Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tredje generasjon av Skoda Octavia er rett rundt hjørnet, 17 år etter at første generasjon så dagens lys, og snaut fem år etter siste ansiktsløftning av generasjon to. Denne uken har vi kjørt nykommeren på varierte veier i Portugal. Vårt førsteinntrykk er at Octavia i enda større grad vil ha appell til barnefamilier, på grunn av bedre plass både i kupéen og i bagasjerommet, og på grunn av høyere kvalitetsfølelse og mer utstyr. Stasjonsvogn i juli Over 90 prosent av salget av dagens modell er stasjonsvogner, og de fleste kundene vil nok derfor vente til i sommer. Dessuten vil 4x4 også bli tilgjengelig når stasjonsvognen er på plass. Octavia har lagt på seg i alle retninger, samtidig som akselavstanden er strukket nesten 11 cm. At utvendig lengde er 9 cm større enn før, og at bredden er økt med 4,5 cm betyr merkbart bedre plass i kupéen. Ikke minst vil passasjerene i baksetet nyte godt av dette. Bagasjerommet har også vokst, om enn ikke mye, slik at det nå rommer ubeskjedne 590 liter. Selv om bilen er større, er vekten redusert med omtrent 100 kg takket være bruk av sterkere materialer og smartere konstruksjoner. Sikkerhetssystemene omfatter blant annet ni kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, automatisk «Lane assist» som holder bilen i riktig kjørefelt, automatisk lukking av vinduer og takluke når kollisjonssituasjoner oppstår, samt trøtthetsvarsler som sier fra hvis sjåføren viser tegn til uoppmerksomhet. Noen av disse systemene må du over på ekstrautstyret for å få glede av. Folkelige motorer Begge har krefter nok til å dekke behovet for hverdagens normale kjøremønster – men de som har et ønske om å ha både fartsressurser og trekkevne på et høyere nivå, må selvfølgelig legge mer penger i sitt valg av bil ved å gå opp et hakk eller to i motorytelse. Bensinmotoren med 105 hk og 175 Nm er meget stillegående, samtidig som den passer perfekt sammen med sekstrinns manuell girkasse. Dieselmotoren med 105 hk har naturlig nok et merkbart høyere støynivå under pådrag. Samtidig har den et mer sportslig uttrykk på grunn av sitt dreiemoment på respektable 250 Nm. Nettopp dreiemomentet er et kjøpsargument hvis du ofte laster opp bilen med familie og bagasje. Intet prishopp? Den blir billigere fordi den er den lettere og har lavere utslipp, den blir dyrere fordi det er en større bil med mer utstyr. Alt i alt tror vi derfor at prisene ikke vil gjøre noe hopp. Importøren, Harald A. Møller, har satt et salgsmål på 3000 Octavia i år, hvorav 1000 av utgående modell og 2000 av nykommeren. Normalt tar stasjonsvognen 90 prosent av salget, og den nye stasjonsvognen gjør seg ikke gjeldende på registreringsstatistikken før andre halvår. FAKTA Skoda Octavia 1.6 TDI 105 hk
Konkurrenter: Alle i kompaktklassen, også mange i mellomklassen.
|