Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De første bildene av nye Lexus IS ble sluppet allerede før helgen. Når bilen i dag avdukes i Detroit, får vi også vite mer om det som blir den klart viktigste varianten for Norge. USA er et svært viktig merke for Lexus, og det er derfor naturlig at de har valgt nettopp denne bilutstillingen for lanseringen av sin nye IS. Selv om også den utgående IS-modellen har vært en bil for kjøreglade, har Lexus i enda større grad tatt til følge at kundene som kjøper biler i denne klassen er opptatt av faktisk å kjøre bil, og de har latt seg inspirere av superbilen LFA. Ny drivlinje En nyutviklet firesylindret 2,5-liters bensinmotor med 177 hester sørger sammen med elektromotoren på 143 hester for totalt 220 hestekrefter og et maks dreiemoment på opp mot 500 Newtonmeter. De endelige forbrukstallene er ikke helt på plass enda, men Lexus lover at det skal ligge under 0,43 l/mil, noe som gir under 100 gram CO2 per kilometer. Mer praktisk og sportslig Til glede for nordiske kjøpere har Lexus sørget for at mulighetene for å justere rattet har blitt betydelig forbedret. Lexus har gitt interiørkvaliteten høy oppmerksomhet, og IS er ikke noe unntak her. I tillegg har de nå introdusert mer høyteknologiske løsninger for instrumentbetjening. IS har blitt 10 millimeter bredere sammenlignet med bilen den erstatter. Viktigere er det at akselavstanden er økt med 70 millimeter, det gir betydelig bedre bakseteplass – noe som ser ut til å ha blitt viktigere i denne klassen. Til tross for at IS 300h er en hybridbil, kan baksetene legges ned – noe som er viktig når den skal konkurrere med 3-serie, C-Klasse og A4. Dynamisk chassis For å oppnå det har de tatt i bruk teknologier som laser-skruesveising og karosseriliming i kombinasjon med punktsveising, noe som har gitt en generell styrking av karosseriet. I forstillingen har de videreutviklet løsningen med doble fjærben og redusert uønskede bevegelser med 20 prosent. Bakvognen er utstyrt med multilink-fjæring som du også finner i storebror GS 450h. Også utvekslingen i tannstanga er endret. Det skal kreve mindre krefter, samtidig som presisjonen og tilbakemeldingene skal bli bedre. Føreren kan velge mellom fire ulike kjøreprogrammer fra den nye Drive Mode Select-funksjonen. ECO, NORMAL og SPORT/SPORT S gir mulighet for å velge kjøremodus etter behov og stemning. Biler som er utstyrt med AVS (Adaptive Variable Suspension) vil ha kjøreprogrammet SPORT S+ i tillegg for å yte maksimal sportslighet. For de som vil ha den tøffeste IS’en, er det F SPORT som gjelder. Den består av mer sportslige og aggressive eksteriør- og interiørdetaljer, samtidig som chassiset er avstemt for å gi mer kjøredynamikk. Støtfangeren har fått en mer sporty utforming, mens nettingen i grillen har et mønster som man forventer av en sportslig modell – dette gjør modellen lett å gjenkjenne. F SPORT vil dessuten bli utstyrt med instrumenter av samme type som i LFA, der de ulike digitale meterne flyttes rundt etter hva slags visningsmodus du velger. Også karakteristikken for den elektriske styringen og understellet er rekalibrert, ifølge Lexus uten at det påvirker komforten. Klar til sommeren Lexus norske sjef, Jan Christian Holm, forventer å ha de første bilene på plass før sommeren. Prisen er ikke bekreftet ennå, men Holm antyder en startpris på i overkant av 400.000 kroner, noe som med vanlig standardutstyr hos Lexus bør gjøre den relativt aggressivt priset. At Holm har tro på modellen gjenspeiles i salgsmålene. I 2013 skal den norske importøren selge 175 biler mens målet for et helt salgsår er 400 stykker. Nå Lexus totalt solgte i underkant av 500 biler i 2012, skjønner vi at IS 300h blir en svært viktig modell for det norske Lexus-salget. Tekniske data Lexus IS 300h
|