Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
ANTEQURA, SPANIA: Det går betydelig flere XFer på norske veier enn markedsandelen skulle tilsi - i hvert fall den norske markedsandelen. Men i Europa er situasjonen en annen. Og det er der bilene kommer fra. På IAA Hannover i høst kunne DAFs toppsjef Harrie Schippers vise en riktig imponerende graf for verdenspressen: På det europeiske markedet har DAF over de siste 10-12 årene, nesten umerkelig, men jevnt og trutt, klatret fra å være minst til helt opp i hekken på Daimler – på en delt 2. plass med MAN og Volvo. Og ser man kun på trekkbiler er DAF antagelig europaledende. Norgesperspektiv Sett her nordfra, er det tydeligvis noe de amerikanskeide nederlenderne fått til ganske uten show, glamour og store fakter. For det ville vært direkte galt å si at den utgående XF-utgaven eller AF-merkevaren er spesielt spennende. I beste fall kan du si at trippelsettet med vindusviskere er tøft. Ellers kjennetegnes bilen både innvendig og utvendig av FFF - form følger funksjon. Men sagt på en annen måte: "Showing by doing" er åpenbart også en metode som kan gi suksess. Europeiske lastebileiere har erfart at DAFs biler holder hva de lover - i slitestyrke og transporteffektivitet. Paccar-sekser Så hva viser de med nye XF? En nesten splitter ny bil. Altså bare nesten fordi grunnkonstruksjonen i hytta er beholdt. Resten er splitter nytt. Chassiset. Drivlinjen. Eksteriørdesign og innredning. Nyhetene er selvsagt timet til Euro 6-utslippsstandard fra 2014. Og det å oppnå Euro 6 krever såpass mange tilpasninger at det passer godt å samtidig tegne det meste av bilen på nytt. DAF oppgir kjølebehovet til Euro 6-motoren til å være 28 prosent høyere enn for forgjengeren DAF bruker såklart en Paccar MX-rekkesekser. I dette tilfellet er MX-13 på 12,9 liter, som leveres med henholdsvis 410, 460 og 510 hester. Maks dreiemoment på den kraftigste versjonen er 2500 newton, mellom 1000 og 1425 omdreininger. Den nye motoren har fått common rail innsprøytning med 2500 bar, variabel turbogeometri, og EGR. Og selvsagt urea-etterbehandling av eksosen. Serviceintervallene strekker seg mot 150.000 km, og motoren er designet for en levetid på 1,6 millioner kilometer. Øker i USA Foreløpig er det kun denne 13-literen med Euro 6 i DAF-programmet. På direkte spørsmål kunne ikke produktutviklingssjef Ron Borsboom si noe klart om større eller flere motorer på paletten fremover. Han svarte likevel akkurat kryptisk nok til å antyde at mer kommer. Det er samtidig ganske imponerende at det er denne 13-literens amerikanske tvilling som bidrar til kraftig økte markedsandeler også "over there" - på bekostning av 15- og 16-literne. Downsizing er tidens trend. Den amerikanske EPA10-utgave yter for øvrig maks 485 hester og 2350 newton. DAF og Paccar er som alle konkurrentene dessuten nøye på å understreke at de nye Euro 6-tiltakene ikke har ført til økt forbruk. Den nye motoren oppgis å bruke det samme, eller i nedre sjikt, av den den utgående og høyst effektive Euro 5 ATe-utgaven bruker. ZF-kasse med ecoroll En del av dette må garantert tilskrives AS-tronic girkassene fra ZF med henholdsvis 12 og 16 gir. De har nå eco-roll-funksjon - altså frirulling når veiprofilen tilsier det, slik vi fra før kjenner i blant annet Volvos og Daimlers kasser. Men de har også spedd på med en artighet som kalles Fast Shift. Det er en funksjon som benyttes for å gi ekstra raske skift mellom 11. og 12. gir. Girskiftene både opp og ned går uten å åpne klutsjen, og de hurtige skiftene bidrar til både forbruket og komforten. Et annet nytt tilskudd er at du nå som standard får en "sjåførassistent" - Driver Performance Assistant - som coacher sjåføren til drivstoffeffektiv kjøring. Bedre kjøreegenskaper Det er selvsagt også gjort en lang rekke smarte forbedringer på chassis og demping. Både for å bedre kjøreegenskapene og samtidig spare vekt og plass. Totalt betyr det at bilen tross et stort tilfang av ny teknologi, ikke vokser mer enn maks 90 kilo ekstra i vekt (som 4x2 trekkvogn). Og DAF-filosofien om transporteffektivitet? Jo, den strekker seg faktisk så langt som til å markedsføre at de fortsatt har plass til 1500 liter dieseltank – fordi det er viktig for å kunne utnytte å fylle der hvor drivstoffet er billigst. Utvendig er bilen knapt til å kjenne igjen. Her på lanseringen er alle testbilene lakkert i nederlandsk oransje, riktig tøft i seg selv. Det er ikke noe feil med de nye linjene heller, men uten at jeg kan finne noen spesiell designfilosofi bak det hele. DAF oppleves først og fremst som FFF - form følger funksjon. DAF-emblemet kommer imidlertid virkelig godt frem nå, plassert midt i trynet over luftinntakene. "Fordi vi er stolt av merket vårt" utbasunerte Borsboom. Før han elegant balanserer det med "Og siden våre kunder sikkert er stolte av sine selskaper også, har vi latt det være stor god plass til egne skilt mellom DAF-emblemet og vinduet". Tre vindusviuskere, lavt innsteg Apropos vinduet: DAF har beholdt sine sære tre vindusviskere. For øvrig kan bilen leveres med både med superkraftige LED hovedlys og svingbare hjelpelys. En av XFens klare fordeler er lavt innsteg. Du klatrer inn med bare tre trinn. Gulvet på 147 centimeter over bakken bidrar til at totalt volum inne i hytta også er øket, til markedsledende 12,6 kubikkmeter i følge DAF. For øvrig er også sengen større, nå med 220 centimeter lengde. Vel inne finner du en nyutviklet førerstol, nytt ratt med betjening av cruisefunksjoner og lydanlegg, et helt nydesignet dashboard - og nye koppholdere. Speilene er blitt større, men samtidig som det er åpnet for bedre siktlinjer og færre blindsoner. Også DAF har selvsagt hele rekken av avanserte elektroniske sikkerhetshjelpere, som VSC, ACC og FCW. Mot slutten av 2013 kommer også et AEBS-system, som vil si at bilen selv vil ta over nødbremshelt dersom nødvendig. Nye XF settes i produksjon våren 2013. For Norge tror direktør Kai Abrahamsen at han er leveringsdyktig med den nye XFen rundt august. Prispåslaget for Euro 6 ligger i antagelig i det samme sjiktet som konkurrentene, og komplett modellpalett med treakslede biler kommer utover året. Slik opplevde jeg bilen Med et par andre blodferske Euro 6-biler friskt i minne, nye Actros og nye FH, er jeg spent på hvilket nivå nye DAF XF legger seg på. Opp tre trinn og etablert i DAFs nye førerstol oppdager jeg først en veldig fin todelt vinkling av rygg/hodestøtte. I tillegg har stolen fått totrinns kjøling i sete og rygg – i tillegg selvsagt til varme. Vel posisjonert i forhold til de nye plassbesparende pedalene, savner jeg likevel noe lengdejustering på rattet. Blikket sveiper over dashbordet, og det første som slår meg at betjeningsknappen for AS-tronic-kassen fortsatt er like lite seksy som betjeningshjulet på vaskemaskinen min hjemme. Ikke særlig altså, men i all sin enkelhet er det jo genialt plassbesparende. I motsetning til Volvo, har DAF beholdt et tradisjonelt håndbrekk, og etter en kjapp sjekk i de svært gode speilene (ikke like stilige som på nye FHen, men sannsynligvis like gode) siger vi mykt og smidig ut fra parkeringsplassen. Rett opp i motorveihastighet er det det fine lydnivået som markerer seg. Men at motor og vindstøy forsvinner, betyr selvsagt bare at man oppdager nye små lyder, som at det plystrer i solskjermen… Vi ruller videre, og fartsholder med radarbasert avstandsholder, sammen med eco roll og fast shift jobber særdeles fint sammen utover de småkuperte andalusiske slettene. Dette er det høy klasse over -selv om DAF ennå ikke har GPS-assistert cruisecontrol. Etablert i marsjfart sveiper blikket nøyere over det helt nye instrumentpanelet. Det er i mine øyne ikke på tysk/svensk nivå verken i design eller logikk og brukerergonomi. Når du likevel først har funnet menyvelgeren skjult bak retardspaken finnes all ønskelig informasjon tilgjengelig i det gode senterdisplayet. Det er riktignok ikke alt man får opp når bilen kjører, som for eksempel akseltrykk og totalvekt. Spesielt den nye førerassistenten er flott og pedagogisk utformet, og norsk språk er tilgjengelig. Totalt kjører jeg to timesrunder med litt forskjellig utstyrte 460-utgaver. Begge har parabelfjæring foran, og luftfjæret hytte. Motoren jobber som et godstog, og styringen er helt ubesværet. Men på spansk millimeterfrisert asfalt skulle det bare mangle. Forskjellen på de to bilene ble dermed i hovedsak en demonstrasjon av kjøring i lange bratte utforbakker kun med forsterket motorbrems – og med kombinasjonen motorbrems og tretrinns Intarder. Motorbremsen er forsterket blant annet takket være variabel turbo, og tilsvarer nå 490 hester ved 2100 omdreininger. Intarderen er likevel så utrolig mye mer komfortabel å kjøre… Førsteinntrykket av nye DAF XF er kort sagt imponerende bra. Det litt fordomsfulle bildet av en litt humørløs arbeidshest er som blåst vekk. Fra denne lille smakebiten rangerer produktet XF for meg så absolutt i sjikt med tilsvarende versjoner av de nye tøffe svenske og tyske konkurrentene. Så er da heller ikke den norske importøren engstelig for produktets konkurransedyktighet. Den største utfordringen for å oppnå en øket nederlandsk markedsandel i Norge er å sikre et landsdekkende salgs- og servicenett. Tekniske data: FT XF460 4x2 trekkbil med semi 40 tonn Akselavstand: 3,8 meter Hytte: Space Cab, luftfjæret Motor: 12,9 liter rekkesekser Euro 6 Paccar MX13. Ytelse: 462 hk/1425-1750 omdr. og 2300 Nm/1000-1425 omdr. Girkasse: AS Tronic 12AS2330 Fjæring: Parabel 7,5 tonns foran, luft bak Utstyr: Justerbar takspoiler, LDWS, VSC, ACC/FCW, nattlås, Intarder, MX motorbrems, frontkamera fra Orlaco, LED hovedlys og svingbare lys
|