Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det eneste stedet vi ikke fant disse bildene, og det som så ut som en veldig formell og offisiell pressemelding, var på Daimlers egen hjemmeside. La ikke det stoppe deg fra å få et innblikk i noe som nok kan betegnes som ganske luksuriøst. Poenget er selvfølgelig at du skal kjæles for på alle måter. Dessuten skal du få hjelp til å gjøre jobben dersom det er du som kjører vidunderet. Selv om en S-Klasse er ganske fjern for de fleste av oss, er den uansett spennende. Helt siden familien debuterte på starten av 70-årene har hver generasjon vist ny teknologi, nye løsninger, ofte rene gjennombrudd av revolusjonerende detaljer, som senere har sildret nedover til de lavere segmenter. Man behøver ikke være veldig gammel (litt gammel da) for å huske hvor eksotisk de første ABS-bremsene var da vi fikk prøve dem skikkelig på en S-Klasse. I dag er det ABS-fritt som ikke bare er eksotisk – det er nesten utenkelig. Derfor er vel den nye S-Klassen en av de 2013-debutene, og 2014-modellene, vi ser mest frem til. Hvilke Assistenter er det nå som er bygget inn, som vi kan vente å finne på en beskjeden Renault-Smart om ti år? LES OGSÅ: Ny S-Klasse tar styringen Nå gir ikke interiør-bildene og -beskrivelsen særlig svar på akkurat dette. For her dreier det seg i veldig stor grad om komfort og info-systemer. Glem for eksempel et gammeldags dashbord. Her er det snakk om to store 30,7 cm. 8:3 format skjermer, der den foran deg gir deg digitale kjøreinformasjoner i analogt-utseende format. Mens den i midtre er reservert infotainment- og komfort-innstillings-avdelingen bygget rundt Daimlers nye mBrace2. Visste du ikke det heller: En cloud-basert info & entertainment-leverandør som de ruller ut i år. Ventilasjonsavdelingen, som også styres fra denne skjermen, inneholder bagateller som Thermotronic – helt individuelle innstillinger for fører og passasjerer, et skikkelig filtreringssystem som inneholder ionisering, og et «aktivt parfymerings-opplegg» som er en del av interiørets «luft-balanse» pakke. Mulighetene for en individuell skreddersøm av innvendig duft gjør – har jeg en følelse av – bruken av Wunderbaum lettere overflødig. Med mindre du vil ha den som en slags dekorasjon. Passasjerene blir tilbudt energigivende massasje i setene, aktiv seteventilasjon med «revers-vifter» (hvilket plutselig skapte litt gutteaktige assosiasjoner…), varme og kjølig i rygg og hekk selvfølgelig, oppvarmede armstøtter, både i dørene og i midten, oppvarmet ratt – skulle bare mangle – og 14 luftputer i seteryggene gir deg mulighet til å velge mellom seks forskjellige massasjeprogram. Må man til Thailand for å finne flere? Mercedes sier at for første gang gikk de ut fra utgaven med lang akselavstand da de definerte bilen. Og deretter bygget de den korte ut fra den. Underforstått, uansett versjon får du maksimalt innhold. Her starter man ikke på et minste felles multiplum, men gir full pupp med en gang. Det betyr blant annet at i stedet for benk bak, kan du også få to individuelle seter med 37 graders helning også i den korte. Hvor kort den egentlig er, aner vi foreløpig ikke. Og der du sitter behagelig tilbakelent er du beskyttet av et belte der beltefestet løftes og senkes elektrisk, og der beltet i realiteten er enda en airbag. Og der en egen airbag i setet skal hindre deg i å skli under, uansett hvor mye seteryggen heller. Selvfølgelig er det (går jeg ut fra) en vegg-til-vegg liste over fører-assistenter som skal gjøre det ekstremt vanskelig for deg å iverksette en ulykke, men en liten detalj gjør meg litt betenkt. Vi får beskrevet at den nye S-Klassen er verdens første bil som byr på et virkelig fler-bruker system for underholdningsavdelingen. Det betyr at det fra hvert sete er uavhengig tilgang til alle media-kildene i systemet, radio, TV, internet, NAV, DVD-spiller eller USB-koblede medier. Men, og så kommer det: «Føreren kan kontrollere funksjonene for alle setene. Fra førerplassen kan han styre hvilken som helst valgt audio- eller video-kilde til displayet eller hodetelefonene til hvem som helst av passasjerene». Det høres nesten ut som inngangen til en ny stillingsbeskrivelse: «Søkes. Kompetent S-Klasse Jockey. Må også kunne kjøre bil». Bildene viser det vi kan kalle et gjennomført, sobert miljø. Kanskje ikke akkurat skandinavisk lyst og luftig – merkelig at det ikke er noen førsteklasse-innredninger på de store ruteflyene som lenger ligner på et bilinteriør. Men som bilinteriør er det åpenbart at den nye S-Klassen har ett og annet å by på. Unntagen et bad. Derfor er det kanskje litt fjernt å kalle det en Spa på hjul. Men opplevelsen ombord høres ut som noe som er rett i nærheten. En god grevinne-venn av meg, som har levd noen år og som skjønner ganske mye, har som et valgspråk: «When in doubt: Spa!» Det var henne jeg tenkte på da jeg så disse bildene. Jeg tror hun vil like seg der inne. I tillegg til halv-offisielle interiørbilder og hel-offisielle plansjer, kan vi også servere rykende ferske spionbilder av en nesten umaskert S-Klasse fra våre venner hos Carparazzi. Planen er visstnok at bilen skal avdukes helt i midten av mai og være hos din Mercedes-pusher i juni.
|