img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Volvo fornyer 75 prosent
I Gøteborg i kveld gjorde Volvo en av sine største forestillinger noensinne. Alt fra S60 og opp til S80 er fornyet.

Greit. La oss dempe forestillingen litt. Vi snakker ikke om nye biler. Men fra uke 19 produseres S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80 med nytt metall og forbedrede motorer og med en mengde nye detaljer, så du kan i hvert fall være sikker på at din lokale forhandlere har måttet skifte ut de fleste av demo-bilene.

Det vi snakker om er altså modeller som utgjør ca. 75 prosent av Volvos samlede volum. Og med en ganske ny V40 og en XC90 som er på plass om mindre enn et år, vil Volvo ha det mest moderne modellutvalget noensinne.

Vi skal ikke gå inn på detaljer her, de får komme senere - i hvert fall i forbindelse med uke 19 når disse fornyede modellene skal i produksjon. Men vi kan i hvert fall fastslå at hele dette opplegget er ganske enestående.

Vanligvis vil en bilfabrikk nøye seg med en, i høyden to, nyheter ved en presentasjon for å være garantert at de får litt oppmerksomhet. Her er det seks (eller var det fem - jeg har kommet ut av telling) elementer som skal applauderes.

Og vanligvis vil en modellovergang skje samtidig med at fabrikkene stenger for sommeren.

Her skal altså overgangen skje i mai, og ferien finne sted i juli/august. I praksis vil dette kunne se ut som Volvo hjemme i Norge mister to salgsmåneder.

Produksjonsstart pleier gjerne å medføre haltende leveringer, og feriestengning har alltid gitt registreringsnedgang for Volvo i Norge.

Nå få de altså to pauser, men vi blir allikevel lovet en upside, nemlig at de modellene som skal fases ut sikkert blir tilgjengelig, ikke bare i et tilfredsstillende antall, men også til ganske attraktive priser.

Både Volvo og Harald A. Møller har vært dyktige på å fase ut modeller.

Et helt annet problem er at nå må man sørge for at et selgerkorps som tradisjonelt har vært mest opptatt av den ferskeste nyheten, og har hatt problemer med å konsentrere seg om mere, nå skal vie seks nyheter maks oppmerksomhet.

Og forhandlerne skal bytte ut 75 prosent av demobilene sine, og salgskorpset skal være forberedt på å tilby fancy finesser som 19-tommers hjul!

"Gratulerer med oppvarmet ratt" sa jeg til Lex Kerssemakers, han er Volvos topp på produktstrategi. Han var enig med meg, uten at jeg behøvde å stave det med store bokstaver. "Ja, det tok bare 25 år - sa jeg til sjefen min", var svaret hans.

Så vi må slå fast at Volvo har kommet etter på en del områder. Noe av det disse nye modellene kan vise til er for eksempel 19-tommers felger eller manualer under rattet for dem som ønsker å skifte gir som Seb Vettel.

Viktigere, og det som selvfølgelig ligger under, er at Volvo fremdeles i noen år må nøye seg med arven fra tiden de fremdeles lå under Ford.

Først senere i år vil vi oppleve det nye motorprogrammet ("slutt å telle sylindre eller kubikk, det er uinteressant" var budskapet).

Vi snakker om en familie modulfirere fra 140 til 280 + hk ("stay tuned on the plus" sa Peter Martens, Volvos sjef for forsøk og utvikling) eller 120 - 230 for dieselutgavene ("may be also a plus" fra den samme kilden).

De vil komme i løpet av 2013 og bli tilbudt i alle modeller over 40.

Og om et år vil vi få den første bilen (XC90) på den nye "SPA" Scaleable Product Achitecture, deres nye plattform-filosofi som gir enorm frihet i lengderetning, ved hjelp av fem lengde-fleksible moduler pluss en bredde-fleksibel. Den plattformen skal danne grunnlag for omtrent alt som skal hete Volvo i mange år fremover.

Vi ble forresten også vist vage profiltegninger av kommende modeller, alt fra en heftig SUV, via luksus-limo til en ganske elegant 2-seters coupé som vel var den som viste at Thomas Ingelath er blitt ny designsjef i Gøteborg.

(At han ikke var til stede skyldtes ikke at han hadde hatt null å gjøre med de nye faceliftene, men at han måtte ta ut litt ferie før han skulle stille på Genève-utstillingen).

Det var mye det ble snakket om som vi bør komme tilbake til, men som vanlig hadde jeg det største utbyttet blant designerne.

Ørjan Sterner, som hadde hatt den største jobben ansvarlig for V70 og alt over. Steve Potter er engelsk, har vært hos Volvo i mer enn 15 år (det vil si 4 designsjefer) som ennå ikke har besøkt Oslo, men som var ansvarlig for S60, og ikke minst - Peter Ruterberg, XC60 eksteriør-sjef som jeg sist traff da vi fikk hele møblementet i hodet.

Det hadde seg nemlig slik at Hareide Design (som da holdt til i Moss) åpnet nytt kontor i Gøteborg. Da jobbet Peter for Hareide.

Festen utviklet seg positivt, Hareide er ikke bare en god rocker på gitaren, han har også gode kunder. Den gang en som hadde bygget en trehjuls motorsykkel. Som vi selvfølgelig måtte få demonstrert i en bakgård klokken tre på natten.

En av naboene ble, kan man si, lettere irritert.

Skal vi dømme etter den nye XC60 har Peter oppført seg ganske sobert siden den gang.

Men, for å si det sånn. Jeg er ikke helt sikker på hvor historien fra dagens lansering egentlig er.  Er det at lille Volvo fornyet en så stor del av produktpaletten sin på en gang?

Er det at de har utviklet en organisasjon som kan ta seg av så mange nyheter på en gang?

Eller er det det at historien egentlig forteller at fremdeles må Volvo klare seg med ganske gamle modeller, inntil en helt ny generasjon er på gang - og hvem vet når det kommer til å skje?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer