Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har vært bilutstilling i Bangkok også – og blant de mange få nyhetene er det i hvert fall en som vi håper vil bli av interesse for Norge. Ikke bare fordi Mitsubishi trenger en slik bil, men også fordi den ser ut som en interessant oppskrift på en biltype det ikke finnes for mange av. Nå er riktignok beskrivelsene av bilen meget mangelfulle, men kan den ikke se ut som en slags BMW X6, eller til nød GT5 – i miniatyr? Altså et høyt hvelvet tak under hvilket man forhåpentlig har klart å gjøre det komfortabelt for fire passasjerer som får lov til å sitte ganske rette i ryggen og med øyesentrum ganske langt over horisonten. Det ser også ut som om dørene er mer enn tilfredsstillende brede, noe som også antyder at man har hatt passasjerkomfort for Pri. 1 her. Det eneste Mitsubishi egentlig legger vekt på i sin korte presentasjon er at dette er en lettvekter med en meget stiv monocoque bygget opp av høyfast stål, der de bruker det de kaller RISE teknologien (Reinforced Impact Safety Evolution) som er med på å gjøre dette til det stiveste og letteste i klassen. Også motoren omtales som lettvekt og den eneste detaljen om drivlinjen er at man bruker trinnløst variabel transmisjon. Det er mer enn sannsynlig at bilen skal bygges i Thailand. Hvorfor ellers Bangkok-utstillingen? I løpet av dette året skal produksjonskapasiteten de har der ved fabrikken i Kaem Chabang økes fra 460.000 biler pr. år til 510.000 enheter. 2 millioner biler har fabrikken bygget der til nå etter oppstarten i 1988. Vi får allerede biler derfra til Norge. L200 har eksistert en stund, og nå kommer også den nye Space Star derfra.
|