Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De kaller den en-liters fordi den bare bruker en liter drivstoff pr 100 kilometer – eller oversatt til vårt: 0,1 l/mil. Men nå har den også fått et navn. XL1 (og det betyr åpenbart ikke Extra Large) skal den hete når den debuterer på Geneve-utstillingen om vel en uke. I den nye utgaven benytter bilen et plug in-system der en to sylindret veldig mager diesel på 47 hk er koblet til en 7-trinns dobbel-clutch kasse med en 23 kW (27 hk) elmotor i tillegg. Når du setter i gang begge to kan du nå 100 km/t etter 12,7 sekunder og toppfarten er innpå 160 km/t. At toppfarten er mer imponerende enn aksellerasjonstiden kommer selvfølgelig av at her settes det nye rekorder i strømlinjer. En Cw-verdi på 0,189 tilhører rekordbil-segmentet og har vel aldri ligget så lavt for en bil som bare er ment til landeveisbruk. Jeg aner ikke hva frontarealet er, men bildene forteller at også det er av størrelse Minimum. Den veier ikke mer enn 795 kg og er bare 1153 millimeter høy. Lengden er ikke beskjeden: 3888 millimeter, mens den er 1665 millimeter bred. Omtrent samme gulvareal som en Polo med andre ord. I motsetning til eksperimentbilene som har gått forut (i tillegg til den fra 2002 hadde de en i 2009) sitter nå fører og passasjer nesten helt ved siden av hverandre. Setene er bare litt forskjøvet i forhold til hverandre for å holde bredden nede. Se også: Volkswagens tandem De tidligere modellene hadde passasjeren bak føreren i en tandemformasjon. Men fremdeles er det bare snakk om en to-seter. Æren i behold Men i og med at den defineres som produksjonsbil nå betyr det at Ferdinand Piëch, Volkswagengruppens overordnede, nå kan gå av når han vil, med æren i behold. For i 2002 sa han at en slik bil skulle i produksjon mens han fremdeles regjerte. «Og når skal du gå av da?» spurte jeg lett fleipete – uten at jeg fikk noe svar på det. I hvert fall ikke før 2013, er det åpenbare svaret nå.
|