Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Og norske biler øker mest EKSPORT/IMPORT: Godstransporten over norskegrensen øker stadig. Ut- og inngående balanse blir stadig bedre. Og norske biler øker mest. |
||||||||||||||||
NÆRINGSLIV: Etter noen halvmagre år, er mengden gods som transporteres over norskegrensen på vei nå høyere enn noen sinne, skal vi tro SSB. Målt mot toppåret 2007, passerte vi så vidt mengden i 2011, og i 2012 endte vi på 10 prosent flere tonn gods som ble fraktet inn og ut av Norge. 21 % mer eksport En minst like hyggelig endring er at eksporten med bil i denne perioden har økt med hele 21 prosent – fra 4.372.000 tonn i 2007 til 5.296.000 tonn i 2012. Resultatet av dette er at balansen mellom inn- og utgående har endret seg fra:
Bedre balanse skal for det første gi mindre tomkjøring og bedre lønnsomhet for transportbransjen - som helhet vel å merke. Og det skal igjen gagne både miljøet og næringslivet for øvrig. Stabilisert og bedre norskandel Spørsmålet for våre lesere er selvsagt om den norske bransjen tar ut sin andel av denne forbedringen. Man kan få et annet inntrykk i andre oppslag rundt dette emnet, men svaret er faktisk JA. For Statistisk sentralbyrå har i sin pressemelding lagt vekt på at polske biler øket med 30 prosent fra 2011 til 2012. Men også norske biler har øket! Med 8,9 prosent mer gods på norske biler i 2012 enn i 2011, er også den norske «markedsandelen» øket fra 41,4 til 41,9 prosent av markedet. Dermed har de norske i fraktet volum øket mye mer enn de polske.
Merk at alle nasjonaliteter SSB lister opp har økt mengden i 2012, men ingen av dem er i nærheten av å ha samme tonnasjeøkning som Norge. Også i 10-årsperspektiv? Absolutt, der også. Men det som er ubehagelig for norske bileieres del er selvsagt at de kunne hatt mye mer. Ved årtusenskiftet var «markedsandelen» 50,9 prosent. I 2012 er den nede i 41,9 prosent. (Det markerer dog også for første gang på fem år en bedring fra året før). Og ser vi på totalt volum er det i det hele tatt ingen grunn til å avskrive norsk grenseoverskridende trafikk. Vi kjører nok ikke så langt som utlendingene (og det kan kanskje være like greit, for desto lenger kjørt distanse, desto dårligere margin er det normalt på oppdraget). Til gjengjeld øker vi mest i kjørte tonn over grensen. Norske biler fraktet Differansen er 1.293.000 tonn økning på norske biler på ti år. I samme periode: SSB har laget noen fine grafer som blant annet viser synkende norsk markedsandel over tid (se en av dem under).
|