Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Aasen kjører Junior-VM Etter hard jobbing i vinter er det endelig klart at Marius Aasen og kartleser Marlene Engan stiller til start som eneste norske team i Junior World Rally Championship 2013. |
||||||||||||||||||||||||||||
- Jeg er veldig glad nå. Dette er et stort steg i min rallykarriere, og jeg gleder meg veldig til det første løpet som er allerede om fire uker, sier 21-åringen Marius Aasen. Etter to år med FIA WRC Academy er nå tittelen Junior WRC tilbake i rallysirkuset. Junior WRC er første skritt på veien for unge rallytalenter som ønsker å vise seg frem på internasjonalt nivå, og førere som Sebastian Loeb og Sebastian Ogier har deltatt i serien tidligere. Vinneren av serien får tildelt tittelen juniorverdensmester og får også muligheten til å delta i seks VM-løp med en Ford Fiesta R5 i sesongen 2014. For å kunne delta i serien var Aasen nødt til å sikre seg en hovedsponsor. Det har han nå lykkes med, og med på laget har han fått med seg Solør Bioenergi Gruppen med tilknyttede selskaper. - Jeg er kjempefornøyd og setter stor pris på at Solør Bioenergi Gruppen velger å satse på meg. De gir meg muligheten til å vise meg på et høyt internasjonalt nivå, og jeg er sikker på at vi vil få et godt samarbeid i tiden fremover. Jeg har lenge jobbet med å få med en hovedsponsor, og det har enda ikke gått helt opp for meg at vi skal delta i Junior WRC, sier en stolt Aasen. - Marius er en ung og veldig seriøs utøver av sin idrett, og vi er fornøyde med at han får denne muligheten. Vårt viktigste bidrag har vært å legge til rette skogsbilveier og infrastruktur for Marius og teamet. Dette gjør at han får god kvalitet og mengde på treningen og et sted der han kan ta med sponsorer på ekte rallyopplevelse. Dette gir igjen grunnlag for inntekter til satsningen hans, sier Erik Lynne i Solør Bioenergi Gruppen. Gleder seg - Vi fikk veldig mye nyttig informasjon, og vi fikk møte noen av de andre deltakerne. Jeg fikk også prøvd en Ford Fiesta R2 for første gang. Opplegget virker veldig profesjonelt og jeg har stor tro på at vi kommer til å få veldig mye ut av det, forteller Aasen med et smil om munnen. I Norge har Aasen i det siste halve året kjørt en eldre Ford Fiesta, og overgangen til en nyere Fiesta blir også en utfordring. Serien starter med tre grusløp som går i Portugal, Hellas og Finland før de setter kursen mot utfordrende asfaltløp i Tyskland og Frankrike. Sesongen avsluttes i Spania, hvor det vil være både grus og asfalt som underlag. Aasen har ingen erfaring fra noen av løpene. – Jeg er veldig fornøyd med hva vi har fått til så langt i år med vår egen bil, og ser virkelig frem til det første løpet i Portugal. Vi har de fire første løpene i serien helt sikret, men vi jobber fortsatt med finansiering for de to siste. Jeg har stor tro på at vi skal greie å kjøre hele serien, avslutter Marius Aasen.
|