Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye C3 har fått en front som ligner på andre nye modeller fra den franske produsenten, som C4 og C4 Aircross. I tillegg videreføres elementer som har gjort dagens modell populær, som for eksempel den store Zenith frontruten som strekker seg over forsetene. Silhuetten er uforandret, men fronten er ny og har fått LED kjørelys og den nye Citroën-logoen sentralt plassert. Også baklyktene er nye og mer markante enn på den utgående modellen. Interiøret er frisket opp med nye materialer og detaljer, og instrumentene har fått ny bakgrunnsbelysning som skal gjøre dem lettere å lese. Citroën har bestrebet seg på å øke komfortnivået i nye C3, spesielt med hensyn til støy og vibrasjoner. Det kommer også en del nytt tilbehør på programmet, som ryggekamera, nye lyd- og navigasjonsanlegg, tilkobling for Bluetooth, samt USB- og jackplugg. Nye 3-sylindrede bensinmotorer, VTi 68 og VTi 82, kan skilte med inntil 15 % mer effekt og 25 % lavere forbruk enn forgjengerne med tilsvarende effekt. Disse har et snittforbruk på henholdsvis 0,43 og 0,45 liter på mila, tilsvarende CO2-utslipp på 99 og 104 g/km. Sprekeste bensinmotor er VTi 120. De som foretrekker diesel kan velge mellom effekter på 70, 90 eller 115 hestekrefter med CO2-utslipp ned i 87 g/km. Salget starter på de første markeder i april, men det er foreløpig ikke tatt stilling til modellutvalg eller priser for det norske markedet. Ifølge OFV ble det i 2012 registrert 373 nye Citroën C3 i Norge, cirka 10 prosent av det volumet bestselgeren i småbilsegmentet, Toyota Yaris oppnådde.
|