Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
NM-seier til Brynildsen Det ble mye dramatikk i årets Rally Sørland. Løpet startet med tre fartsetapper på fredag kveld, og fortsatte lørdag. |
||||||||||||||||
Det var veteranen fra Stavanger, Trond Sveinsvoll med kartleser Otto Øverstad, som kjørte inn til ledelse etter første dag med sin Subaru Impreza. Eyvind Brynildsen og Maria Andersson, KNA Varna, fikk en heller dårlig start. På grunn av for stor hastighet på gjennomkjøringa før løpet, ble de tildelt hele 1,50 min. i tidsstraff før løpet startet. De hentet imidlertid inn hele tidstillegget og mere til før de passerte målrampa i Mandal som vinnere i sin Mitsubishi Evo lørdag ettermiddag. De største utfordrerne i NM-klassen for firehjulsdrevne biler over 2000 ccm fikk problemer, en etter en. Både NM-leder Sveinung Bieltvedt med kartleser Roger Eilertsen, NAF Øvre Østfold og NM-toer Anders Grøndal med kartleser Trond Svendsen, NAF M.sport Asker&Bærum, tapte tid etter å ha fått skader på bilene på de førte prøvene, begge teamene i Subaru Impreza. Bieltvedt, som var raskest på åpningsetappen, mistet over fire minutter på grunn av en knust felg på den påfølgende prøven. Lørdag morgen hadde Sveinsvoll en ledelse på henholdsvis 1,04 min. og 1,17 min. på Grøndal og Brynildsen, men etter den sjette fartsprøva var både Grøndal og Brynildsen forbi Sveinsvoll. Dermed så det lyst ut for Grøndal, som hadde muligheten til å ta viktige NM-poeng. Men på den syvende prøven gikk det skikkelig galt under de særdeles vanskelige værforholdene. Grøndal tapte over fire minutter etter en avkjøring, men fortsatte løpet selv om bilen ikke fungerte perfekt. Dermed kunne Eyvind Brynildsen og Maria Andersson fra KNA Varna sikre totalseieren. - Bortsett fra tidstillegget vi fikk har alt fungert perfekt i helga. Dette har vært en god dag i løpsbilen, og det er positivt med tanke på videre løp framover, inkludert de resterende NM-løpene, sa Eyvind Brynildsen etter målgang. Trond Sveinsvoll og Otto Haverstad ble nummer to, 27,1 sekund bak Brynildsen, mens Sveinung Bieltvedt og Roger Eilertsen tross problemene, fikk med seg en tredjeplass og viktige NM-poeng. - Det var synd vi knuste felgen fredag, uten uhellet skulle vi gitt Brynildsen kamp til mål, sa NM-lederen. Anders Grøndal og Trond Svendsen er nok skuffet over 4. plassen i klassen. I klassen for tohjulsdrevne biler var det Steve Røkland fra NMK Gardermoen som kom best i gang fredag. Sammen med kartleser Martin Holmdahl fra MK Ran, var han nummer to totalt. Nærmest fulgte Pontus Tidemand/Ola Fløene - drøyt 20 sekunder bak i sin Ford Fiesta R2. De hadde i likhet med Brynhildsen med seg en tidsstraff før løpsstart. Tiedemand er svensk og konkurrerer dermed ikke om NM-poeng, han kjører for å få trening før neste VM-runde for juniorer. Han vant for øvrig forrige runde som nylig ble kjørt i Portugal. Tiedemand viste sin styrke gjennom jevn og god kjøring gjennom hele dagen, og tok snart over ledelsen i klassen. Røkland beholdt andreplassen inntil den nest siste fartsprøven. Der kjørte han ut og ble stående uplassert. Steve Røkland lå på en andreplass i NM etter de tre første rundene, 5 poeng bak Anders Kjær. Anders Kjær og kartleser Veronica Engan i Renault Twingo R2, hadde dermed en mulighet til å øke ledelsen i NM, men Kjær var også blant de som fikk tidstillegg etter å ha holdt litt for høy hastighet under gjennomkjøringen fredag. 1 minutt og 20 sekunder ble for mye å ta inn, men i og med at både Pontus Tiedemand på første og Fredrik Åhlin på andreplass er svensker, teller ikke de med i NM-sammendraget. Dermed får Kjær med seg viktige poeng etter helga. Det gjør også Petter Kristiansen og kartleser Ole Kristian Brennum fra NMK Sør-Gudbrandsdal. De kjører en Skoda Fabia R2. Med tredjeplass og beste norske fører får Petter full poengpott i NM. Marius Aasen som lå på 3.plass i NM før helga, slet med tekniske problemer fredag. Han måtte bryte, men kunne restarte etter at hans Ford Fiesta var fikset i dag. Dermed fikk han med seg et tidstillegg på fem minutter som gjorde det umulig for unggutten å hevde seg i teten sammen med kartleser Marlene Engan. 10 på topp – Rally Sørland 2013 (uoffisiell) 1. Eyvind Brynildsen / Maria Andersson, KNA Varna, Mitsubishi Evo IX 2. Trond Sveinsvoll / Otto Øverstad, KNA Stavanger, Subaru Impreza Sti +0,27.1 3. Pontus Tidemand / Ola Fløene, NMK Hamar, Ford Fiesta R2 + 1,57.7 4. Sveinung Bieltvedt / Roger Eilertsen, NAF Øvre Østfold, Subaru Impreza Sti + 2,10.3 5. Marius Dahl / Tor Audun Eriksen, NMK Modum & Sigdal, Mitsubishi Evo VI + 2,30.6 6. Ole Gunnar Skogli / Andreas Jahren, NMK Nore og Uvdal, Subaru WRX Sti + 2,37.9 7. Fredrik Åhlin, Wärmlands KC / Morten Erik Abrahamsen, NMK Larvik, Ford Fiesta R2 + 3,09.4 8. Petter Kristiansen / Ole Kristian Brennum, NMK Sør-Gudbrandsdal, Skoda Fabia R2 + 3,15.7 9. Frank Tore Larsen / Torstein Eriksen, NMK Modum&Sigdal, Ford Fiesta R2 + 3,20.6 10. Anders Kjær, NMK Larvik / Veronika Engan, NAF M.sp. Asker&Bærum, Renault Twingo R2 + 3,25.8
NM-stilling 2013, 4 av 7 runder Tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm 1. Anders Kjær, NMK Larvik, Renault Twingo R2, 94 2. Steve Røkland, NMK Gardermoen, Ford Fiesta R2, 71 3. Petter Kristiansen, NMK Sør-Gudbrandsdal, Skoda Fabia R2, 63 4. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 62 5. Frank Tore Larsen, NMK Modum & Sigdal, Ford Fiesta R2, 57 6. Petter Rolfsen, NMK Modum & Sigdal, Renault Twingo R2, 50 7. Sindre Furuseth, NMK Gardermoen, Ford Fiesta ST, 35 8. Thor Gunnar Hagen, NMK Modum & Sigdal, Ford Fiesta R2, 19
Firehjulsdrevne biler over 2000 ccm 1. Sveinung Bieltvedt, NAF Øvre Østfold, Subaru Impreza, 87 2. Anders Grøndal, NAF Msp. Asker & Bærum, Subaru Impreza, 70 3. Eyvind Brynildsen, KNA Varna, Mitsubishi Lancer, 50 4. Geir Helge Frøslid, NMK Fluberg, Subaru Impreza, 45 5. Erik M. Offerdal, KNA Varna, Subaru Impreza, 31 6. Peder Økseter, NAF Sør-Østerdal, Subaru Impreza, 29 7. Thomas Kvam, NAF Msp. Grenland, Ford Fiesta S2000, 26 8. Andreas Mikkelsen, KNA Kongsvinger, Skoda Fabia S2000, 24
|