Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
OPPDATERT MED NYE BILDER Faktisk vet vi ikke noe mer om CrossBlue enn vi ble fortalt da den som gryteferdig konsept ble presentert i Detroit. En ganske svær sak, lenger enn en Touareg (eller Cayenne) selv om den ble kalt kompakt i USA, der det ble sagt at den skulle bygges. Til Kina kommer VW nå med en coupe-versjon av denne bilen, og den heller vel mer mot Evoque enn mot X1 eller den nye Mercedes GLA som også skal debutere i Shanghai. Skissene er selvfølgelig vanskelige å bedømme, men ting kan tyde på at også Volkswagen har fått beskjed om å ta litt større sjanser før deres enorme publikum gjesper kjevene av ledd. Wolfgang Egger, Audis sjefdesigner, har jo for lengst sagt at nå er det på tide at Audi frisker opp formspråket sitt. Ingen ville vært uenig hvis vi hadde hørt det samme fra Folkevogn-hold. Men ting kan altså tyde på at den store CrossBlue skal bli den nye Touareg, mens coupé-utgaven kan bli en litt festligere avløser for Tiguan. Det er i hvert fall helt opplagt at med den bakre taklinjen som skissene antyder, er den tredje seterekken fjernet fra coupé-utgaven. Vi kan vel også være temmelig sikre på at denne Shanghai-debutanten også kommer til å inneholde en litt festlig drivlinje, som gjør seg godt på spek-arket til en fjern konseptbil. Detroit-utgaven hadde i hvert fall V6 + 2xEl – til sammen litt over 400 hester og festlige spesifikasjoner på papiret. Det er opplagt at en eller annen Volkswagen før eller siden må bli produsert i dette segmentet også, og da vil vi nok helt sikkert oppleve at den står på MQB-plattformen. Det kommer med andre ord også konseptmodellen til å gjøre. På tross av null konkret foreløpig kan vi vel si såpass som at skissene ser så jordnære ut at vi kan håpe på en konseptbil som ikke er hinsides all fornuft, men som gir noen klare føringer i retning av at Volkswagen igjen skal bli litt interessant – også uttapå. Men vi kan vel trygt si at fremdeles venter vi på en bekreftelse – Detroit-bilen var vel en av de største design-nedturene på lenge. Gi oss et par dager, så skal du få svaret. Da får vi den nye i metall – rett fra utstillingen.
|