Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jakten på å bygge «verdens beste bil» tilspisset seg ytterligere da Mercedes viste sin nye S-Klasse i Hamburg. Ikke helt overraskende er fokus satt mot den lange utgaven, S-Klassens viktigste marked er nemlig Asia. Dermed skal den fylle to oppgaver, både erstatte dagens S, samtidig som den skal fylle hullet etter Maybach 57 og 67. I perioden fra 2010 til 2012 ble halvparten av alle S-Klasser solgt i Kina, en andel som forventes å øke med den nye modellen på markedet. Den nye S-Klassen er med lang akselavstand 21 millimeter lenger, 29 millimeter bredere og 11 millimeter høyere enn forgjengeren. LES MER: LEKKASJE AV NYE S-KLASSE Takket være utstrakt bruk av aluminium og andre lette materialer, har man faktisk klart å slanke bilen med noen få kilo. Mercedes-sjef Dieter Zetsche har gjort det klar at vi kan vente oss fem ulike versjoner av den nye S-Klassen. Lang og kort akselavstand, en med ekstra lang akselavstand, en coupé og en cabriolet. Evolusjon Mercedes fortsetter jakten på lavere luftmotstand og mer effektivitet, og ifølge pressemeldingen har det resultert i en luftmotstand på 0,24 – noe som bare er 0,02 unna den nye CLAen. Fortsatt er du ikke i tvil om at det er en Mercedes når du ser den nye grillen, som har blitt større og med mer chrome enn vi kjenner fra den moderne generasjonen. Fronten domineres av større frontlykter bestående av ikke mindre enn 56 individuelle LED-lamper, mer markant frontfanger og panser, mens man har gått litt ned på hjulbuene. Til tross for at S-Klassen fremstår som en helt ny bil, er det mye av det som befinner seg under skallet som er hentet fra forgjengeren. Det har imidlertid skjedd mye nytt, ikke minst når vi begynner å se nærmere på elektronikken som ligger bak de nye sikkerhetssystemene. Mer av alt Mye av utviklingen av nytt utstyr er gjort for å tilfredsstille kravet til luksus i baksetene hos Mercedes stadig flere asiatiske kunder. Dette markedet etterspør mer tradisjonell luksus og mye plass. Det har også vært jobbet tungt med å redusere støyen, både rent strukturelt for isolere vibrasjoner og annen utvendig påvirkning. I tillegg har de benyttet seg av nye støydempende materialer, og forbedret alle pakninger i dører og vinduer. Sjekk ut bildene, og du vil se at det er skjermer så godt som over alt i hele bilen. Foran er det ikke mindre enn to 12,3-tommers skjermer der den ene viser instrumentene, mens den andre håndterer navigasjon, underholdning og innstillinger. En annen godbit er «Thermotronic», som ikke bare sørger for å regulere temperaturen, men også filtrere ut virus, støv og pollen. Bredt utvalg av motorer Alle kombineres med en oppdatert syvtrinns automatkasse, som skal gi mykere skift og lavere forbruk. En interessant variant for Norge kan bli S300 BlueTEC Hybrid, som kombinerer en firesylindret diesel på drøyt 200 hester med en 20 kilowatt elektromotor – noe som gir et utslipp på 115 gram CO2 per kilometer. Mercedes varsler også ladbare hybrider fra 2015 som skal presse utslippet ned i 75 gram. For den som synes en S500 blir for pinglete, kan vi berolige med at en S600 med 5,5-liters V12 er på plass neste år.
|