Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Loeb i tet i Argentina Etter fredagens etapper i Rally Argentina er det en ikke ukjent franskmann som har overtatt ledelsen i sammendraget. Marginen virker trygg, men i rally kan alt skje. |
|||||||||||||||||||
Sebastien Ogier i Volkswagen hadde ledelsen etter første dag av Rally Argentina, og han økte forspranget på fredagens første etappe, SS6, hvor han slo Citroën-førerne Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen med henholdsvis 1,4 og 5,4 sekunder. Fjerde beste tid ble satt av Mads Østberg som er tilbake på veien i sin Ford Fiesta etter torsdagens uhell. Mads var bare 6,7 sekunder bak Ogier på den 40 km lange etappen. Andreas Mikkelsen kjørte inn til en 7. plass og er trolig godt fornøyd med et tidstap på bare 19,2 sekunder til teamkollega Ogier på en så lang etappe. Dagens andre etappe var SS7 på 39 km, og her var Mads Østberg raskest, 0,5 sekunder foran Loeb og 3,6 foran Hirvonen. Det er en fantastisk prestasjon med tanke på at Mads er først på veien og fungerer som feiebil for sine konkurrenter. Andreas Mikkelsen tok en ny 7. plass, 28,0 sekunder bak teten. Langt dårligere gikk det med løpsleder Sebastien Ogier som hadde en avkjøring og tapte 44 sekunder til teten. Dermed ble han passert av de to Citroën-førerne i sammendraget. Loeb var raskest på SS8 og knep ytterligere 3,4 sekunder fra Ogier som hadde en punktering. Andreas tok sin beste etappeplassering – han delte tredjeplassen med teamkollega Jari-Matti Latvala, bare 11,5 sekunder bak teten. Mads Østberg var 0,2 sekunder bak VW-duoen på femteplass. For Mikko Hirvonen ble SS8 problematisk. En punktering medførte et tidstap på 36 sekunder, og han falt til tredjeplass i sammendraget. SS9 ble vunnet av Loeb mens Mads Østberg kjørte inn til andreplass og Ogier ble nummer tre. Hirvonens problemer eskalerte, og han tapte nesten seks minutter til teten på denne etappen grunnet elektriske problemer. Andreas Mikkelsen kom aldri til startstreken på SS9 – han forteller hvorfor: - Vi var enige med våre ingeniører om å ta flere sjanser og attakkere på ettermiddagens etapper. Strekkene var røffe og harde for bilen, og vi hadde flere harde støt som ødela noe i hjulopphenget foran. Vi var heldige, for vi klarte likevel å gjennomføre etappen, sier Andreas. Men hellet varte ikke lenge – skadene i hjulopphenget var så omfattende at de ikke kunne fortsette på SS9. - I morgen er en ny dag med nye muligheter. Vi fortsetter å lære og får flere kilometer med erfaring i vår Polo R WRC. Totalt sett er jeg langt fra misfornøyd med rallyet, sier Andreas som sto over de to siste etappene fredag og dermed får et tidstillegg på 10 minutter. Fredagens siste etappe, den korte SS10, ble vunnet av Jari-Matti Latvala foran Sebastien Ogier og Sebastien Loeb. Mads Østberg kjørte inn til fjerdeplass. Etter fredagens etapper leder Sebastien Loeb med 39,8 sekunder på Ogier som har klatret tilbake til andreplass etter Hirvonens problemer. Med bare fire etapper igjen lørdag, virker det som Loeb har seieren i sin hule hånd dersom han kjører feilfritt. Bak de to i tet er det en stor luke ned til Ford-fører Evgeny Novikov som har inntatt tredjeplassen, 2 minutter og 43,3 sekunder bak Loeb. Kampen om den siste pallplassen er ikke avgjort, for Novikov har en margin på bare 8,2 sekunder ned til Jari-Matti Latvala. Mads Østberg har avansert til 7. plass mens Andreas Mikkelsen er nummer ni etter tidstillegget for de to siste etappene. Rallyet avsluttes med fire etapper lørdag. Rally Argentina – Unofficial Results after Day 2
|