Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
«Die Tolle Kiste» brukte tyskerne som kallenavn på den opprinnelige Pandaen. Visst var den en kasse, en ganske genial kasse. Nærmere den opprinnelige 2 CV’en kom du ikke (og vil du vel aldri komme mer). Nå har modellen utviklet seg til noe som ser tøft ut, og som byr på ganske tøffe egenskaper. Tror jeg – for jeg har jo ikke akkurat kunnet bruke den første halvtimen jeg har kjørt bilen til å teste hvor fantastiske terreng-egenskapene er heller. På papiret ser det imidlertid ut som de er veldig gode, og det vil i hvert fall bety at de som er ute etter det de oppfatter som trygghet på norske vinterveier – når de kjører ungene til barnehagen for eksempel – får det de trenger, og vel så det, her. For det er snakk om en skikkelig 4x4 drivlinje. Overføring av kreftene til det hjulet som griper best, elektronisk diffsperre sammen med stabilitetskontrollen, og et veldig lavt førstegir som nesten gir deg krabbeegenskaper. Og som i hvert fall gir deg muligheter til å starte rett i andre, hvis ikke oppoverbakken er for bratt eller lasten for tung. Det som drar det hele er en Twin-air motor som i denne sammenhengen avgiftsbelastes etter bare 144 gram CO2 per kilometer – enda en forklaring på at her har vi Norges rimeligste firehjuls-trekker. Resten av akkurat denne historien er 85 hk og 145 Nm (ved et flatterende lavt turtall: 1900 o/min) og altså, under 0,5 l/mil ved blandet kjøring. Den eneste konkurrenten finnes vel egentlig i eget import-hus: Suzuki Swift – men den er jo strengt tatt ikke noen konkurrent. Swiften oppfattes som en forholdsvis normal oppskrift, mens Panda 4x4 klart heller i retning av kompakt SUV. Med høy sitteposisjon, med den gode plassen (også bak) som følger med når folk sitter ganske rett, og med veldig god sikt i alle retninger. Og med en intern fleksibilitet som også har vært et Panda-kjennetegn hele veien. Bare det å kunne legge ned passasjerforseteryggen, slik at den blir et bord, er en smart mulighet som altfor mange produsenter har oversett. Bilen er uhyre kompakt, 369 cm lang – men allikevel med en akselavstand på 230 cm! Bredden er 188 cm og høyden 161. Utstyrslisten er lenger enn du er vant til i A-segmentet og til en bil til rett under 200.000 kroner. Dersom du allikevel syns du mangler noe, lettmetallfelger, automatisk klima, parkeringssensor og en rekke andre ekstra-ekstra-utstyr, finnes det en toppmodell de kaller «All Inclusive» til kr. 214.900. Importøren tar sikte på å selge 500 eksemplarer av denne modellen. Det høres ikke overoptimistisk ut.
|