Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er mulig Nissan har tenkt å sette Klout-score godt over 60 som en forutsetning for å få kjøpe denne bilen, som kombinerer en sedan med en kombi og med et interiør som først og fremst skal fremstå som kult om kvelden og natten. Det er nemlig da hardt arbeidende unge kinesere har tid til å være sammen med venner. For selv om tjenester som Facebook, Twitter og Youtube stort sett blir stoppet av kinesisk sensur, betyr det selvsagt ikke at sosiale medier ikke eksisterer. Og unge kinesere trenger noen å være sammen med. Som et resultat av ettbarnspolitikken er det få som har søsken i Kina. Kanskje det er grunnen til at Nissan har sørget for at når de først er sammen med venner, så skal de kunne dele alt. I bilen finnes nemlig en slags «orakelstein» som brukes for å styre lyset, og ikke minst displayet inne i bilen. Det betyr at alle de fire i bilen kan se samme informasjon – enten det er hvor fort du kjører, eller innhold fra telefonen til fører eller passasjerer. Dermed mener Nissan at de har fjernet problemet med at en person i bilen kan være en «musikkdiktator». Friend-Me er designet av Nissans egne kinesiske designstudio – og utredninger viser at de vil ha omtrent en kvart milliard potensielle kjøpere til denne bilen – det bør være nok til å kunne gjøre butikk av det… Mobilitet i kbps En bil for de som måler mobilitet i kilobit per sekund, sier Nissan om en bil som først og fremst er laget for å se godt ut i mørket. Kundegruppen er de som kalles «Bâlínghòu» og består av rundt 240 millioner kinesere som er født på åttitallet. Spesielt retter Friend-Me seg mot unge menn. - Bâlínghòu-menn er en enorm kundegruppe i verdens største marked, og de er på vei inn i sin beste tid, sa François Bancon, som er ansvarlig for produktstrategi i Nissan. Han sa at smaken deres kommer til å sette en standard for biltrender i de neste tiårene: - Vi tror det er viktig å lytte med respekt, og gjøre drømmene deres oppnåelige. Friend-Me er vårt første forslag i en pågående dialog. For en generasjon som vokste opp uten søsken, er fritiden hellig. Denne tiden – normalt om natten – smaker best når fire venner kan ha sitt eget private rom. Samtidig kan de dele opplevelsene virtuelt i bilen så alle føler seg likeverdige. Skarp - ikke ond Den skal være maskulin, men ikke ondskapsfull. Ifølge Nissan er den ikke en gammel manns sedan, men har samtidig nok oppdragelse til ikke å fornærme familien. - Vi kaller utseendet på konseptet vårt en form for destillert Da Qi, sier Taiji Toyota, som til tross for navnet er visepresident for Nissan Design China. Da Qi er et uttrykk som skal beskrive at du har en tydelig aura som gjør at du står ut, samtidig som du flyter med i utviklingen og finner din plass. - Resultatet er en ny og ungdommelig dimensjon til sedaner, sier Toyota. En begynnelse For når savnet du ikke sist en «ikonisk monolitt i onyx-sort finish» eller tenkte at «orakelsteinen gir deg krefter til å dele eventyret». Samtidig er det noe virkelighet under skallet. Selve plattformen er hentet fra Nissans eksisterende sedaner og drivlinjen er tenkt som en hybridløsning med en toliters bensinmotor i kombinasjon med en eller flere elektriske motorer. - Om det er en ting vi ønsker at Nissan skal være kjent for, er det en unik og kraftig innsikt i hva som engasjerer og gleder kunder i Kina, sa Bancon da bilen ble avduket på bilutstillingen i Shanghai.
|