img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Formel 1 – der penga rår
Legg merke til bilder fra seiers-seremoniene i Formel 1 i år. Ny logo i bakgrunnen. Ny stor sponsor på vei inn. Mens andre er på vei ut.

Bak hodet til Kimi Räikkönen kunne du lese Rolex, dersom du så bildet fra premieseremonien i Australia. Det sto det ikke i fjor, da kunne det stå rare ting som, Lubrax eller Singtel eller Airtel eller tilsvarende lokale produktnavn. Ikke akkurat noe som fremhevet det globale grepet til Formel 1.

Så den første av årets nye finanskilder for Bernie Ecclestone og det han driver med, er altså Rolex. Sir Jackie Stewart har sikkert hatt mye å si i den dealen, han har vært «ambassadør» for Rolex siden tidenes morgen.

Men det er påfallende at denne avtalen inngås nå, omtrent samtidig med at Patrick Heiniger døde.

Det var han som fikk Rolex opp å stå igjen, etter at han overtok som sjef i 1992. Han var en diskret fyr som hatet bling (og hatet personlig oppmerksomhet – en journalist jobbet i femten år for å få et intervju med ham, uten å lykkes).

Selv om Heiniger trakk seg fra jobben i 2008 hadde han fremdeles stor innflytelse i Plan-les-Ouates, der 9000 ansatte fremstiller disse klokkene. Jeg har veldig vanskelig for å se ham sammen med Bernie Ecclestone hoie begeistret for å være sydd opp mot Formel 1.

Dagens sjef, Riccardo Marini, synes imidlertid åpenbart at dette er stas.

Emirates, flyselskapet fra Dubai, har også gjort en avtale med Ecclestones Formula One Group.  Avtalen skal vare i fem år og er, etter hva ryktene sier, verdt 200 millioner dollar.

Men også deltakerne har fått nye sponsorer i år, med en viss profil. For eksempel Black Berry – smartfon-produsent som nå er knyttet opp mot Mercedes. Symbolsk korrekt, begge er pioner-merker som akkurat nå kjemper en hard kamp mot frekke nykommere.

UPS-logoen, logistikkselskapet, kommer du til å finne hos Ferrari, og Williams har fått på plass Experian. De driver med kreditt-vurdering og er et av FTSE100-selskapene, med andre ord: i tet.

Men samtidig ser vi sponsorer som i stadig større grad overtar førermarkedet også. Ikke akkurat alltid til sportens beste.

Marussias siste måneder er et godt eksempel. Halvveis i testperioden i Barcelona fikk vi (eller de som gadd høre etter) beskjed om at de droppet Luiz Razia. Opprinnelig skulle han erstatte Timo Glock. Glock hadde bare 90 GP-løp og tre podium bak seg – men dårlig med spenn.

Razia hadde tilsynelatende penger nok. I hvert fall betalte hans brasilianske sponsorer nok til at han fikk starte testingen som nummer to hos Marussia.

Men avbetaling nummer to – det ryktes 6 millioner dollar – kom ikke i tide, og da ble han ganske greit byttet ut med franske Jules Bianchi, som vi noen dager før hadde fått høre ikke hadde penger nok til sitt planlagte sete i Force India.

Det er selvfølgelig et spørsmål om Bianchi noensinne vil komme så nær et kamera at vi kan lese kjøredressen hans og finne ut hvor alle pengene kommer fra.

Men de virkelig store pengene er de vi ser antydninger av i det såkalte Concorde Agreement.  Det vil sikkert bli hetende noe annet, nå som det er i ferd med å bli ferdigforhandlet på nytt, men dette er altså navnet på den avtalen mellom Formel 1-eieren (i praksis Bernie Ecclestone), lagene og FIA – det internasjonale motorsportforbundet.

Ved Australia-tider sa Jean Todt, FIA-sjefen, at det så ut som om alle uenigheter nå var fjernet og at vi kunne regne med en ferdig avtale i løpet av en uke eller to.

Dokumentet forteller hvordan driftsoverskuddet fra Formel 1 skal fordeles mellom de som lager sirkuset.

I 2011 omsatte man for 1,5 milliarder dollar og satt tilbake med ca. 450 millioner. Av dette fikk lagene tilført omtrent halvparten, fordelt etter ganske sære nøkler, der (igjen må vi henvise til ryktene) Ferrari fikk minst dobbelt så mye som nestemann – uansett hva slags resultat de røde oppnådde.

Nå, sier ryktene, skal to tredeler av hele potten fordeles mellom de teamene som kvalifiserer seg for belønning (i prinsippet, de som får VM-poeng). Men med Ferrari og Red Bull som de to lagene med ekstra generøs prosent denne gangen.

Det er på tide at denne Syvende Concorden kommer på plass, den forrige opphørte egentlig å gjelde ved årsskiftet.

Ellers kan vi jo føye til at det var en nordmann som sørget for de største (kommersielle) bølgene i Australia, ved Formel 1-åpningen.

Morten Lundal ble, etter en karriere i Telenor, Group Chief Commercial Officer i Vodafone i oktober 2010. Da var Vodafone en av de virkelig store sponsorene i Formel 1. Først hos Ferrari da Marlborough måtte fjernes fra bilene, og – fra 2007 – med McLaren.

I løpet av selskapets Formel 1 «karriere» har det samlet 34 førsteplasser. Nå er det ut, forteller Lundal. Dette året, og så er det slutt. «Vår merkevare vokser, og vi har stadig mindre nytte av denne type eksponering», sier han.

Frykten er selvfølgelig at med løp i stadig flere F1-apatiske land (tomme tribuner er ikke morsomt, selv om TV-kameraene er flinke til å skjule slike triste glimt), nedgang i antall TV-seere (må vi anta, for første gang inneholdt ikke F1 sin årlige TV-rapport et konkret antall tittere, i 2011 var de 515 millioner, men for eksempel Kina ramlet 34 % i fjor – det vil si 25 millioner) og en markedsføring som blir stadig mer spisset (cookie/Google/Facebook-basert) er det fare for at flere enn Vodafone ser denne utveien.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer