img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Foredlet luksus
FØRSTEINNTRYKK: 42 år etter at bilen som definerte lukus-SUV rullet inn i bevisstheten, har Range Rover gjort det igjen.

Fire generasjoner på like mange tiår, i kjent stil er ikke Range Rover-historien preget av hastverk.

Originalen fant nøkkelen til suksess, ved å kombinere ekstrem fremkommelighet med luksus og en solid porsjon raffinert status.

Det er 10 år siden forrige generasjon, og selv om endringene er større enn noen gang, ropes det aldri ut.

Målet har vært å gjøre det de har fått beskjed om av sine lojale kunder: Ikke endre, men forbedre.

Selvsagt har de vært nødt til å endre på mye. Mye har skjedd for luksus-SUVer på 10 år, men Land Rover har vært flinke til å endre bare de stedene der de virkelig kunne gjøre Range Rover enda bedre.

Umiskjennelig.
Du er aldri i tvil. Fra første blikk kjenner du den igjen som en Range Rover. Den utvendige designen etterlater ingen tvil. Proporsjonene er mer vellykket enn noen gang, og detaljene er mer forseggjort.

På plass bak rattet er kvaliteten og materialkombinasjonene bedre enn i noe produkt som har rullet ut fra Solihull-fabrikken.

Interiørdesignerne har ryddet kraftig opp i førermiljøet. Antall knapper er faktisk halvert, uten at det på noen måte virker spartansk. For eksempel har stereoanlegget fra Meridian 29 høyttalere.

Skjermen i midten har twinview – det betyr at passasjeren kan se på tv, mens du må nøye deg med å se navigasjonen, eller radioinnstillingene fra din side. Forsetene er gedigne, om du ikke finner deg til rette her – ring en kiropraktor – eller skru på massasjeprogrammet i setene…

Det er ikke bare forsetepassasjerene som har fått det bedre i den nye generasjonen Range Rover. I baksetet har den 4 centimeter lenger akselavstanden er utnyttet godt, og er forvandlet til 12 centimeter bedre benplass – det merkes. I tillegg kan baksetene ryggene justeres, elektrisk selvfølgelig.  Om det ikke er limousinenivå, har det gjort bakseteopplevelsen betydelig hyggeligere.

Det er ikke helt ubetydelig, for mange kunder ser nok på Range Rover som en konkurrent til større sedan eller stasjonsvogn.

Noen småting er det mulig å henge seg opp i. De fleste vil nok betjene radio og navigasjon oftere enn de styrer innstillingene for firehjulsdrift – derfor er det litt synd at man ikke har fulgt premium-konkurrentenes løsninger for å betjene dette fra plassen mellom setene. Betjeningen av de elektriske rutene er heller ikke ergonomisk perfekt.

Lyden av stillhet.
Selv med den treliters dieselmotoren er det stillheten som slår deg som det mest overraskende.

Faktisk er støydempingen så god, at du blir sittende og høre etter lyder du normalt sett aldri reflekterer over. Selv under kraftig pådrag må du tenke deg om for å identifisere drivstoffet. Girkassa bidrar til å gjøre opplevelsen nesten tilnærmet sømløs, her har det skjedd mye.

Vektreduksjonen på rundt 400 kilo, litt avhengig av modell, har man oppnådd ved hjelp av betydelig bruk av aluminium. Det har gjort Range Rover raskere og redusert forbruket. Likevel kjennes fortsatt Range Rover tung ut.

Det er en gedigent stor bil, det var bare at den gamle var mot det ekstreme. Lesere av Bil har vært med oss til Jaguar og Land Rovers testsenter ved Nürburgring,  og ingeniørene har ikke spart nye Range Rover heller for det grønne helvetet.

Rundetider har selvsagt vært ganske uinteressant, men handling er viktig for en bil som dette, som skal konkurrere med det ypperste. Resultatet er helt klart blitt en bil som styrer og kjører bedre enn forgjengeren, selv om jeg fortsatt kunne ønsket med en innstilling for luftfjærene som kanskje ofret litt komfort for enda litt mindre vandring.

Sjekk ut hva BMW får til med X5, og Porsche med sin Cayenne, men det er selvsagt et spørsmål om smak, Range Rover har valgt sin retning. Til gjengjeld når ikke de nærmeste konkurrentene Range Rover til hjulbuene når det gjelder terrengegenskaper.

Brutalt.
For du kødder ikke med Land Rover når det kommer til det som skjer utenfor veien. Terrain Respons-systemet som vi kjenner fra tidligere har blitt oppgradert. I automatmodus styrer den fordeling av krefter, bremser, traction-kontroll, girkasse og dempere. Du kan også velge mellom fem ulike programmer som skulle ta seg av de fleste daglige behov – selv for meglere med svært sterk utferdstrang.

Markfrigangen har økt, og bilen er så glatt under at den ikke skal bli hengende på gjenstridige steiner. Luftfjæringen sørger for å løfte bilen ytterligere og angrepsvinkelen er økt foran til 34,5 grader, mens den bak er 29,5.

Går det an å kjøre seg fast –jada – ikke minst på grunn av de 20-tommers vinterhjulene som først og fremst skal levere gode egenskaper på veien.

Det er imidlertid ekstremt imponerende å se hva det er mulig å gjøre. Jeg testet aldri ut vadehøyden på 90 centimeter, men det kommer neppe mer enn en prosent av de norske kundene som kjøper denne bilen til å gjøre.

Trekk.
Her hjemme blir det den treliters twinturboladede dieselmotoren som er viktigst. 600 Newtonmeter og 255 hestekrefter er da også tilstrekkelig for det meste.

Selv om du hekter på en henger opp til 3,5 tonn leveres kreftene strålende gjennom den tidligere nevnte åttetrinns girkassa. Med et oppgitt forbruk på 0,75 kan du nesten møte opp på årsmøte i det lokale naturvernforbundet, selv om vi nok anbefaler at du ikke parkerer rett foran inngangsdøra.

Ønsker du større baller, har du alltid de to V8erne; 4,4-liters dieselen og den nydelige femliters kompressormatede bensinmotoren. I så tilfelle kan du spare inn tiden med å gå på møtet også…

Vrir du den karakteristiske runde girvelgeren til S for Sport, blir styring og dempere strammere, samtidig som girkassa holder lenger på girene. Men Range Rover Vogue er ikke en bil som kler det særlig godt.

Gi bånn gass fra stillestående, samtidig som du svinger litt, og den nærmest setter seg litt før elektronikken smekker deg på fingrene. Vi snakker fortsatt om over 2,2 tonn med luksus-SUV.

Selv om den elektromekaniske styringen er bedre, er styrefølelsen fortsatt litt isolert fra veien.
For den som ønsker mer sportslighet, er det trolig bedre å vente på den neste generasjonen Range Rover Sport.

Foredling.
Det finnes ingen biler som fult ut kan konkurrere med Range Rover når det gjelder kombinasjonen av luksus på landeveien og fremkommelighet.

Miksen av de moderne tekniske løsningene og de tradisjonelle elementer, som den delte bakluka, sørger også for at Range Rover skiller seg ut i et marked som teppebombes av nye modeller.

Elsker du å sitte høyt hevet over trafikken, innhyllet i hud og med dempet musikk er det bare å utvide rammelånet på huset, men husk at denne bilen fortjener så mye mer enn asfalt under hjulene – det er ditt ansvar å gi den noe å jobbe med.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer