Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå har Volvo skjønt det GPS-CRUISING: Allerede før den nye, intelligente cruisecontrolen I-See er lansert, kommer Volvo med en essensiell oppdatering. |
||||||||||||||||
TEKNOLOGI: Mens den første varianten av fartsholderen I-See krevde at bilen faktisk hadde kjørt strekningen før for å kunne fungere riktig – en litt klønete oppførsel ville de fleste mene - får I-See versjon 2 tilgang til topografidata direkte. Det betyr i praksis at Volvo nærmer seg samme type løsning som det Scania og Daimler allerede har tatt i bruk – og gjør den enda bedre. Det viktigste med den nyeste generasjon fartsholdere fra lastebilprodusentene er at den vet om veien foran lastebilen går opp eller ned. Dermed vil fartsholderen planlegge motorstyring og girutveksling optimalt for dette. I tillegg tillater den både overfart og underfart i forhold til innstilt hastighet ut fra hva som vil være mest økonomisk kjøring i det bestemte terrenget. Besparelsen ved slike systemer er beregnet til mellom 3 og 5 % diesel når de brukes i egnet terreng. Men i motsetning til konkurrentene som benytter GPS-posisjonering og digitalt kartverk som datagrunnlag, valgte Volvo ved introduksjonen av systemet en løsning der bilens egne sensorer selv måtte registrere veiens beskaffenhet før systemet kunne fungere. Bilen måtte kort sagt ha kjørt strekningen før – og med systemet påslått – for å virke. På spørsmål fra pressen har Volvo begrunnet dette med at løsningen gir «mer presis data» til systemet. Og underforstått derfor ytterlige besparelse kontra konkurrentenes systemer som er basert på innkjøpt kartdata. Når YrkesBil spurte om hvorfor ikke Volvoer, som tross alt kjører på stort sett alle aktuelle veier hver dag, i stedet kunne dele disse dataene, fikk vi heller ingen klare svar. Det ble antydet at et eierskap til en slik datamengde ikke var helt åpenbar. Nå har det åpen bart løst seg: - Alle lastebiler som har I-See får nå tilgang til samme drivstoffbesparende informasjon fra en sentral server. Bilen trenger altså ikke å ha kjørt den aktuelle bakken tidligere for å dra full nytte av systemets potensial. Det holder at en annen bil med I-See har kjørt der før. Det sier Christer Pehrsson, Business Area Manager for langtransporter i Volvo Trucks i en pressemelding i dag (bildet under). - Med den nye versjonen får alle lastebiler med I-See, uavhengig av firma, alltid tilgang til aktuell og oppdatert informasjon om bakker de kommer til. Informasjonen baseres på de virkelige forholdende, og ikke på kartverk som risikerer å bli utdatert.
|