Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For oss som er litt tilhengere av konspirasjoner er det en ting som er enda morsommere enn at Porsche skal tilbake til Le Mans neste år. Det er at de skal konkurrere mot søsteren sin, selveste Audi. Og at ryktene forteller at Audi ikke akkurat er kjempebegeistret. Etter at Porsche ble en stadig tettere del av Volkswagen-familien, har Audi og Porsche unngått direkte konfrontasjoner. Men hansken var allerede kastet torsdagen før Audi tok seieren på Le Mans i 2011. Da fortalte Porsche – som på det tidspunktet allerede var et de facto-medlem av VW-gruppen – at de skulle komme tilbake til Le Mans i 2014, og at det blir første gang siden 2009 at de kjører en prototype på Le Mans. Og den gang var det en LMP2-bil. (Som vant klassen sin – det var det året Audi tapte for Peugeot.) Stolte tradisjoner Og i passe tid før Audi igjen skal ut og rule Le Mans på egenhånd (la oss håpe Toyota gjør seg skikkelig bemerket), minner Porsche om at nå er det snart slutt på freden. De har sluppet bilder av en kamuflert utgave av den LMP1-bilen de skal kjøre neste år, og de har opprettet en hjemmeside som kommer til å bli obligatorisk for hardcore fansen, som heter Mission 2014. Hybrid En bil skreddersydd for det nye reglementet neste år der vekten først og fremst legges på å være effektiv, å bruke drivstoffet fornuftig, slik at det blir en ingeniør-konkurranse i meget større grad enn tidligere. Kan vi i hvert fall håpe på. Og det er det Porsche viser. For her har de ikke nøyd seg med å samle gamle racing-veteraner. Satser massivt Her snakker vi ikke halvveis, når de første bestemmer seg for noe. Underveis har de i all stillhet parkert sin spennende 911 GT3 R hybride racer og har i stedet konsentrert seg om 918 RSR som man nå ser på som noe midt mellom en 911 Hybrid og neste års LMP1-bil. Men 918 RSR-arbeidet skjer et annet sted i Weissach, den bygges av de samme folkene som skapte LMP2 RS Spyder – ikke spesielt mye fiasko den heller. Podium-gjenganger fra 2005 til 2010. Fra BMW F1 Timo Bernard heter den ene føreren han allerede har med på laget – det var han som kjørte de første rundene på prøvebanen i Weissach – den turen Porsche nå har sendt ut bilder av. Han har med seg kollega Romain Dumas – som imidlertid er opptatt andre steder i disse dagene. Han har en forholdsvis privat Mission Pikes Peak. Etter å ha blitt nummer to med verdens minste margin i fjor, er han tilbake der, enda mer sulten i år. Trapper opp Vi kommer garantert til å høre mer fra disse folkene i tiden fremover. Det er ikke sikkert Audi gleder seg like meget til det som vi gjør. Glemte jeg å nevne noe av det jeg syns er det triveligste med hele Porsche-oppskriften? Det at det nå igjen er et visst håp om at vi endelig skal slippe fri fra Le Mans sitt reglement-dikterte dieselregime. Det skal mye til at Enzinger og hans folk klarer å lage Le Mans-utgaven av V8-hybriden fra 918 lydløs.
|