Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I et samarbeid med Siemens har Volvo utviklet generasjon 2 av sin C30 Electric. Bilen produseres i 100 eksemplarer, verken mer eller mindre. Forståelig nok, ettersom C30-modellen for lengst er gått ut av produksjon. Likevel er denne bilen valgt som «Demo Fleet» for å utvikle både en ny hurtiglader og den kommende Volvo-plattformen SPA (Scalable Product Architecture). Av de 100 bilene skal 50 gå til Tyskland, 40 til Sverige og 10 til Norge. Her i landet er det 10 utvalgte kunder som skal kjøre bilene. Disse brukerne har tett dialog med Volvo Personbiler Norge – og de skal gi tilbakemelding til Volvo om daglig bruk. Disse erfaringene vil Volvo legge til grunn ved utviklingen av teknologien i fremtidige Volvo-modeller. Lader på 1,5 timer - Den nye og banebrytende hurtigladeløsningen vil bedre tidsbruk og rekkevidde radikalt for daglig bruk av bilen. Dette medfører en betydelig bedring i eierkostnaden ettersom kunden nå vil være i stand til å kjøre mange lavkostnadskilometre hver dag, sier Niclas Rosengren, Senior Manager, Electric Propulsion Systems, til Bilnorge. Basert på 3-fase Men hvor relevant er dette egentlig for Norge? Hurtigladeren krever 3-fase strøm med 32 ampere kapasitet, og dette er bare tilgjengelig i anslagsvis 25 prosent av norske hjem. På arbeidsplasser og på offentlige hurtigladestasjoner vil Volvos hurtiglader gi god effekt, bokstavelig talt. Og selv om du under kjøreturen ikke tar deg tid til 1,5 times lunsj for å få ladet bilen midt på dagen, kan du vite at bare 10 minutters lading gir deg 20 kilometer ekstra kjørelengde. Bilens sertifiserte kjørelengde er 163 kilometer, men i praksis vil rekkevidden ligge mellom 120 og 150 kilometer, avhengig av vei, vær og føre. Akselerasjonen fra 0-70 km/t går unna på respektable 5,9 sekunder.
Konkurrenter: I øyeblikket egentlig bare Nissan Leaf av samme størrelse.
|