img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Prøvekjørt Volvo FH 2013-modeller
GLIMT FRA 2012: Førsteinntrykket er ikke uventet: Nydelig bil å kjøre, lekker design og meget fin forstilling også uten IFS. Bilen settes i produksjon i uke 11 i 2013.

LASTEBIL: For min del startet FH-lanseringen med et deja Vu fra lanseringen av FH16 750 for et år siden.
 
Saken er hentet fra YrkesBil utgave 10-12.
 
Da skrev vi: «Morgentåken lå tett over Volvo-hovedkvarteret i Torslanda denne høstmorgenen.
 
Ut av disen trådde likevel en perleblid pressetestsjef Jeff Bird sammen med Clara og resten av testcrewet: Bak dem sto linet opp morske mosegrønne og svarte FHer»
 
Nøyaktig samme setting denne gang. Men om lanseringen av 750en var spesielt spesiell for Norge, er nye FH spesiell for hele verden.
 
Likevel er ikke svenskene mer sjåvinistiske enn at de ga sitt eget lands journalister et forsprang på kun 10 minutter før vi nordmenn slapp løs i godsakene. Det forspranget hentet vi fort inn…
 
Et vesentlig problem Volvo har med å lansere en splitter ny bil av dette kaliberet, er at det er tusen spennende nyheter å fortelle om. Og vi har bare plass til litt…
 
Vi tar de seks kjørte bilene i rekkefølge:
 
FH-500 6x2 trekker
Allerede innsteget opp i den første bilen avslører kvalitet. Plassering av trinn, skinnkledde grep, soft lyd av døren som lukker seg.
 
Nå viser det seg riktignok å være manuelt justerbart sete i denne bilen (jeg hadde definitivt brukt sparepengene på det elektriske), men det er nytt og velformet.
13-literen fyrer mykt og stille. Vi kan tro Volvo på at de har jobbet mye med både støybilde (ikke bare desibel, men også lydkvalitet) og oppheng av hytte og flere andre faktorer som påvirker den helt direkte følelsen man får gjennom kroppen.
 
Jeg blir fortalt at man har brukt flere år på å bestemme seg for utformingen av den lett pinglete bryteren for det elektriske håndbrekket, men det er jo til forveksling lik samme knapp i privatbilen min har, og tar meg kun et blunk å bli vant til.
 
Vi fyker ut gjennom sikkerhetsslusen på Torslanda, og registrerer at bilen har pusheraksel, et godt utgangspunkt for stabilitet og komfort.
 
Men selvsagt, det aller viktigste er: Denne bilen har IFS – uavhengig forstilling. Hmmm. Selv gjennom veiarbeid, lyskryss og rundkjøringer ut av Gøteborg får jeg ikke helt den store WOW-opplevelsen? Kanskje er forventningene for store?
 
FH16-600 6x2 bil og henger
Drøyt fire mil og vi bytter biler. Å gå fra semi til bil og henger er i seg selv et sprang. Det er også et sprang mellom 13-literen og 16-literen.
 
Og ikke minste er det stor forskjell på bygater og motorvei. Men førsteinntrykket av Volvos nye konvensjonelle forakselløsning med full luftfjæring er piska dø et sprang opp i komfort!
 
Faktisk er dette et inntrykk som skal feste seg gjennom dagen. På de veiene vi kjører er altså (det høyst foreløpige) inntrykket at arbeidet med kjøreegenskapene og komfort FØR man setter på IFS vel så viktig som IFSen.
 
På den kuperte motorveien sørover blir jeg fort fortrolig med både det nye rattets mange innstillinger, alle knappene på rattet og ikke minst det meget elegante instrumentpanelet.
 
Cruisen er svært intuitiv å bruke. Det lille inntrykket vi får av Volvos spesielle topografi-system I-See er også bra, men ikke helt fullverdig på testbilene ennå (dette er forseriebiler, ikke alt er ferdig på dem).
 
FH-540 4x2 trekker
Motorvei er lite spennende, og jeg oppdager til min glede at neste etappe er svingete landevei nordøstover. Og til dobbelt glede får jeg nok en gang en bil med IFS.
Men svenskene er fortsatt litt for flinke til å bygge gode veier. Det vil være feil å si at IFS skinner gjennom som outstanding. Jeg trives likevel stadig bedre med systemet, og gleder meg til anledningen byr seg til en lang dag på norske veier.
 
FH16-750 trekker
Men så er det endelig tid for selveste Norgesbilen. Jeg klyver opp i en grom og mektig 750 6x2 med løpeaksel – og parabelfjærer foran.
 
Nok en gang slår det meg: Hva skal egentlig svenskene med IFS når den nye konvensjonelle akselløsningen går så komfortabelt - selv med parabel?! Svaret er igjen at vi ikke får svar på dette før bilene er kjørt på egnede norske veier.
 
FH-540 6x2, 25,25 meter
Jeg hopper inn i den lengste og tyngste bilen i konvoien. Det gjør helt klart noe med kjørestilen å trekke 50 prosent mer vekt (60 tonn), fordelt på drøyt 25 meter. Men det er jo ikke noe pes i nye FH.
 
Oversikten fra den nye førerposisjonen, med lavt trukne sidevinduer og herlige og lettjusterte speil gjør det hele til en lek. Også i trange rundkjøringer og T-kryss. Og med 60 tonn bak oss gjør den etter hvert velkjente I-Shiften en utmerket jobb med å spise seg gjennom utvekslingene.
 
Men jeg må selvsagt spørre om nye I-Torque med DSG-kasse. Dessverre er ikke det noe vi får prøve ved denne anledningen. Volvo kunne ikke dy seg å briljere med denne teknologien til lanseringen av FH og den store IAA-messen, men det kommer jo ikke før neste høst.
 
Nå viser seg det imidlertid at flere av Volvos testere som er med under kjøringen også har vært med på testkjøring ved utvikling av girkassekassen. Og selv om de ikke har anledning til å si noe spesifikt, sier ansiktsuttrykkene alt.
 
FH-460 4x2 trekker Euro 6
Dagen nærmere seg slutten, og det er på et vis helt riktig at den siste bilen jeg får kjøre også har den mest fremtidsrettede motoren:
 
Euro 6-utgaven av den samme 460-hesteren som om ikke lenge skal kobles mot DGS-kassen (dog ikke med det ekstreme momentuttaket).
 
Utrolig nok er dette også bilen som utmerker seg som dagens aller mest «sportslige» og herlig kjørbare bil. Selv med «bare» 2300 newton, som økes til 2800 med DSG.
 
Og det er vanskelig å forklare årsaken, for denne bilen har stiv foraksel og parabelfjærer foran. Kanskje er det så dumt som at setet var tightere innstilt rundt hoftene – eller at det skyldes forskjellen fra den lange tunge bilen jeg kjørte rett før.
 
Men dette var altså helt klart den mest presise og morsomste bilen å kjøre. Merkbart var også en mer moderne og tight feeling fra de vibrasjonene og det lydbildet som slipper gjennom til føreren fra Euro 6-motoren.
 
Saken er hentet fra YrkesBil utgave 10-12.
 
Første bil kjørt: FH-500 6x2 trekker, 40 tonn
Akselavstand:        4100 mm
Hytte: Globetrotter XL (XHSL)
Motor:           D13C 500 (Euro 5), 2500 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT2612D)
Frontfjæring: Luft, IFS
Bakaksel/utveksling:        RSS1360/2.64-1
Chass.høyde:         Medium
 
Andre bil kjørt: FH16-600 6x2 jevnlast 40 tonn
Akselavstand:        4600 mm
Hytte: Globetrotter XL (XHSL)
Motor:           D16G 600 (Euro 5), 2800 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT2812D)
Frontfjæring: Luft
Bakaksel/utveksling:        RSS1360C/2.64-1
Chass.høyde:         Medium
 
Tredje bil kjørt: FH540 4x2 trekker 40 tonn
Akselavstand:        3700 mm
Hytte: Globetrotter XL (XHSL)
Motor:           D13C 540 (Euro 5), 2600 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT2612D)
Frontfjæring: Luft, IFS
Bakaksel/utveksling:        RSS1356/2.79-1
Chass.høyde:         Medium
 
Fjerde bil kjørt: FH16-750 6x2 trekker 40 tonn
Akselavstand:        3200 mm
Hytte: Globetrotter (HSLP)
Motor:           D16G 750 (Euro 5), 3550 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT3512D)
Frontfjæring: Parabel
Bakaksel/utveksling:        RSS1360/3.40-1
Chass.høyde:         Medium
 
Femte bil kjørt: FH540 6x2 jevnlast 25,25 m, 60 tonn
Akselavstand:        4600 mm
Hytte: Globetrotter XL (XHSL)
Motor:           D13C 540 (Euro 5), 2600 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT2612D)
Frontfjæring: Luft
Bakaksel/utveksling:        RSS1360/2.64-1
Chass.høyde:         Medium
 
Sjette bil kjørt: FH460 4x2 trekker, 40 tonn
Akselavstand:        3700 mm
Hytte: Globetrotter XL (XHSL)
Motor:           D13C 460 (Euro 6), 2300 Nm
Girkasse:      I-Shift (AT2612D)
Frontfjæring: Parabol
Bakaksel/utveksling:        RSS1356/2.79-1
Chass.høyde:         Medium
 
Liten rammesak
 
IFS’N BUTS
FORSTILLING: Selv om det ikke avslørte seg som noen revolusjon ved første forsøk, kan vi ikke annet enn tro at Volvos uavhengige forhjulsoppheng, Independent Front Suspension (forkortet til IFS), må være noe å trakte etter til norske landeveier. Her hjemme virker det jo som det er veibyggernes oppgave at høyre og venstre hjulsett skal skille lag så fort som mulig.
            Ulempene med IFS er først og fremst høyere pris (og potensielt høyere vedlikeholdskostnader), kanskje lavere nyttelast, dessuten et ofte konservativt marked. Det siste utjevnes nok her hjemme til en viss grad av gode tider, kjøpelyst og generelt høyt utstyrsnivå.
Heldigvis er det fritt valg om man vil ha eller ikke ha IFS på bilen. For den jobben som er gjort med bilens kjørepresisjon UTEN uavhengige hjul, er som nevnt imponerende. Derfor venter selv ikke Volvo den helt store IFS-boomen med det første. Men det skal bli svært interessant å prøve her hjemme – og følge med på interessen i markedet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer