Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Siden den kom på markedet i 2009/2010 er det solgt over en million av dagens 5-serie. Den leveres i tre karosseriformer, som Limousine (sedan), Touring (stasjonsvogn) og Gran Turismo. Nå får alle tre en overhaling som innbefatter design, nye motorvarianter og nytt innovativt tilleggsutstyr. Det er primært de myke delene i eksteriøret som er endret med nye luftinntak og litt endret grill. Bakre fanger er endret for å gi inntrykk av at bilen er blitt bredere, og LED-ene i baklyktene er nye. Du skal kjenne bilen meget godt for å se endringene. Godt lys Nytt er også at 5-serien kan tilbys med utstyrspakkene Luxury Line og Modern Line, og som tidligere kan den også utstyres med M Sport-pakker. Ved å foreta noen smarte grep rundt bakluken har 5-serie Gran Turismo fått økt sitt bagasjerom til 500 liter, 60 liter mer enn tidligere. Raskere, mer økonomiske og renere er stikkord for drivlinjene i den oppdaterte 5-serien. Alle har fått redusert forbruk, noen i betydelig grad, og en del har også fått økt effekt. For første gang er samtlige motorer klar til å innfri de nye EU6 utslippskravene som innføres høsten 2014. For å møte de strenge NOx-kravene blir dieselmotorene utstyrt med BluePerformance-teknologi. Basis Har du tid til å bruke 9,6 sekunder før du når hundre, skal du kunne greie deg med et snittforbruk på 0,45-0,49 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 119-129 g/km (avhengig av type girkasse og hjul). Mens du tidligere måtte opp i 525d for å få firehjulsdrift, kommer nå det rimeligere alternativet 520d xDrive i både sedan og Touring. Mange vil nok velge denne. Kraftigste motor i 5-serien blir en ny V8 med TwinPower Turbo-teknologi som utvikler 450 hestekrefter. De kraftigste med dieselmotor er M550d xDrive M Performance som leveres i begge karosseriformene. De oppdaterte BMW-modellene er på plass i Norge på sensommeren, og vi kommer selvsagt tilbake med mer informasjon når vi har kjørt dem.
|