Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var på IAA i Frankfurt i 1963 Porsche debuterte den legendariske sportsbilen, riktig nok under betegnelsen 901, men den måtte de raskt skifte ut etter at Peugeot hevdet sin rett på modellbetegnelser med en null i midten. Jubileumsutgaven er en 911 Carrera S, og som originalen er den en coupé med sekssylindret boxermotor plassert over bakhjulene. Antallet eksemplarer skal begrenses til det samme som fødselsåret – nemlig 1963. Som i en Carrera S yter den 3,8-literen 400 hestekrefter mens maks dreiemoment er 440 Newtonmeter. 6-trinns manuell girkasse er standard, men de fleste vil nok foretrekke den kjappe PDK-kassen. «911 50th Anniversary Edition» gjør null til hundre på 4,5 sekunder (4,3 med PDK), har en toppfart på 300 km/t (298), men nøyer seg med et snittforbruk på 0,95 liter på mila (0,87 l/mil med PDK) – tilsvarende CO2-utslipp på 224 g/km (205 med PDK). Blant standardutstyret inngår bl.a. Porsche Active Suspension Management (PASM), sportseksosanlegg, spesielle 20-tommers felger i matt sort, dekorstriper i krom, Dynamic Light System (PDSL) med bi-xenon hovedlys og dynamiske kurvelys. To spesialfarger er tilgjengelig eksklusivt for 911 50th Anniversary Edition, en mørk grafittgrå og en lysere geysirgrå metallic. I tillegg kan den leveres i sort. Bilene har en spesiallogo i 3D-effekt på bakluka med teksten «911 50». Denne er også plassert på strategiske steder i interiøret, og selvsagt har bilen en platte som viser hvilket av de 1963 eksemplarene du kjører rundt i. Jubileumsutgaven er tilgjengelig hos Porsche-forhandlere fra september. I Tyskland får den en prislapp på 121.119 euro inkludert mva.
|