Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dette er utvilsomt det mest seriøse forsøket vi har sett fra en kinesisk produsent på å etablere seg i Europa. Så har de også sikret seg ekspertise fra europeisk bilindustri i rikt omfang. Qoros 3 – tidligere har de omtalt den som GQ3, men Audi forøker å hindre dem i å bruke bokstavkombinasjonen, fordi den minner for mye om deres Q3 – er en sedan i C-segmentet, bedre kjent som kompaktklassen. Stor kompakt Bilen skal leveres med to alternative 1,6-liters bensinmotorer, uten og med turbo. Førstnevnte har maks effekt på 126 hk og et dreiemoment på 155 Newtonmeter mens turboversjonen yter 156 hk med et moment på 210 Newtonmeter. Begge leveres som standard med 6-trinns manuell girkasse, men kan også leveres med 6-trinns dobbel clutch kasse – hvilket er ganske oppsiktsvekkende. Under utvikling er også en tresylindret 1,2-liters turbomotor og en ny 1,6 turbo – begge med direkteinnsprøyting. Qoros 3 skal på markedet i Kina og kommer deretter til utvalgte markeder i Europa i løpet av inneværende år. Mer på trappene Qoros Cross Hybrid Concept er som navnet antyder en crossover med hybrid drivlinje basert på samme plattform som Qoros 3. Den ser ut som en forvokst hatchback med fem dører. Bilen har en avansert drivlinje bestående av en 3-sylindret 1,2-liters turbo bensinmotor montert på tvers under panseret, en elmotor over bakakselen og en ISG (Integrated Starter Generator) elmotor montert mellom bensinmotoren og girkassen. Til sammen sørger motorene for avansert firehjulsdrift. Avhengig av forholdene kan man kjøre forhjulsdrevet med bensinmotoren, bakhjulsdrevet med elmotoren eller firehjulsdrevet med et sømløst samarbeide mellom motorene. Europabil Produsenten skryter av et fleksibelt interiør som skal dekke forskjellige transportbehov. Baksetene kan foldes ned for å lage et langt, flatt gulv og det er også mulig å få med seg ski mens fire seter er i bruk. Det blir spennende å møte Qoros i levende live på utstillingen. Er de så seriøse som de gir inntrykk av drøyer det neppe før en norsk importør har kastet seg over det nye merket.
|