Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford forenkler Ford Motor Norge innfører fra i dag en helt ny prisstrategi. «Ford Easy Price» skal gjøre det enklere for deg som kunde å velge riktig modell. |
||||||||||||||||
- Over tid har vi utviklet et svært omfattende produktsortiment som vi vet ikke har bidratt til enkle valg for kundene. Dette har vi nå kraftig forenklet, slik at det vil være langt enklere for kundene å sjekke ut valgmulighetene og se prisforskjellene mellom dem, sier adm. direktør Steve Kimber i Ford Motor Norge. En annen fordel Ford fremhever ved et enklere og mer oversiktlig produktprogram, er at det vil være større mulighet for at den bilen kunden ønsker seg allerede finnes i landet, slik at en lang ventetid for å få en bil produsert til kundens spesifikasjoner, kan kortes ned til dager. Ford hevder at det norske bilmarkedet de senere år har utviklet seg i retning av stadig større rabatter, noe som har tatt fokus bort fra viktigheten av å selge riktig produkt til riktig pris. Samtidig har dette gjort det vanskeligere for sluttkundene å orientere seg, da man opplever ulike priser i annonser, på Internett, i prislister etc. Med Ford Easy Price vil bonuser og rabatter gitt tidligere i stedet benyttes til å senke veiledende priser. Ford viser til Focus som et eksempel på hvordan den nye pris- og produktstrategien virker. En 5-dørs Trend med 1.0-liters EcoBoost-motor med 100 hk hadde før omleggingen en listepris på kr. 234.100. Ny listepris fra 1. mai er kr. 223.000. Dersom kunden ønsker å gå til utstyrsnivået Sport samt motor med 125 hk, er pristillegget kr. 10.000 kroner. Ønsker man stasjonsvogn i stedet for 5-dørs, øker prisen med kr. 10.000, og går man fra Trend til utstyrsnivået Titanium, ytterligere kr. 10.000 kroner. Dermed blir prisen på stasjonsvogn med 1.0-liter Ecoboost med 125 hk, i utstyrsnivå Titanium, fra 1. mai på kr. 253.000 mot tidligere 268.100. Ford har også gjort prisstegene fra en modell til den neste enklere å forholde seg til. Hvis man for eksempel ønsker å gå fra Focus til C-MAX, sammenlignbare modeller, er pristillegget kr. 10.000. Her er noen flere eksempler på hvilke utslag den nye prisstrukturen gir:
|