Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Siden lanseringen av dagens Kuga i 2008 er den solgt i over 300.000 eksemplarer. Vi har stadig rost den mellomstore SUVen for gode kjøreegenskaper. Og det er neppe noen grunn til å anta at den nye modellen kommer dårligere ut. Dessuten blir den større og mer praktisk enn modellen den erstatter. Satser bredt Kuga får et avansert system for firehjulsdrift som ifølge Ford gir best mulig kombinasjon mellom kjøreegenskaper og veigrep. Dynamisk kurvekontroll skal ta sjåføren trygt gjennom en vanskelig kurve, selv når inngangshastigheten er for høy. Systemet ble opprinnelig utviklet for Focus RS. Bagasjerommet er vokst med hele 46 liter, og bakluken får automatisk åpning og lukking ved simpelthen å bevege foten under luken. Ford lover videre at vind- og veistøy er betydelig redusert sammenlignet med utgående modell. Moderne drivlinjer Førstnevnte har et snittforbruk på 0,59 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 154 g/km. Den kan kombineres med 6-trinns manuell eller dobbel clutch automatkasse. 1,6 EcoBoost bensinmotoren leveres med automatgir og har et snittforbruk på 0,77 liter på mila, tilsvarende 179 g/km CO2. Nye Kuga er nylig kollisjonstestet av EuroNCAP hvor den oppnådde de maksimale fem stjerner. Snart er de første bilene på plass i Norge.
|