Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi var til stede i Monaco da Volkswagen lanserte sin tunge WRC-satsing og viste sin nye rallybil basert på Polo. Men de visste ikke bare rallybilen – de har også tatt frem en gatebil over samme tema i svært begrenset opplag. I dag strekker Polo-serien seg fra lavutslippsmodellen Polo BlueMotion til toppmodellen Polo GTI. Men nå kommer spesialutgaven for de som har enda større forventninger til en potent småbil – Polo R WRC. Den skal bare produseres i 2500 eksemplarer og får en prislapp på 33.900 euro. Harald A. Møller har ingen planer om å importere spesialmodellen, så du må alliere deg med en forhandler utenfor landets grenser dersom du vil sikre deg et eksemplar. Bilen har en 2,0-liters TFSI-motor som yter 220 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 350 Newtonmeter. Til sammenligning har Polo GTI en 1,8-liter med 180 hk og 250 Nm. Polo R WRC gjør null til hundre på 6,4 sekunder – et halvt sekund raskere enn en GTI. Spesialmodellen er som WRC-bilen lakkert perlehvit med blå/grå striper og har en kraftig WRC-støtfanger. I pakken inngår også 18-tommers spesialfelger med dekk i dimensjon 215/35 R18. Sportschassiset skal sørge for sportslige kjøreegenskaper. Polo R WRC leveres kun med to dører, den har drift på forhjulene, og en tettsteget 6-trinns manuell girkasse skal besørge raske girskift. Interiøret er selvsagt motorsport-inspirert. Her finner du racingseter med WRC-logo, multifunksjons sportsratt kledd med Alcantara, sort taktrekk og aluminium pedaler. De første kundene får levert sine biler i september 2013. Du kan lese alt om Volkswagens rallysatsing og intervju med den norske fabrikkføreren, Andreas Mikkelsen, i bladet Bil nummer 2-2013. LES OM: Mikkelsens VW-kontrakt
|