Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I år regner man med 700.000 besøkende på bilutstillingen i Genève, og de har allerede – lenge før de er ankommet – lagt grunnlaget for et ganske spenstig budsjett. De kommer til å bidra med et sted mellom 150 og 200 millioner sveitserfranc til regionen. Nå er det selvfølgelig spørsmål om hvordan man kalkulerer. I Detroit regnet man med at 100.000 tilskuere mer ga et bidrag der tilsvarende 345 millioner CHF. Sveitserne er åpenbare mer nøkterne i sine kalkyler – som forresten stammer fra en masteroppgave fra det lokale universitetet i 1998. Da ble den økonomiske bølgevirkningen beregnet til 164 millioner. Det er selvfølgelig først og fremst turismen som tjener penger. Hotellene setter opp romprisene så det virkelig merkes, og mange selger ikke mindre enn et firedagers opphold, selv om det bare dreier seg om en natt om bord. Og at restaurantene er fullstappa er lett underdrevet. Men infrastrukturen tjener også stort. Ikke bare transport av folk, men også av gods – der blir det en voldsom oppblomstring. Og til det hører også korttidsforsikringer, som svært ofte blir plassert gjennom agenter i Genève. Men det hører også med til historien at når de første dagene er over kommer tilbudene. 98 franc for en natt på hotell og adgang på utstillingen, låter tilbudet for sveitserne nå – med stor rabatt på toget. Albert Boenelli – han er formann i den lokale avdelingen for sveitsiske bilforhandlere, kunne imidlertid ikke spore noen oppgang i bilsalget under utstillingsperioden. - Vi selger alltid bra med biler på denne tiden av året, men det spiller ingen rolle om bilene på utstillingen også står i butikken, sier han. Et lite poeng til, før jeg slipper dere løs på litt annerledes utstillingsbilder. Søndag kvelden, dagen før dagen før dagen, var jeg i Gstaad (det var noen McLaren folk der, dersom du vil ha litt name dropping). Denne skibyen er ikke akkurat befolket av skyggesideinnbyggere. Og samtalen der den kvelden dreide seg selvfølgelig om dagens folkeavstemning i Sveits. 68 prosent av de som stemte hadde sagt ja til at det må settes et tak på lederlønninger og farvel til gyldne håndtrykk og krav om at aksjonærer må kunne fastsette styrenes honorarer. Dette skjer samtidig som den ene kantonen etter den andre (det startet med Zürich i 2009) gjør det vanskeligere og vanskeligere å være rik utenlandsk skatteflyktning. Selvfølgelig er dette like relevant for fremtidig utvikling av superbilen, som om normalbensinen tåler et kompresjonsforhold på 14:1. Rundt de åpne peisflammene var vi enige om at i fremtiden vil vi nok se stadig flere av superbilene på utstillinger i Moskva, Dubai og Shanghai, enn i Genève. Bare for å minne deg om at bilindustri er litt mer enn akselavstand og nulltihundre på en tiendedel mindre. Og så noen kjappe snapshots som du finner i galleriet.
|