img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Den tredje Bukken Bruse
LASTEBIL: Selv om rekkefølgen ikke var helt korrekt, viste det seg i hvert fall at den siste av Mercedes sine tre bukkene Bruse var den største og kraftigste.

Hadde presentasjonene fulgt eventyret nøyaktig, skulle selvfølgelig Antos vært vist før Actros, men det spiller jo ingen rolle så lengde den største og sterkeste av brødrene, Arocs, er den som kommer sist – klar til å slåss med et hvert troll som måtte dukke opp.

Foreløpig har vi bare møtt den nye anleggsbil-serien statisk. De første prøvekjøringer skjer ikke før i april, men forsmaken gjør det ganske klart at denne oppgaven har Mercedes-Benz tatt på alvor.

De snakker riktignok fremdeles om modul-bygging, og omtaler Arocs i samme åndedrett som de to andre modellene, men egentlig snakker vi om en helt selvstendig serie.

Egne rammer, egne løsninger på drivlinjen, egne hytter. Hele veien er det åpenbart at man først har definert oppgavene som skal gjøres – deretter har man gått løs på bilen.

Ulike behov
Til og med innenfor Arocs-serien har man valgt løsninger som spriker, fordi oppgavene spriker. Vi ble vist både en dumper, en betongbil og en semi – alle med sine tydelige spesialiteter.

Det er umulig å nevne spesifikasjonene her, la oss komprimere det til å si at her finnes det aksel-kombinasjoner fra 4x2 og 18 tonn til 8x8 og inntil 41 tonn. «Og alt du måtte ønske deg mellom» som Mercedes-folket sier.

Akselavstand fra 3300 til 6600 i så tette steg at du kan nesten snakke om skreddersøm.

Mange drivlinjer
Tre forskjellige former for drift på alle hjul, inklusive en egenutviklet hydrodynamisk forhjulsdrift som – sies det – sparer 500 kg i forhold til mekanisk drift.

Powershift 3, med 8, 12 eller 16 gir og med – selvfølgelig – spesielle program for offroad-virksomhet. «Man skal lete lenge etter argumenter for manuell girkasse nå» ble det sagt, men for dem som MÅ jobbe selv, finnes det en 9- eller 16-trinns løsning.

Det er også utviklet en ny elektrohydraulisk styring (Mercedes legger stor vekt på at alle periferisystemer også er Husets egne, spesielt utviklet og tilpasset de aktuelle oppgavene) som skal viske ut forskjellen mellom on-road og off-road kjøring.

Euro 6
Det er fire motorserier, alle møter Euro VI, med ytelse fra 175 til 460 kW (238 – 625 hk) og noen med nesten helt utrolige dreiemomentkurver – den helt nye OM 473-motoren på 15,6 l har et maksimalt dreiemoment på 3000 Nm.

Bare så vidt over tomgang avleverer den allerede 2500! Denne motoren har for øvrig også et turbocompound-system – en ekstra turbo for å trekke ut den siste varme-energien av eksosen.

Mercedes var ikke bekymret for at de skulle oppleve den samme skuffelsen som de svenske fabrikkene erfarte med slike konstruksjoner – deres turbocompund har gått på de tilsvarende amerikanske motorene i lang tid allerede, uten problemer.

Loader og Grounder
Det er i prinsippet to forskjellige rammer (de kalles Loader og Grounder), en er 744 mm bred, den andre er 90 mm bredere og rammetykkelsen er 7, 8 eller 9 mm avhengig av bruksområdet.

Loader-utgaven med betongmixer-chassiset er et godt eksempel på hva man oppnår med slike spesialløsninger. Den har en tomvekt på bare 9,25 tonn.  Mercedes sier at det gir bilen 500 kg mer nyttelast, og at med dagens transportpriser betyr det kjappe 5.000 euro ekstra inntekter per år.

Rammene er utstyrt med et intrikat mønster av 50 mm hull for å gjøre jobben til påbyggerne enklere.

Under rammen finner vi et passende utvalg stål- eller luftfjærer, og over rammen kan du velge mellom 7 forskjellige hytter i 14 utførelser.

Tysk favoritt
Kunder skal kunne bestille biler om et par måneder, og spesifikasjoner på de første demo-bilene avgjøres i disse dager. Det er et vesentlig poeng at denne nye serien kun leveres med Euro VI-motorer, som åpenbart ikke er like populært i resten av verden som i Tyskland.

Der velger 75 prosent av Actros-kundene Euro VI-motorer, og Mercedes påstår at erfaringene fra det virkelige liv bekrefter at forbruket er minst 5 prosent lavere enn med de gamle motorene. De lover noe lignende i anleggs-innsats også.

Et annet tall: Globalt er nesten 50 prosent av alle tunge Mercedes («mer enn to av hver femte») anleggsbiler – dette er med andre ord et område de føler seg hjemme i.

«Men», ble det sagt, «nå er det slutt på at en størrelse passer for alle». Det er ikke lenger bare snakk om spesialisering, nå snakker vi hyperspesialisering.

I den kommende utgaven av YrkesBil skal vi se nærmere på den nye bilen, og vi skal plassere den litt tydeligere på Norges-kartet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer