Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fire generasjoner på like mange tiår, i kjent stil er ikke Range Rover-historien preget av hastverk. Det er 10 år siden forrige generasjon, og selv om endringene er større enn noen gang, ropes det aldri ut. Umiskjennelig. Interiørdesignerne har ryddet kraftig opp i førermiljøet. Antall knapper er faktisk halvert, uten at det på noen måte virker spartansk. For eksempel har stereoanlegget fra Meridian 29 høyttalere. Skjermen i midten har twinview – det betyr at passasjeren kan se på tv, mens du må nøye deg med å se navigasjonen, eller radioinnstillingene fra din side. Forsetene er gedigne, om du ikke finner deg til rette her – ring en kiropraktor – eller skru på massasjeprogrammet i setene… Det er ikke bare forsetepassasjerene som har fått det bedre i den nye generasjonen Range Rover. I baksetet har den 4 centimeter lenger akselavstanden er utnyttet godt, og er forvandlet til 12 centimeter bedre benplass – det merkes. I tillegg kan baksetene ryggene justeres, elektrisk selvfølgelig. Om det ikke er limousinenivå, har det gjort bakseteopplevelsen betydelig hyggeligere. Det er ikke helt ubetydelig, for mange kunder ser nok på Range Rover som en konkurrent til større sedan eller stasjonsvogn. Noen småting er det mulig å henge seg opp i. De fleste vil nok betjene radio og navigasjon oftere enn de styrer innstillingene for firehjulsdrift – derfor er det litt synd at man ikke har fulgt premium-konkurrentenes løsninger for å betjene dette fra plassen mellom setene. Betjeningen av de elektriske rutene er heller ikke ergonomisk perfekt. Lyden av stillhet. Det er en gedigent stor bil, det var bare at den gamle var mot det ekstreme. Lesere av Bil har vært med oss til Jaguar og Land Rovers testsenter ved Nürburgring, og ingeniørene har ikke spart nye Range Rover heller for det grønne helvetet. Rundetider har selvsagt vært ganske uinteressant, men handling er viktig for en bil som dette, som skal konkurrere med det ypperste. Resultatet er helt klart blitt en bil som styrer og kjører bedre enn forgjengeren, selv om jeg fortsatt kunne ønsket med en innstilling for luftfjærene som kanskje ofret litt komfort for enda litt mindre vandring. Sjekk ut hva BMW får til med X5, og Porsche med sin Cayenne, men det er selvsagt et spørsmål om smak, Range Rover har valgt sin retning. Til gjengjeld når ikke de nærmeste konkurrentene Range Rover til hjulbuene når det gjelder terrengegenskaper. Brutalt. Markfrigangen har økt, og bilen er så glatt under at den ikke skal bli hengende på gjenstridige steiner. Luftfjæringen sørger for å løfte bilen ytterligere og angrepsvinkelen er økt foran til 34,5 grader, mens den bak er 29,5. Går det an å kjøre seg fast –jada – ikke minst på grunn av de 20-tommers vinterhjulene som først og fremst skal levere gode egenskaper på veien. Det er imidlertid ekstremt imponerende å se hva det er mulig å gjøre. Jeg testet aldri ut vadehøyden på 90 centimeter, men det kommer neppe mer enn en prosent av de norske kundene som kjøper denne bilen til å gjøre. Trekk. Selv om du hekter på en henger opp til 3,5 tonn leveres kreftene strålende gjennom den tidligere nevnte åttetrinns girkassa. Med et oppgitt forbruk på 0,75 kan du nesten møte opp på årsmøte i det lokale naturvernforbundet, selv om vi nok anbefaler at du ikke parkerer rett foran inngangsdøra. Ønsker du større baller, har du alltid de to V8erne; 4,4-liters dieselen og den nydelige femliters kompressormatede bensinmotoren. I så tilfelle kan du spare inn tiden med å gå på møtet også… Vrir du den karakteristiske runde girvelgeren til S for Sport, blir styring og dempere strammere, samtidig som girkassa holder lenger på girene. Men Range Rover Vogue er ikke en bil som kler det særlig godt. Gi bånn gass fra stillestående, samtidig som du svinger litt, og den nærmest setter seg litt før elektronikken smekker deg på fingrene. Vi snakker fortsatt om over 2,2 tonn med luksus-SUV. Selv om den elektromekaniske styringen er bedre, er styrefølelsen fortsatt litt isolert fra veien. Foredling. Miksen av de moderne tekniske løsningene og de tradisjonelle elementer, som den delte bakluka, sørger også for at Range Rover skiller seg ut i et marked som teppebombes av nye modeller. Elsker du å sitte høyt hevet over trafikken, innhyllet i hud og med dempet musikk er det bare å utvide rammelånet på huset, men husk at denne bilen fortjener så mye mer enn asfalt under hjulene – det er ditt ansvar å gi den noe å jobbe med.
|