img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
106 bilder i galleri
Lovende Genève-utsikter
Jeg kan jo ikke si jeg har sett alt ennå. Men jeg har sett så mye, og det er så mye jeg ikke har sett men gjerne skulle sett, at jeg kan love at dette blir en strålende Genève-utstilling. Igjen. Den stenger ikke før den 17., så du har god tid.

Jeg har jo et visst håp om at du skal få detaljer og spesialiteter fra utstillingen når vi får summet oss etter de første inntrykkene. Men ha oss tilgitt når vi nå i første omgang bare pøser på med litt bilder.

Det burde i hvert fall kunne formidle noe av stemningen.

Det som er litt morsomt er at det fremdeles dukker opp navn vi ikke har hørt om før, selv om Spania GTA bare viste seg å være et nytt navn på gamle venner.  Men for eksempel Soleil Motors.

Det – viste det seg – var en Corvette. Men litt mer enn det. Anadi heter den, og er en Corvette bygget om i Italia etter tegninger fra en tyrkisk designer som bor i Nederland. Plutselig er jeg ikke så sikker på at jeg gleder meg til de skal dra av teppet.

Engelske Noble kjenner vi, de har vært on and off i mange år. Nå er de on – hvilket åpenbart også Gumpert er, beretningene om dyster konkurs var heldigvis lettere overdrevet. Og tyske Wiesmann hadde noe som så skikkelig evil ut, under et teppe. Ses der på formiddagen i morgen.

Da skal jeg også se om det er som jeg tror at det er ekte Dino som står under det ene teppet hos Pininfarina, og ikke et forsøk på å gjenskape et ikon. Under det andre teppet hviler en studie som heter Sergio – en hyllest til annen generasjons Pf – som døde for ikke så lange siden.

Bugatti skal jeg ikke se for mye på, det så ikke ut som det var noe annet enn ekstrautstyr til den etterhånden ganske aldrende Veyron.

Og det så ikke ut som de hadde gjort plass til noe veldig nytt hos Lambo heller. Men man vet aldri, VW-gruppen har en av sine kraftmanifestasjoner i kveld, og det pleier å dukke opp en eller annen overraskelse i den forbindelsen.

Som at styreformannen holder på å dette av en elektrisk scooter, for eksempel. Eller, mye bedre, at de har hentet Maria Mena til å underholde.

Derimot skal jeg selvfølgelig besøke Italdesign. Dette er deres tredje år i fangenskap (under VW), og det strømmer på mannskaper fra Tyskland.

For eksempel er Carsten Mannerjan nylig blitt sjef for Interiør Design der – du kjenner ham blant annet for en rekke nydelige Audi-jobber. Men Giorgetto Giugiaro er en høflig mann og forteller at alt går som smurt.

I de store hallene i etasjen under er det selvfølgelig Ferrari og Alfa som kommer til å rule i morgen. Ferrari med sin Enzo-etterfølger, og Alfa med en bil som ikke bare bringer italiensk superdesign tilbake til produksjonsbilene, men som også later til å være ganske annerledes teknisk. Plutselig blir det mye Porsche ikke er alene om. Kanskje.

Men jeg tror ikke jeg gidder stå i kø for å være den første om får et glimt.

Da vil jeg heller ta en prat med alle gamle svenske bekjente som nå har sentrale roller hos kinesiske Qoros – for å høre hva dette er. Det hele virker vanvittig profesjonelt. Men det gjorde jo kinesisk jernbane også, inntil hele jernbanedepartementet forsvant på grunn en del kinesiske merkverdigheter.

Ford så ut som de hadde noen spennende opplegg på forfinet varebilbasis – de er jo snart de eneste her i verden som veken selger egne varebiler til andre fabrikker, eller supplerer på med andres produkter. Connect-bilene derfra burde være bra.

Franskmennene har jo noe alle sammen, og jeg må jo se nærmere på alle de kjente nyhetene fra Mercedes og BMW.

Dessuten er det noen SUV-konsept fra Kia som fortjener nærmere oppmerksomhet, pluss alle trimmings- og foredlingsfirmaene man finner der nede. Det er snart flere av dem enn av rene bilfabrikker.

Og det jeg har spurt om før: hva slags fastback får Rollsen? De skal ha pressekonferanse 10.30 – da får vi svaret verden venter i åndeløs spenning på.

Pressekonferanser ja.

Alle bilfabrikker har en president eller CEO eller noe, som syns det er vanvittig festlig å si noen meningsløse alminneligheter i forbindelse med at det kanskje skal trekkes et laken av en bil som har vært gjennomfotografert de siste tre ukene.

Dette kaller de pressekonferanser.

Det finnes ikke den pressemann som går til en eneste konferanse. Til det er han alt for andpusten – hvis han ikke da også har gjennomskuet tøvet for lenge siden, og gitt blaffen.

75 såkalte pressekonferanser skal finne sted i morgen. De første starter kl. 0900, de siste kl. 1700. De har fått tildelt et kvarter hver og foregår nå parallelt. Så du må velge mellom Volvo og Porsche eller Hyundai og Maserati.

Hadde det enda vært lagt opp som en smart rute gjennom hele utstillingen, med innlagte matpauser. Men nei da, den ene er langt der borte, oppe. Den neste er her nede, og så må du løpe over i det hjørnet.

Jeg satser på at jeg fremdeles kjenner nok folk hos produsentene slik at de tipser meg dersom man venter at noe viktig skal bli sagt eller finne sted.

Og, som sagt, jeg regner med at jeg har såpass god følelse for disse tingene at jeg har rett når jeg kan love dere en god utstilling.

Og kommer du deg ikke ned, så vet du selvfølgelig at du får det meste, bedre, fyldigere og raskere her på BilNorge.no.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer