems – og med kombinasjonen motorbrems og tretrinns Intarder.
 
Motorbremsen er forsterket blant annet takket være variabel turbo, og tilsvarer nå 490 hester ved 2100 omdreininger. Intarderen er likevel så utrolig mye mer komfortabel å kjøre…
 
Førsteinntrykket av nye DAF XF er kort sagt imponerende bra. Det litt fordomsfulle bildet av en litt humørløs arbeidshest er som blåst vekk. Fra denne lille smakebiten rangerer produktet XF for meg så absolutt i sjikt med tilsvarende versjoner av de nye tøffe svenske og tyske konkurrentene.
 
Så er da heller ikke den norske importøren engstelig for produktets konkurransedyktighet. Den største utfordringen for å oppnå en øket nederlandsk markedsandel i Norge er å sikre et landsdekkende salgs- og servicenett.
 
Tekniske data: FT XF460 4x2 trekkbil med semi 40 tonn
Akselavstand: 3,8 meter
Hytte: Space Cab, luftfjæret
Motor: 12,9 liter rekkesekser Euro 6 Paccar MX13.
Ytelse: 462 hk/1425-1750 omdr. og 2300 Nm/1000-1425 omdr.
Girkasse: AS Tronic 12AS2330
Fjæring: Parabel 7,5 tonns foran, luft bak
Utstyr: Justerbar takspoiler, LDWS, VSC, ACC/FCW, nattlås, Intarder, MX motorbrems, frontkamera fra Orlaco, LED hovedlys og svingbare lys

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer