Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
MUNCHEN: Bauma er verdens største utstilling for anleggsbransjen Forventet besøk er 600.000 mennesker – på åpningsdagen virket det som om alle var der og ventet at lakenet skulle trekkes av Volvos nye anleggsbil. Skjønt: «nye». FMX-serien ble lansert i 2010 så det var selvfølgelig ingen grunn til å bygge en helt ny bil. Det vi fikk servert var derfor en gammel kjenning med et annet oppsyn og en rekke nye detaljer. Det er først og fremst på fronten du ser at dette er en oppgradert modell. I tillegg kommer viktigere ting som robust konstruksjon, enklere vedlikehold, mer avlastingshjelp for sjåføren, større smidighet og høyere produktivitet er noen av de beskrivelsene som fulgte debuten. Selvfølgelig finner man igjen nyhetene på FM-modellenes drivlinjer her også. Men det er mye nytt på hjul og opphengning. Velger man for eksempel luftfjæring bak har du en bakkeklaring på 300 millimeter, og velger du drift på forakselen blir den flyttet 100 millimeter forover. Kortere overheng foran vil nok mange anleggssjåfører takke for. Og både parallellstaget foran og krengningsstaget bak er plassert meget godt beskyttet, og man finner skikkelige bukbeskyttelser. En liten detalj som imponerte meg, for en bil som mener alvor, er et bukseringsfeste over støtfangeren foran. I rent støpejern, er ikke antydning av elegant men ser ut som rene muskler og kan tåle så mye som 32 tonn. Luftfjæringen sørger for automatisk kjørenivåregulering og er med på å vedlikeholde både komfort og fremkommeligheten enten bilen er tom eller fullastet. De fleste akslene har fått ett tonn høyere lastekapasitet. Bilen finnes i alle kjente akselkonfigurasjoner: 4x2, 6x4 og 8x4 eller 4x4, 6x6 og 8x6. Det er mulig å bestille hydraulisk styrt løpeaksel for 8x4-konfigurasjonen med trippelboggi for å få mindre svingradius og redusere dekkslitasjen. Ellers er det «Dynamisk Styring» Volvo legger størst vekt på. En elektronisk styrt elektrisk hjelpeservo. De største fordelene dukker opp ved lave hastigheter og hjelper anleggssjåførene til et mindre anstrengende liv bak rattet. En finesse er at styringen automatisk går tilbake til midtstilt posisjon når man slipper rattet under rygging. Arbeidsplassen for øvrig er også blitt forbedret. Det har skjedd mer på innsiden enn på utsiden av hytta. Mer plass, både for sjåfør og gjenstander som skal oppbevares, bedre regulering av setet, og et bedre førergrensesnitt – hvilket er et nytt navn på knotter og spaker og instrumenter og det sjåføren må forholde seg til. En annen lekker liten detalj: Startnøkkelen er flyttet på dashbordet, og dermed ble det bedre benplass. Så snart sommerferien er over, altså i september, er produksjonen av FMX Opus II i gang. LES MER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL!
|