Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Kina er det faktisk størrelsen som teller, og ett av de mest synlige resultatene er en ekstra lang Panamera. Kina har blitt det nest største markedet for Porsche, og sjefen, Matthias Müller, var tydelig på at Panamera med lang akselavstand var en god kombinasjon. - For nøyaktig fire år siden lanserte vi den første generasjonen Panamera her i Shanghai, fordi vi hele tiden viste at dette var en perfekt modell for dette markedet. Vi hadde rett, og allerede i 2011 ble hver tredje Panamera vi bygde solgt i Kina. Kina er nå det nest største markedet for Porsche, og viser fortsatt stor vekst. Müller sa at Porsche hadde hørt på sine kinesiske kunder, og at det hadde vært stor etterspørsel etter en lengere Panamera. Akselavstanden er økt med 15 centimeter, og designansvarlig for alle de midtlivsoppdaterte Panamera-variantene, Stephen Murkett, innrømmet ovenfor BilNorge.no at det hadde vært en utfordring. - Det er ekstra vanskelig å øke akselavstanden på en Panamera på grunn av taklinjen. På enkelte sedanmodeller kan du relativt enkelt sette inn en ekstra bit i taket, fordi det er flatt, på Panamera er hele taket buet, og det er vanskelig å lykkes uten at den ser forlenget ut. Vi hadde ikke planlagt en versjon med lang akselavstand for fire år siden, derfor gjorde vi det ekstra vanskelig for oss selv. Han sier at det opplagt handler om hvordan du ønsker å fremstå – og at den lange bakdøren opplagt sender ut et klart signal om den som blir kjørt. - Det er sjelden de som velger en bil med lenger akselavstand først og fremst gjør det på grunn av benplassen bak, det handler selvsagt om hvordan du ønsker å bli oppfattet. - En fordel er også at den lange bakdøren gjør det enklere å ta seg elegant ut og inn av baksetet, sier Murkett. De kundene som ønsker seg lenger akselavstand, kan velge mellom Panamera 4S eller Panamera Turbo. Executive-modellene kommer standard med Porsches luftfjæring. LES OGSÅ: Porsches muljøpust De viktigste kundene for den nye Executive-modellene bor naturlig nok i Kina, men Porsche forventer også å selge en god del lange Panameraer i USA.
|