Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dagens Radical-modell, som ser ut som en le Mans-klar åpen Prototype, har jeg møtt på Place Victoire i Paris og foran Brandenburger Tor i Berlin, og selvfølgelig sett på landeveier i England. Dette er så nær du kan komme en gate-tillatt racerbil, men er samtidig en bil som gjør skikkelig racing tilgjengelig for andre enn millionærer som går solid overskudd. Bilene er ikke dyre, byr på gjennomprøvd mekanikk som er så lite eksotisk at de fleste er i stand til å jobbe på dem (spør bilmekaniker-elevene som jobber på Våler-bane utgavene) og som er enkle å reparere dersom noe skulle skje. Nå tar Radical et steg videre, med en lukket utgave som selvfølgelig har fått navnet RXC – som står for Radical Extreme Coupé. Det som virkelig er radikalt og ekstremt, er at bilen, som opplagt er enda en track-day special, er lukket. De fleste av de bilene som er beregnet på å bli kjørt frem og tilbake til en racerbane, der eieren så kan ha en dag full av racingmoro, er åpne. Det er få produsenter som har villet løse alle problemene som forbindes med lukkede biler, ventilasjon, utsyn og døråpninger, for å nevne noen. Det er meget enklere å bygge Lotus Seven, KTM X-Bow, Ariel Atom-type biler. Men her har vi altså noe som ser ut som en gruppe C-bil med fullt FIA-bur, med oppvarmet frontrute og regulerbare pedaler og ratt, med manualer til girskift og med Corbeau-seter og seks-punkts sele. Under 900 kg, sier Radical, før de har bygget en eneste bil, men slike beregninger pleier å være ganske nøyaktige nå. Motoren kommer fra Ford, en 3,7-liters V-6 med 380 hk ved forholdsvis forsiktige 6750 omdreininger. Quaife sørger for kraftoverføringen til 17-tommerne bak, ved hjelp av 7 forskjellige klikk-klakk utvekslinger. Og med en ytelsesvekt på godt over 400 hk pr. tonn, kan man vente skikkelige aks-tider. Radical sier rett under 3 sekunder til 60 mph. Bilen, som skal debutere i Birmingham og 14 dager, skal bygges i en ren racingutgave også, men som gateversjon skal den typegodkjennes for EU. Det betyr at kanskje også en norsk garasje vil gi plass til bilens 430 x 196 x 113 cm. Prisen oppgis til litt under 90.000 pund, halvparten av en Ariel Atom V8.
|