Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Her er en kineser som kombinerer grønn konstruksjon med en design som vekker positiv interesse og ikke bare ovenfra-og-ned hånflir. Foreløpig ikke et ord om hvem som har designet denne konseptbilen, E-JET er den døpt, men det skulle ikke forundre meg om vi om en stund får høre at opprinnelsen finner vi på høyde med Torino. Det er i alle fall GAC, Guangzhou Automobile Group som står bak denne innsatsen, og som ønsket å fortelle så mange som mulig om den. Med nærmere 1 million produserte biler nærmer GAC seg plass blant Kinas fem største bilprodusenter. Samtidig viser listen over tilsluttede firmaer at disse også har, eller har hatt, avtaler med det meste av det som finnes av bilprodusenter i verden. Honda, Mitsubishi, Toyota, Fiat, Peugeot – for bare å nevne noen. Akkurat denne Detroit-bilen virker i hvert fall som en helt selvstendig innsats. Bilen er en skikkelig hybrid med rekkeviddeforlenger, på den måten at når 13 kWh-pakken med Li-ion batterier går tom for saft og ikke lenger kan drive 95 kW el-motoren (det skjer etter ca. 100 km.), kicker en 1-liters bensinfirer inn. Den drar en generator på 30 kW som igjen lader batteriene. Dermed får vi – sier fabrikken – en rekkevidde på ca. 600 km. På den turen skal man da ha brukt opp 12 liter bensin, så det høres egentlig ut som om det er plass til en tank som gir en rekkevidde herfra til Roma. En av grunnene til at man er tilbøyelig til å stole på disse dataene, er at GAC ikke har falt for fristelsen til å overdrive «Performance»-kapitlet. En toppfart på 160 og null til bare femti som skal kunne skje på 4,5 sekunder, høres veldig troverdig ut. Men det var altså utseendet som vakte størst interesse. Her har vi en sportslig fire-dørs coupé-fasong, med diskrete innslag av organisk kinesisk tenking (se på grillen), samtidig som det er litt dramatikk både rundt hovedlysene og baklysene. Skulptur-elementene langs de store flatene var også ganske spennende. Dette er gjort av en som kan lese trender. Hvorfor GAC var i Detroit er vanskelig å si. Det var i hvert fall ikke snakk om noen planer om å erobre det amerikanske Chevrolet Volt-markedet. Men det ble da skrevet noen navnetrekk på kontrakter i løpet av utstillingen. GACs distribusjonsavtale med Chrysler ble kraftig utvidet, og nå gjelder den også Fiat- og Jeep-produkter. Se ikke bort fra at GAC også blir en viktig partner når man nå skal sette i gang med Jeep-produksjon for det lokale markedet i Kina.
|