Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Detroit blir Trucker-show Det har alltid vært bilutstillingen i Chicago, åpner om en måned, som har vært truck-showet i USA. I år ser det ut som at Detroit tar over den betegnelsen |
||||||||||||||||
50 debuter ventes på årets Detroit-utstilling. Inne i Cobo-hallens ganske trange lokaliteter (selv om de har fått nytt atrium i år), det er på nesten en million kvadratmeter nå, absolutt utsolgt, dit man venter 750.000 tilskuere og et tilskudd til Michigan-økonomien utregnet til 400 millioner dollars. Der man kommer til å finne blant annet 50 premierer, Cirque du Soleil som opptrer når Infiniti viser sin nye bil, og en stand (Nissans) der det skytes ut behagelige dufter med jevne mellomrom. Jaguar og Land Rover er tilbake. Cadillac har for første gang fått sin egen stand, adskilt fra de andre GM-modellen og er nå plassert nede ved hyggelige merker som Ferrari og Jaguar. Til gjengjeld vil man finne både den nye Corvetten og ni «globale» modeller – biler som ikke skal selges i USA, men som for eksempel Norge definitivt vil komme til å ta del i. Men at det ryktes at Ford vil la de besøkende få en første titt på den neste F-150, bestselgeren i USA, og at de store Chrysler-nyhetene i første omgang vil være den nye Jeep Cherokee (sammen med ny Compass og Patriot), tyder på at det vil bli en mye sterkere truckvinkling i år enn det som er vanlig der. Det man selvfølgelig er mest spent på er hvor mye GM forteller når de letter på sløret og skal antyde hva neste generasjon Silverado og Sierra vil bli. Disse er blant de eldste modellene i GM-samlingen og det har vært heftige rabatter på de modellene det siste året. Konkurrenten Ram 1500 vil selvfølgelig stå på utstillingen (den er allerede i butikkene) og, som sagt, Ford vil gi klar beskjed om at de fortsatt akter å beholde førsteplassen. Det er vel og bra med økende personbilsalg i USA, men det de amerikanske produsentene virkelig lengter tilbake til, er de glade dagene da Light Trucks, som man kunne selge med virkelig imponerende marginer, lå på topp. I 2005 nådde segmentet toppen, med 2,5 millioner solgte, det vil si nesten 15 prosent av det samlede bilsalget. I 2009 var segmentet nede på så vidt over en million, men i fjor var man tilbake til 1,64 millioner og 11,3 prosent av totalen. Det er med andre ord liv i truckene igjen. De fleste regner med en markedsandel på 13 prosent i løpet av dette eller det neste året. Her er det også en annen trøst for de amerikanske produsentene. Verken Toyota, med sin Tundra, eller Nissan, med sin Titan, har klart å gjøre særlig inntrykk på markedet. Og det på tross av at drivstofføkonomi er blitt en vesentlig faktor blant disse kundene også. Du ser ikke mange V8-motorer der mer. Halvparten av F-150 kjøperne valgte faktisk V6 i fjor. Og med trucker i Detroit-sentrum passer det godt med et spennende halvt bekreftet rykte til slutt: GM og Isuzu skal igjen starte et samarbeide om å utvikle en ny generasjon pickups. Ingen flere detaljer men vi husker at GM i sin tid eide så mye som 49 prosent av Isuzu. De solgte sine siste 7,9 prosent i 2006, men er fremdeles åpenbart gode venner.
|