Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den får kosmetiske endringer for å ligne mer på sine nye søsken, flere smarte løsninger og nye drivlinjer som skal sørge for lavere utslipp. «Nye» Superb skal lanseres på bilutstillingen i Shanghai om et par uker og er på plass hos norske Skoda-forhandlere omtrent når skoleferien starter. Ansiktsløftningen innebærer ny front og hekk for både kombiversjonen Twindoor og stasjonsvognen. Fronten har fått ny design fra støtfanger til frontrute og fremstår mer distinkt og med rene linjer i tråd med Skodas nye designspråk. Grillen, logoen, hovedlys og tåkelys, panser og skjermer er nye. Helt nytt for Superb er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED kjørelys. Hekken er også redesignet på begge utgavene. Baklyktene har fått den nye, typiske C-formen skapt med tre LED-striper. Designdetaljene med to trekanter på bakluka – et annet nytt kjennetegn som vi kjenner fra Rapid og nye Octavia – er også overført til Superb. Start/stopp-teknologi og energigjenvinning blir standard på alle dieselmotorer og den minste bensinmotoren 1,4 TSI med 125 hk. Superb GreenLine har et forbruk på beskjedne 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 109 g/km. Superb er kjent for å tilby svært god plass for passasjerer og bagasje. Både Twindoor og stasjonsvogn tilbyr klasseledende bagasjeplass i den øvre mellomklassen med henholdsvis 595 liter og 633 liter. Benplassen bak er også klassens beste, og som en ekstra komfortdetalj kan nå passasjersetet foran reguleres frem og tilbake fra baksetet. Bilen lever opp til begrepet ”Simply Clever” med mange praktiske løsninger, som paraplyholder i døren, armlene med stor oppbevaringsplass og den doble bakluken på Twindoor. Bakluken som kan åpnes i to steg er et Skoda-patent som gjør det mulig å åpne bagasjelokket enten som på en sedan eller hele bakluken med bakruten som på en kombikupe. I Norge åpnes det for bestilling av den oppgraderte Superb fra tidlig i mai, samtidig med at prisene blir kjent.
|