Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dyrere å kjøre bil Kostnadene ved bilholdet økte nær dobbelt så mye som den generelle prisveksten i fjor, viser beregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. |
||||||||||||||||
For biler med bensindrift økte kostnadene med 2,7 % i 2012. For biler med dieseldrift var økningen på 2,3 %, viser de ferske tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV AS). Til sammenligning var årsveksten i konsumprisindeksen (KPI) fra desember 2011 til desember 2012 på 1,4 %. - Dermed har kostnadene for å eie og bruke egen bil igjen steget vesentlig mer enn konsumprisindeksen (KPI), sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV AS. Tallene Røssevold viser til er hentet fra siste utgave av OFVs årlige publikasjon "Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold". Verditap største kostnad Disse øker, også prosentvis, i forhold til bilens pris. Mens avskrivningen utgjør fra rundt 25 % av de totale kostnadene for en rimelig bil, kan den være nærmere 50 % på en dyrere bil. Verditapet påvirkes også av den årlige kjørelengden. Drivstoff – lavere forbruk Finanskostnader – noe opp Lavere forsikringskostnader - Basert på våre gjennomsnittlige beregninger har premiene for både ansvar- og kaskoforsikringen gått noe ned, sier Røssevold. Han understreker at premiene varierer fra selskap til selskap. Ingen endring i dekk-kostnader - De øvrige kostnadene ved bilholdet har bare hatt en moderat økning, sier Røssevold. Prisutvikling på nye biler - For de minste (rimeligste) bilene har vi registrert en generell prisøkning, men det har vært en nedgang for de større, sier Røssevold. - Endringer i beregningen av engangsavgiftene for nye biler, som har gitt noe reduksjon for biler med allerede høye engangsavgifter, har bidratt til dette. - Samtidig har hard konkurranse i nybilmarkedet også hatt en dempende effekt på prisøkninger i 2012, sier han. Mer bompenger I alt er 7,3 milliarder beregnet innbetalt fra personbiler i bompenger i fjor. Basert på en total bestand ca 2,4 millioner personbiler, gir dette en gjennomsnittlig bompengekostnad på 2.350 kroner pr. personbil i 2012. Nær 100.000 pr år Dette tilsvarer en månedlig bilholdskostnad på 8.242 kroner, eller 271 kroner pr dag. Kostnaden vil, under disse forutsetningene, bli på 6,59 kroner pr kilometer. Tilleggskostnader Høye faste kostnader - Som tidligere år viser imidlertid igjen alle våre eksempler at kostnadene pr. kilometer reduseres med økt kjørelengde, primært på grunn av store faste bilholdskostnader, avslutter Røssevold. Dette koster bilen
|