Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Greit. La oss dempe forestillingen litt. Vi snakker ikke om nye biler. Men fra uke 19 produseres S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80 med nytt metall og forbedrede motorer og med en mengde nye detaljer, så du kan i hvert fall være sikker på at din lokale forhandlere har måttet skifte ut de fleste av demo-bilene. Det vi snakker om er altså modeller som utgjør ca. 75 prosent av Volvos samlede volum. Og med en ganske ny V40 og en XC90 som er på plass om mindre enn et år, vil Volvo ha det mest moderne modellutvalget noensinne. Vi skal ikke gå inn på detaljer her, de får komme senere - i hvert fall i forbindelse med uke 19 når disse fornyede modellene skal i produksjon. Men vi kan i hvert fall fastslå at hele dette opplegget er ganske enestående. Vanligvis vil en bilfabrikk nøye seg med en, i høyden to, nyheter ved en presentasjon for å være garantert at de får litt oppmerksomhet. Her er det seks (eller var det fem - jeg har kommet ut av telling) elementer som skal applauderes. Og vanligvis vil en modellovergang skje samtidig med at fabrikkene stenger for sommeren. Her skal altså overgangen skje i mai, og ferien finne sted i juli/august. I praksis vil dette kunne se ut som Volvo hjemme i Norge mister to salgsmåneder. Produksjonsstart pleier gjerne å medføre haltende leveringer, og feriestengning har alltid gitt registreringsnedgang for Volvo i Norge. Nå få de altså to pauser, men vi blir allikevel lovet en upside, nemlig at de modellene som skal fases ut sikkert blir tilgjengelig, ikke bare i et tilfredsstillende antall, men også til ganske attraktive priser. Både Volvo og Harald A. Møller har vært dyktige på å fase ut modeller. Et helt annet problem er at nå må man sørge for at et selgerkorps som tradisjonelt har vært mest opptatt av den ferskeste nyheten, og har hatt problemer med å konsentrere seg om mere, nå skal vie seks nyheter maks oppmerksomhet. Og forhandlerne skal bytte ut 75 prosent av demobilene sine, og salgskorpset skal være forberedt på å tilby fancy finesser som 19-tommers hjul! "Gratulerer med oppvarmet ratt" sa jeg til Lex Kerssemakers, han er Volvos topp på produktstrategi. Han var enig med meg, uten at jeg behøvde å stave det med store bokstaver. "Ja, det tok bare 25 år - sa jeg til sjefen min", var svaret hans. Så vi må slå fast at Volvo har kommet etter på en del områder. Noe av det disse nye modellene kan vise til er for eksempel 19-tommers felger eller manualer under rattet for dem som ønsker å skifte gir som Seb Vettel. Viktigere, og det som selvfølgelig ligger under, er at Volvo fremdeles i noen år må nøye seg med arven fra tiden de fremdeles lå under Ford. Først senere i år vil vi oppleve det nye motorprogrammet ("slutt å telle sylindre eller kubikk, det er uinteressant" var budskapet). Vi snakker om en familie modulfirere fra 140 til 280 + hk ("stay tuned on the plus" sa Peter Martens, Volvos sjef for forsøk og utvikling) eller 120 - 230 for dieselutgavene ("may be also a plus" fra den samme kilden). De vil komme i løpet av 2013 og bli tilbudt i alle modeller over 40. Og om et år vil vi få den første bilen (XC90) på den nye "SPA" Scaleable Product Achitecture, deres nye plattform-filosofi som gir enorm frihet i lengderetning, ved hjelp av fem lengde-fleksible moduler pluss en bredde-fleksibel. Den plattformen skal danne grunnlag for omtrent alt som skal hete Volvo i mange år fremover. Vi ble forresten også vist vage profiltegninger av kommende modeller, alt fra en heftig SUV, via luksus-limo til en ganske elegant 2-seters coupé som vel var den som viste at Thomas Ingelath er blitt ny designsjef i Gøteborg. (At han ikke var til stede skyldtes ikke at han hadde hatt null å gjøre med de nye faceliftene, men at han måtte ta ut litt ferie før han skulle stille på Genève-utstillingen). Det var mye det ble snakket om som vi bør komme tilbake til, men som vanlig hadde jeg det største utbyttet blant designerne. Ørjan Sterner, som hadde hatt den største jobben ansvarlig for V70 og alt over. Steve Potter er engelsk, har vært hos Volvo i mer enn 15 år (det vil si 4 designsjefer) som ennå ikke har besøkt Oslo, men som var ansvarlig for S60, og ikke minst - Peter Ruterberg, XC60 eksteriør-sjef som jeg sist traff da vi fikk hele møblementet i hodet. Det hadde seg nemlig slik at Hareide Design (som da holdt til i Moss) åpnet nytt kontor i Gøteborg. Da jobbet Peter for Hareide. Festen utviklet seg positivt, Hareide er ikke bare en god rocker på gitaren, han har også gode kunder. Den gang en som hadde bygget en trehjuls motorsykkel. Som vi selvfølgelig måtte få demonstrert i en bakgård klokken tre på natten. En av naboene ble, kan man si, lettere irritert. Skal vi dømme etter den nye XC60 har Peter oppført seg ganske sobert siden den gang. Men, for å si det sånn. Jeg er ikke helt sikker på hvor historien fra dagens lansering egentlig er. Er det at lille Volvo fornyet en så stor del av produktpaletten sin på en gang? Er det at de har utviklet en organisasjon som kan ta seg av så mange nyheter på en gang? Eller er det det at historien egentlig forteller at fremdeles må Volvo klare seg med ganske gamle modeller, inntil en helt ny generasjon er på gang - og hvem vet når det kommer til å skje?
|