img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
I stedet for Le Mans: Pikes Peak
Det er snart halvannet år siden Peugeot sa nei til Le Mans. Men de gir oss en veldig god erstatning i det tøffeste Pikes Peak-monsteret noensinne.

Det er ganske utrolig hva Peugeot-ingeniørene, som egentlig ble arbeidsløse da Peugeot la ned Le Mans prosjektet sitt, har klart å få til.

I september i fjor ble det gitt grønt lys for et vanvittig Pikes Peak-prosjekt, og tiden var så knapp at det var først nå, midt i juni (to uker før konkurransen), at bilen fikk Pikes Peak under hjulene. 

De hjulene overbeviste. På de første forsøkene knuste bilen fjorårets rekordresultater.

I fjor var nemlig første gang hele strekningen var asfaltert – vi går med andre ord glipp av litt dramatisk støv på bildene, og noen hårete sladd-på-grus-øvelser. På den annen side kommer det til å gå fortere enn noen gang.

I fjor var det Rhys Millen i en Hyundai Genesis som satte de nye rekordene i den verste klassen, der Peugeot skal delta i år.

Smart trening
Etter at Sebastian Loeb, som er mannen bak Peugeot-rattet, hadde studert alle de 156 svingene sammen med sin gamle rallykompis, han i høyrestolen, Daniel Elena – kunne han begynne å sette tider på de to del-strekningene som holdes åpen for forhåndstrening.

Nå er riktignok turene opp denne fjelltoppen solo, man skal ikke ha med noen co-driver, men å gå opp løypa på samme måte som de gjorde da de dominerte rallysporene, var åpenbart en god ide. 

I fjor gjorde Millen 3.55.03 på den nederste delen, Loeb satte 3.29.24. Og i den øverste delen var fjorårstiden til Millen 4.26.98 der slo Loeb til med 3.42.10.

En ting er at tiden er ekstremt imponerende, men det er minst like interessant at resultatet tyder på at Peugeoten ikke har særlige pustevansker i så stor høyde heller.

For husk at dette løpet starter høyere enn Norges høyeste fjelltopp, på 2865 meter, og deretter går det 1500 meter videre til værs.

Man regner som en tommelfingerregel med at motoren taper en prosent ytelse for hver 100 meter – men dette er også noe Peugeot har jobbet med. Sammen med Garrett er det utviklet nye turboer som skal være spesielt effektive i tynn luft.

Se Ari Vatanen i aksjon opp Pikes Peak 1990 (saken fortsetter):

Le Mans-gjenbruk
Det er noe de ikke hadde behøvd å jobbe med på flate Le Mans, og parallellen er ikke så gal: Peugeot selv sier at det er ikke mye som skiller denne 208 T16, som de kaller den, fra en ren Le Mans-type bil.

Og det finnes riktignok en rekke elementer løftet rett fra Peugeots Le Mans-hyller her. Men det sentrale er nytt. Det hele er nemlig bygget opp på en sveiset stålrørsramme.

Det høres ganske jernalder ut i våre carbon-tub tider, men en kullfiberforsterket ryggrad hadde de simpelthen ikke tid til å konstruere. Med en totalvekt på 875 kg er det også vanskelig å se hvordan de kunne ha bygget noe som var særlig lettere.

Kompositt-karosseriet ble bygget rundt denne rammen, og kom rett fra dataskjermen. Her var det ikke tid til å gjøre noen innsats i vindtunnelen heller, nei. Men målet var å få samme marktrykk fra 100 og oppover som de hadde på sin Le Mans-vinner.

Det har de oppnådd sier de. Dels takket være en to meter bred hekkvinge som er hentet rett ut av 908-restene fra Le Mans satsingen, og dels ved hjelp av aerodynamikk under gulvet – noe de ennå ikke har vist oss bilder av.

Om rammen stammer fra jernalder-tenking får du kanskje en følelse av at motoren er steinalder når jeg forteller at det er en ES9 J4S-motor som vel ikke har vært brukt for ramme alvor siden den gikk i Pescarolos C 60 på Le Mans i 2003!

En 3,6-liters turbomatet V6. I Le Mans-versjon gjorde den 510 hk (8. og 9. plass). På Pikes Peak er det ikke snakk om å begrense showet ved hjelp av to 30,7 millimeters luftinnsugbegrensere, så der er vi oppe i 875 hk.

Sett det tallet før? 

Riktig, 1 kg per hestekraft – eller omvendt. Da begynner vi å snakke.

Elastisk
Men denne motoren skal altså betjene en bil som må operere med et enormt hastighetsspenn – fra 50 til 240 km/t – og Loeb har tross alt bare seks trinn å velge mellom fra girkassen sin.

Det betyr at motoren skal være ganske elastisk, og selv om 7.800 omdreininger ikke høres helt hysterisk, ut gleder jeg meg allikevel veldig til å se hk-kurvene når de en gang blir offentlige. Jeg tror vi her har en av de mest ekstremt kjørbare motorene i bilsporthistorien.

Firehjulsdrift, selvfølgelig – ellers hadde det nok ikke vært mulig med 1,8 sekunder til 100 – overført gjennom hjul som er like store i alle ender. Og Michelin-dekk som er ren Le Mans 2014-oppskrift.

Men enda mer imponerende er det kanskje at toppfarten, som er giret til 240 km/t, nås på bare 7 sekunder.

Nå skulle man muligens tro at med ni måneders utviklingstid, var det ikke mye tid å ombestemme seg på. Men det var faktisk litt frem og tilbake underveis, og derfor er det enda mer imponerende at de har fått på plass denne imponerende konstruksjonen så kjapt.

For eksempel lurte man lenge på om man ikke skulle bruke dieselmotoren fra 908. Og da man fant ut hvilke problemer det ville by på, vurderte man en periode hybrid-systemet fra 908.

Red Bull på banen
Men den største ombestemmelsen var da Red Bull kom inn i bildet. Opprinnelig var det nemlig Romain Dumas som skulle kjøre.

Han har vunnet Le Mans for Audi og var Pikes Peak sensasjonen i fjor med 9.46.164 opp fjellet med en 911 GT3. Det var bare så vidt Rhys Millen slo ham med sin «ubegrensede» Hyundai – og det med fattige 0,17 sekunder.

Men med Red Bull som en plutselig og stor faktor bak satsingen, er det klart at Red Bull-fører Sebastian Loeb ble aktivisert.

Og Dumas minner oss alle om at løpet er ikke avgjort ennå – selv er både han, og Hyundai og alle de andre, tilbake med enda skarpere skyts enn i fjor. Den 30. juni kommer det til å bli skikkelig fartsfest i nærheten av Colorado Springs.

Bli med Sebastien Loeb på trening:

PS: Loeb har nå vist hvorfor han er kongen av skumle fjellveier. Under prøveetappen i dag knuste han Rhys Millens seksjonsrekord med tiden 3:30.768 i sin Peugeot. Regjerende mester Millens rekord var 3:54.835, med sin Hyundai Genesis Coupe Unlimited.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer