img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Norsktilpasset fra Frankrike
VAREBILTEST: Versjon 2.0 av Peugeot Partner Mester overbeviser. Når vi dykker i detaljene, er det imidlertid ikke bilen som skinner aller mest, men garantien.

FACELIFT: Den lille varebilen Peugeot Partner er for tiden i sin aller beste alder. Bilen har fortsatt fresh nok basisteknologi til å danse i tetsjiktet, og er samtidig rutinert nok til å ha vokst fra barnesykdommene.

Etter fem år på markedet bidrar nå dessuten en diskret facelift til å løfte bilen opp til dagsferskt nivå både på utstyr og rent visuelt. Smekrere linjer, hekkspoiler (del av sportspakke) og LED-lys kan gjøre underverker.

Partner er godt innarbeidet i markedet, og de største fortrinnene er antagelig kombinasjonen av attraktive ferdigbiler (Mester), og samtidig bredt utvalg av drivlinjer og utstyr. Ikke minst er treseterløsning, kombinert med norsktilpasset og 12 centimeter dypere skillevegg, noe som frister mange kunder.

I lang utgave (L2), slik vi har kjørt bilen her, er det et rimelig bra kompromiss mellom komfort og størrelse. Men flere av konkurrentene tilbyr altså større volum

Anbefaler EMG

Da YrkesBil sist testkjørte Partner Mester på test, var det også med den glimrende 90-hesteren eHDi, men med den automatiserte girkassen EMG.

Dagens testbil har 5-trinns manuell kasse. Det fungererhelt utmerket i seg selv, og seks gir savner man absolutt ikke. Motor og kasse fungerer også helt utmerket med stopp-start-system – akkurat som det gjorde med EMG.

Men ulempen med ikke å velge EMG, er for det første at manuell girspak stjeler mye plass fra passasjeren i midtsetet. Ulempe nummer to er at manuelt gir er oppgitt med høyere forbruk og utslipp og dermed avgifter.

Det mest interessante er likevel hva flåtekunder og enkelte andre Partner-eiere rapporterer: På biler med varierte brukere, er slitasjen på blant annet vinterdekk betydelig lavere på biler med EMG...

Kort sagt kan man si at EMG-kasse er snillere både mot bil og miljø. Også YrkesBil mener at EMG er et vesentlig bedre valg enn manuelt gir – om man ikke bare MÅ gire selv.

Lysende vareroms-LED

Førerkomfort er generelt høy, og bilen har et høyst godkjent støynivå (mest påtagelig er hjulstøy). Kvalitet på materialer og ergonomi, med mange fikse løsninger, inkludert takhylle, er også til å bli happy av for en «arbeidende» sjåfør.

Bortsett fra setevarmen da, med bryteren plassert slik at du aldri finner den når du trenger det. Støtdemperkomforten er førsteklasses, selv med tom bil. Og at testbilen hadde skinnseter (del av sportspakke) trakk inntrykket videre opp.

I den bakre halvdelen av bilen, er Mester 2.0-utgavene standard utstyrt med delt bakdør og skyvedør på høyre side. Også når man åpner bak dørene er kvalitetsinntrykket meget høyt. Sortimo finergulv med PVC-belegg og seks solide surrekroker er bare starten. Også vegger vinduer og tak er lekkert tilpasset. Men det absolutt største inntrykket i bilen denne gang er den nye LED-arbeidsbelysningen i varerommet. En svært effektiv og kjærkommen forbedring.

Mester-utgavene av Partner kan tilby økt nyttelast over standard – og det kan være på sin plass å velge dette. I følge vognkortet skal testbilen veie 1465 kilo med fører, som gir 675 kilo nyttelast. Med alt ekstrautstyret er man erfaringsmessig allerede nede på rundt 500-550 kilo effektiv tillatt nyttelast. Tillatt hengervekt er forsiktige 1010 kilo.

Pent prisbilde

Prisbildet på Partner Mester 2.0 er hyggelig. Og i forhold til forgjengeren får man nå en oppgradert bil med mer utstyr til i praksis lavere pris.

Fra en startpris på 156.900 kroner (inkl. reg.) i kort versjon, kan man legge til 6000 kroner for EMG girkasse og 7000 kroner for lang versjon, anbefalt begge deler. Testbilen hadde også ekstra innvendig kledning til 3300 kroner ekstra, samt en såkalt «Sportspakke» med spoiler, takrails, belyst innstegslist og diverse til 17.000 kroner.

Ekstrapostene er smaks- og behovssaker. Bilen havner altså på en konkurransedyktig innkjøpspris på mellom 160.000 og 190.000 kroner eksklusiv merverdiavgift.

Super garanti

Men så har vi 5 år eller 250.000 km garanti, da. Peugeot introduserte det nylig på alle sine 4x4 varebiler. Det var åpenbart en suksess nok til at de nå strekker seg like langt på den nyeste generasjon av 4x2-bilene også. Og for en bileier som produserer kilometer på Partneren bør dette være meget interessant.

Konklusjonen er altså klar: Gode ytelser på alle områder fører Partner Mester 2.0 videre som en svært anvendelig bil. Den tar riktignok ikke de største lassene og er ikke best på de aller lengste turene. Men skal du ha noe som passer godt til det meste, er det vanskelig å ta feil med Partner Mester 2.0 lang.

 

FAKTA Peugeot Partner «Mester 2.0» eHDi 1,6 (90 hk), 5 tr man, lang versjon. (2,2 tonn, 4,0 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1560 ccm, 66 kW (90) v/ukjent o/min. 215 Nm v/1500 o/min.

Mål: 463 x 181 x 181 cm (L/B/H), akselavstand 273 cm, varevolum 4,0 m3

Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1465 kg, tilhengervekt 1010 kilo, nyttelast 675 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t ukjent sekunder, toppfart ukjent km/t.

Oppgitt forbruk: 0,50 l/mil (blandet), 132 gram CO2/km

Pris fra: 163.900 kroner før ekstrautstyr, inkl. reg., eksl. mva.

Pris testbil: ca. 185.000 kroner ekskl. mva

Modell til Norge: Siden april 2013

Partner-konkurrentene

SALGET: Ser vi på registreringsstatistikken så langt i år, kniver Peugeot Partner først og fremst med tvillingsjelen Citroen Berlingo. Ved utgangen av april ligger Berlingo noen få biler foran, men begge bilene takter til rundt 1800 biler totalt i år.

Den tidligere sterke konkurrenten Ford Connect kjenner nå på sin side for alvor at den er på utgående. Til gjengjeld er det dukket opp en hissig nykommer i nye Mercedes Citan, uten at den foreløpig ser ut til å true Partners posisjon. I tillegg har vi tvillingbilene Fiat Doblo og Opel Combo. Dette er også teoretisk sett sterke konkurrenter, men ingen av merkene har fått tilstrekkelig fart i salget ennå.

Derimot er veien opp til kongen av små kassebiler lang. VW Caddy ruler, det må selv de mest optimistiske Partner-selgere innse. VWen selger bedre enn Partner og Berlingo til sammen.

Men Citroen skal jobbe steinhardt skal de klare å holde Partner bak Berlingo resten av året. Begge merker kommer riktignok med elektriske utgaver av bilene – men her har Peugeot allerede kapret nok anbud til å ta 80 prosent av dette lille undersegmentet. Dessuten nyter Peugeot nå gode frukter av sin 4x4-satsing på Partner. Både med den lange garantien og ikke minst med en kampanje som synes å fortsette på 9.900 kroner eks. mva. på lagerbiler.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer